27 sierpnia 2023 - materiał archiwalny
27 sierpnia 2023 - materiał archiwalny

W niedzielę, 27 sierpnia do obsługi linii nr 0 został wyznaczony skład historycznych krakowskich wagonów 4N i ND. Warto zwrócić uwagę, że doczepny wagon ND z numerem 502 do tej pory kursował jako element potrójnego składu N-ek złożonego z wagonu N z Warszawy oraz ND z Poznania oraz właśnie krakowskiego wagonu ND. Zarówno tramwaj N z Warszawy jak i wagon ND z Poznania pojawiały się już na ulicach miasta nie tylko w potrójnym składzie, ale także w połączeniu z innymi wagonami. W niedzielę miłośnicy historycznych pojazdów mieli szansę przejazdu również krakowskim wagonem doczepnym ND w innej konfiguracji, bo w połączeniu z wagonem 4N. Jednocześnie zapewniamy, że wyjątkowy potrójny skład wagonów typu N z Warszawy, Krakowa i Poznania jeszcze się pojawi na torach w tej edycji Krakowskiej Linii Muzealnej.

Wagon typu 4N został wyprodukowany w 1958 roku w Chorzowie.  Co ciekawe to on w ubiegłym roku w ramach wymiany MPK SA w Krakowie z MPK Poznań kursował w stolicy Wielkopolski. Tam też zresztą w przeszłości przez wiele lat służył mieszkańcom - woził mieszkańców Poznania aż do 1992 roku. Po wycofaniu z ruchu liniowego przekwalifikowano go na pojazd gospodarczy, z czasem jednak był coraz rzadziej użytkowany. We wrześniu 2017 roku, praktycznie już bez wyposażenia, został kupiony i przewieziony do Krakowa, gdzie został poddany gruntownemu remontowi. W 2021 roku, jako pojazd historyczny, wrócił na torowiska kursując na Krakowskiej Linii Muzealnej.

W niedzielę wagony na linii nr 0 kursowały po swojej stałej trasie z przystanku Dajwór do Cichego Kącika. Rozkład jazdy KLM jest dostępny na stronie www.mpk.krakow.pl

Opłata za przejazd Krakowską Linią Muzealną jest zgodna z obowiązującą taryfą biletową w I strefie. Na linii 0 zachowują ważność bilety okresowe wykupione na wszystkie linie. Obsługę konduktorską w pojazdach zabytkowych zapewnia Krakowski Klub Modelarzy Kolejowych. Wręczają oni pasażerom specjalne pamiątkowe bilety.

fot. A. Wojtas

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.