15 lutego 2023 - materiał archiwalny
15 lutego 2023 - materiał archiwalny

Przez kilka najbliższych tygodni na linii nr 128 (Zajezdnia Płaszów – Prądnik Czerwony) MPK SA w Krakowie będzie testować kolejny autobus zasilany wodorem. Tym razem będzie to 12-metrowy pojazd marki ARTHUR BUS.

Jak zapewniają przedstawiciele firmy, zasilany wodorem autobus ARTHUR H2 BUS przy bardzo długim zasięgu bo aż 500 km, dostosowany jest również do szybkiego tankowania wodorem. Ten czas jest identyczny z czasem tankowania pojazdów wyposażonych w napęd konwencjonalny. Pojazd jest niskopodłogowy, wyposażony w klimatyzację. Może jednorazowo przewieźć 78 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących. Dla osób poruszających się na wózkach jest dostępna platforma umożliwiająca łatwe wsiadanie i wysiadanie.

Firma ARTHUR BUS to nowy reprezentant branży mobilności, który podczas targów w 2022 roku w Berlinie miał światową premierę swojego autobusu wodorowego. 

Przypomnijmy, że Kraków już od czerwca 2022 roku eksploatuje autobusy zasilane wodorem. To wtedy na terenie zajezdni autobusowej w Płaszowie została uruchomiona pierwsza w Polsce mobilna stacja PKN Orlen do tankowania wodoru. Do dzisiaj w Krakowie  testowane były autobusy dwóch producentów: Solaris Bus & Coach oraz firmy Autosan. ARTHUR BUS to trzeci producent, którego pojazd będą mieli okazję sprawdzić krakowianie. 

Warto podkreślić, że MPK SA w Krakowie planuje w przyszłości zakup nawet do 150 nowych autobusów zasilanych wodorem, a także przebudowę zajezdni w Płaszowie i jej dostosowanie do obsługi takich pojazdów. Krakowski przewoźnik współpracuje także z Orlenem, Politechniką Krakowską oraz Krakowskim Holdingiem Komunalnym w celu opracowania najlepszych rozwiązań w zakresie produkcji i transportu wodoru potrzebnego do zasilania floty wodorowych autobusów.

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.