12 października 2023 - materiał archiwalny
12 października 2023 - materiał archiwalny

Od najbliższej soboty, 14 października autobusy elektryczne zaczną obsługiwać kolejne linie, nie tylko te w granicach miasta, ale także linie aglomeracyjne. Elektryki będą obsługiwać wszystkie kursy linii nr 304 (Dworzec Główny Zachód – Wieliczka Miasto), zarówno w dzień powszedni jak i weekendy. Zmieni się także obsługa na linii nr 164 (Piaski Nowe – Mydlniki Wapiennik P+R) - od najbliższej soboty w weekendy będą tam kierowane tylko elektryki. To oznacza, że autobusy elektryczne będą kierowane już na kilkanaście linii obsługiwanych przez MPK SA w Krakowie.

Te zmiany to efekt nie tylko cały czas zwiększającej się floty autobusów zeroemisyjnych, ale także inwestycji krakowskiego przewoźnika w nowe stacje do szybkiego ładowania baterii. Takie ładowarki na razie testowo zaczęły funkcjonować w dwóch nowych miejscach – na pętli Piaski Nowe oraz na pętli przy ul. Stojałowskiego w Kurdwanowie.

Obecnie autobusy elektryczne MPK mogą się ładować w sumie w ośmiu lokalizacjach w różnych punktach miasta (krakowski przewoźnik dysponuje 14 szybkimi ładowarkami). W przyszłym roku  dołączy do nich kolejna ładowarka w rejonie pętli Rżąka. Poza punktami do ładowania w tym roku zwiększy się także liczba autobusów elektrycznych. Krakowski przewoźnik prowadzi obecnie odbiory 22 pojazdów (18 autobusów przegubowych marki Solaris oraz 4 autobusy o długości 12 m marki Irizar). Po finalizacji tego kontraktu Kraków będzie miał 121 autobusów elektrycznych, które będą stanowić 19% proc. całej floty MPK w Krakowie.

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.