9 maja 2023 - materiał archiwalny
9 maja 2023 - materiał archiwalny

Odnosząc się do kwestii awarii pojazdów przede wszystkim chcę podkreślić, że zawsze najważniejsze było i jest dla nas bezpieczeństwo pasażerów. Dlatego wszystkie nasze pojazdy przechodzą wymagane przez przepisy i producentów przeglądy. Spółka nigdy nie oszczędzała i nigdy nie planowała oszczędzać na ograniczeniu liczby tych przeglądów, czy też wymianie części. Wprost przeciwnie, w firmie funkcjonują restrykcyjne procedury, które szczegółowo określają czas i termin okresowych przeglądów czy też okresowych generalnych napraw, którym pojazdy są poddawane po przejechaniu określonej liczby kilometrów. Tylko pojazd w pełni sprawy może wyjechać na linię i wozić pasażerów. Warto podkreślić, że stan naszych pojazdów wielokrotnie kontrolowała Inspekcja Transportu Publicznego. Taka kontrola odbywała się w ubiegłym miesiącu i dotyczyła autobusów – zakończyła się bez uwag kontrolujących.

Odnosząc się do liczby awarii zwracamy uwagę, że w przesłanych przez nas danych znalazły się wszystkie rodzaje awarii, także te, które w żaden sposób nie wpłynęły na brak realizacji kursu, a dotyczyły m.in. awarii klimatyzacji, ogrzewania czy systemu informacji pasażerskiej. Tego typu usterki nie mają związku z bezpieczeństwem i nie powodują, że tramwaj czy autobus nie może realizować kursu. Jednak troska o komfort pasażerów sprawia, że MPK SA także pojazdy z tego rodzaju usterkami jak najszybciej wycofuje z linii i zastępuje pojazdami, w których wszystkie systemy sprawnie działają. Jeżeli więc w okresie letnim dochodzi do awarii klimatyzacji w pojeździe, to taki pojazd tak szybko jak tylko jest to możliwe jest zastępowany w pełni sprawnym. Podobnie jest w przypadku wspomnianego już ogrzewania czy systemu informacji pasażerskiej.

MPK SA w Krakowie posiada prawie 1000 pojazdów. W 2022 roku tramwaje wykonały ponad 1 100 000 kursów, a autobusy ponad 3 000 000 kursów. Liczba straconych kursów w 2022 roku z powodu awarii stanowi zaledwie ułamek promila tej liczby.

MPK SA od wielu lat przeznacza bardzo duże środki na wymianę taboru i zakup nowych tramwajów i autobusów. Tylko w ostatnich latach od 2019 do 2023 roku, a więc w zaledwie pięć lat do Krakowa w sumie trafi 110 nowych tramwajów, co stanowi jedną trzecią całej floty. Podobnie jest w przypadku autobusów – w tym roku MPK SA czeka na dostawę 50 nowych autobusów. W planach są kolejne zakupy, które obejmują zamówienie ponad 80 nowych autobusów w 2024 z wykorzystaniem m.in. środków zewnętrznych.

Odnosząc się do porównania kosztów wozokilometra autobusu standardowego w MPK SA i u prywatnego przewoźnika, który funkcjonuje w Krakowie, wyjaśniamy, że zasady dotyczące obliczania ceny wozokilometra dla każdego przewoźnika są inne. Prywatny przewoźnik otrzymuje inną stawkę w zależności od typu autobusu – inna jest cena wozokilometra w przypadku autobusu standardowego, a inna w przypadku autobusu przegubowego. MPK SA otrzymuje zapłatę za wozokilometr bez rozróżnienia na typ pojazdu, a więc jego długość czy rodzaj zasilania (spalinowy, hybrydowy, elektryczny, wodorowy).

Marek Gancarczyk

Rzecznik Prasowy MPK SA w Krakowie

Najnowsze

8 września 2025
O mukowiscydozie w tramwaju MPK
Co roku, 8 września, obchodzony jest Światowy Dzień Mukowiscydozy. W tym dniu wspólnie z fundacją Matio chcemy zwrócić uwagę na potrzeby osób chorych i ich rodzin, a także budować świadomość społeczną, walczyć ze stereotypami i wspierać działania poprawiające jakość życia chorych.
7 września 2025
Kolejna niedziela z historycznymi tramwajami za nami
W niedzielę 7 września, w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej, zostały uruchomione dwie linie tramwajowe. Tradycyjnie była to linia nr 0 kursująca z ul. św. Wawrzyńca do pętli Salwator. Pojawił się na niej skład złożony z wrocławskiego wagonu silnikowego N, który przebywa w Krakowie w ramach wymiany tramwajów, oraz krakowski wagon doczepny PN2 nr 524. Atrakcji na tej linii nie brakowało. We wrocławskim wagonie podróżowali przedstawiciele ze stolicy Dolnego Śląska, którzy w godz. 10:58-14:45 rozdawali gadżety i pamiątki.
7 września 2025
25 pracowników MPK w Krakowie pobiegło w Poland Business Run
W niedzielę, 7 września pracownicy MPK w Krakowie już po raz piąty wzięli udział w charytatywnej sztafecie biegowej Poland Business Run. W tym wyjątkowym roku dla MPK, w którym świętujemy 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie, w wydarzeniu wzięło udział aż pięć zespołów krakowskiego przewoźnika. Pracownicy MPK chcieli mieć swój wkład we wsparcie Fundacji Poland Business Run, dzięki której dofinansowanie do protez, wózków, rehabilitacji czy pomocy psychologicznej otrzymają m.in. mieszkańcy Małopolski.
5 września 2025
Ruszył kolejny sezon siatkarskiej Ligi MPK
W środę, 3 września został oficjalnie otwarty drugi sezon siatkarskiej Ligi MPK, który potrwa od września 2025 roku do stycznia 2026 roku. Rozgrywki rozpoczął Grzegorz Dyrkacz, wiceprezes zarządu MPK w Krakowie, który powitał zawodników w nowym sezonie, gratulował zaangażowania i ducha sportu oraz życzył wszystkim końcowego sukcesu.
3 września 2025
Kolejne defibrylatory w MPK w Krakowie
MPK w Krakowie zyskało kolejne defibrylatory AED. Urządzenia są już dostępne w trzech nowych lokalizacjach i jeżeli zajdzie taka potrzeba będą mogły być użyte do ratowania życia pracowników MPK oraz mieszkańców. Defibrylatory trafiły do dwóch zajezdni autobusowych MPK - w Bieńczycach i w Płaszowie oraz do zajezdni tramwajowej Podgórze. Sprzęt został sfinansowany ze środków przyznanych z funduszu prewencyjnego PZU oraz środków własnych MPK.
2 września 2025
Przed nami Europejski Tydzień Mobilności
Parada tramwajów, pikniki edukacyjne, warsztaty i wielka lekcja ekologii – Kraków świętuje Europejski Tydzień Mobilności. Pod hasłem „Mobilność dla każdego” miasto zaprasza mieszkańców do udziału w atrakcjach, m.in. pikniku „Wszystko o transporcie”, Wielkiej Lekcji Ekologii w TAURON Arenie, paradzie tramwajów oraz Dniu bez Samochodu z bezpłatną komunikacją miejską.