30 września 2023 - materiał archiwalny
30 września 2023 - materiał archiwalny

W weekend 30 września i 1 października w Poznaniu po raz ostatni w sezonie 2023 na trasy wyjechały historyczne tramwaje linii 0, 20 i H oraz autobusy linii 100 i 102. Największe atrakcje dla poznaniaków zostały przygotowane w sobotę: oprócz dwóch linii autobusowych uruchomione zostały aż trzy tramwajowe! Tego dnia odwiedzili Poznań również pracownicy MPK SA z Krakowa, którzy opowiedzieli o historii swojego miasta i komunikacji miejskiej. A zrobili to – rzecz jasna! – w wagonie KSW, który jest własnością MPK S.A w Krakowie, ale dzięki współpracy przewoźników w tym sezonie kursował na poznańskich liniach turystycznych.

Kraków z jego pięknymi zabytkami jak Wawel, kościół Mariacki czy Kazimierz można zwiedzać na różne sposoby. Będąc w stolicy Małopolski warto w okresie wakacyjnym wybrać się w podróż Krakowską Linią Muzealną i obejrzeć miasto z okien historycznych tramwajów i autobusów. Od pracowników MPK w Krakowie podróżujący wagonem KSW mogli usłyszeć jakie historyczne pojazdy dostępne są w Krakowie? Co warto tam zobaczyć? Czego posmakować? Dla wszystkich uczestników, także tych najmłodszych były wręczane upominki.

Na linię 0 w Poznaniu został skierowany skład KSW+KSW, czyli tzw. „wojennych wagonów tramwajowych”. Skład ten, jak już informowaliśmy, mógł się w tym sezonie pojawić na liniach turystycznych dzięki współpracy MPK Poznań i MPK S.A. w Krakowie. Krakowski przewoźnik użyczył MPK Poznań wagon doczepny wyprodukowany dla austriackiego miasta Graz - kursuje on wraz z dwukierunkowym KSW Heidelberg (wagon trafił do Poznania w 1944 roku, został odnowiony i w ubiegłym roku powrócił na torowiska). W zamian na Krakowskiej Linii Muzealnej kursował wagon ND z Poznania.

Galeria

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.