30 września 2023 - materiał archiwalny
30 września 2023 - materiał archiwalny

W weekend 30 września i 1 października w Poznaniu po raz ostatni w sezonie 2023 na trasy wyjechały historyczne tramwaje linii 0, 20 i H oraz autobusy linii 100 i 102. Największe atrakcje dla poznaniaków zostały przygotowane w sobotę: oprócz dwóch linii autobusowych uruchomione zostały aż trzy tramwajowe! Tego dnia odwiedzili Poznań również pracownicy MPK SA z Krakowa, którzy opowiedzieli o historii swojego miasta i komunikacji miejskiej. A zrobili to – rzecz jasna! – w wagonie KSW, który jest własnością MPK S.A w Krakowie, ale dzięki współpracy przewoźników w tym sezonie kursował na poznańskich liniach turystycznych.

Kraków z jego pięknymi zabytkami jak Wawel, kościół Mariacki czy Kazimierz można zwiedzać na różne sposoby. Będąc w stolicy Małopolski warto w okresie wakacyjnym wybrać się w podróż Krakowską Linią Muzealną i obejrzeć miasto z okien historycznych tramwajów i autobusów. Od pracowników MPK w Krakowie podróżujący wagonem KSW mogli usłyszeć jakie historyczne pojazdy dostępne są w Krakowie? Co warto tam zobaczyć? Czego posmakować? Dla wszystkich uczestników, także tych najmłodszych były wręczane upominki.

Na linię 0 w Poznaniu został skierowany skład KSW+KSW, czyli tzw. „wojennych wagonów tramwajowych”. Skład ten, jak już informowaliśmy, mógł się w tym sezonie pojawić na liniach turystycznych dzięki współpracy MPK Poznań i MPK S.A. w Krakowie. Krakowski przewoźnik użyczył MPK Poznań wagon doczepny wyprodukowany dla austriackiego miasta Graz - kursuje on wraz z dwukierunkowym KSW Heidelberg (wagon trafił do Poznania w 1944 roku, został odnowiony i w ubiegłym roku powrócił na torowiska). W zamian na Krakowskiej Linii Muzealnej kursował wagon ND z Poznania.

Galeria

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.