27 września 2023 - materiał archiwalny
27 września 2023 - materiał archiwalny

W środę, 27 września po zakończonych testach i badaniach został odebrany 100. Lajkonik. Tak się złożyło, że ten wagon trafi do zajezdni w Nowej Hucie i to z niej jeszcze w tym tygodniu wyjedzie na linię wozić pasażerów.

Na liczbę 100 Lajkoników, które ma już MPK, składa się 50 wagonów z pierwszego kontraktu realizowanego przez krakowskiego przewoźnika w latach 2019-2021 oraz 50 lajkoników z drugiego zamówienia, które jest obecnie realizowane (do zakończenia tego kontraktu pozostał odbiór jeszcze tylko 10 wagonów). 

Przypomnijmy, że nowe Lajkoniki II po raz pierwszy wyjechały na regularne linie 24 listopada 2022 roku. W nowych tramwajach jest więcej przestrzeni z niską podłogą, a także więcej miejsca dla osób poruszających się na wózkach. Tramwaje są wyposażone między innymi w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, kamery oraz porty USB do ładowania smartfonów.

Kraków zamówił w sumie 110 nowoczesnych, niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów Lajkonik. Nowe tramwaje umożliwią wycofywanie z ruchu kolejnych wagonów wysokopodłogowych. Wszystko po to, aby na wszystkich krakowskich liniach kursowało coraz więcej pojazdów z niską podłogą. Widocznym efektem zmian w taborze tramwajowym, szczególnie w Nowej Hucie, jest m.in. wycofanie po 48 latach wszystkich wagonów 105N z zajezdni Nowa Huta oraz skierowanie na linię nr 22 (Borek Fałęcki - Kopiec Wandy) wyłącznie nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów.

Już teraz tramwaje z niską podłogą stanowią prawie 90 proc. całej floty tramwajowej MPK SA w Krakowie. Ponad 80 proc. tramwajów jest też wyposażonych w klimatyzację. Te liczby to efekt nie tylko zamawiania przez ostatnie 25 lat nowych wagonów Bombardiera, Krakowiaków i Lajkoników, ale także modernizacji starszych wagonów. Dzięki temu pasażerowie zyskali m.in. 40 tramwajów EU8N z niską podłogą i klimatyzacją oraz 28 dwukierunkowych tramwajów GT8N, również wyposażonych w niską podłogę i klimatyzację.

Obecnie MPK prowadzi także intensywne prace, których celem jest wyposażenie wszystkich wagonów NGT6 w klimatyzację. W tym roku zakończy się montaż tych systemów w 24 tramwajach trzeciej serii tych pojazdów. Na przyszły rok zaplanowany jest montaż systemów chłodzących w 12 wagonach drugiej serii NGT6.

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.