25 września 2022 - materiał archiwalny
25 września 2022 - materiał archiwalny

W niedzielę, 25 września po raz ostatni w tym roku na ulice wyjechały historyczne tramwaje i autobusy. Tym samym zakończył się 20. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. To była niezwykła niedziela dla miłośników historycznych pojazdów komunikacji miejskiej. Bardzo dziękujemy za to, że byliście z nami.

Po raz pierwszy w tym roku jednego dnia zabytkowe pojazdy wyjechały na trzy linie: nr 0 (Dajwór – Cichy Kącik), nr 15 (Pleszów – Cichy Kącik) oraz 504 (Centrum Jana Pawła II - Cichy Kącik). Jak łatwo zauważyć funkcjonowanie tych linii zostało tak zorganizowane, aby w jak największym stopniu ułatwić przesiadki pasażerom. Dlatego wszystkie zabytkowe tramwaje i autobusy dojeżdżały do Cichego Kącika.

W niedzielę, na regularnej linii zadebiutował odbudowany w tym roku wagon 105NT. Ten wyjątkowy tramwaj z nietypowym napędem tyrystorowym od 2007 roku przez kilka lat był co prawda eksploatowany w Krakowie, ale tylko jako pojazd techniczny. Teraz wagon po raz pierwszy pojawiał się na linii regularnej nr 15.

W niedzielę była ostatnia szansa, aby podróżować w Krakowie zielonym tramwajem 102N. Po 25 września wróci on do Poznania. Tym samym zakończy się wymiana wagonów miedzy Krakowem i Poznaniem (do Krakowa wróci wagon 4N). Oprócz tych wagonów na linii nr 15 kursował jeszcze skład N i ND, a więc dokładnie taki, jakim podróżowali pracownicy nowohuckiego Kombinatu kilkadziesiąt lat temu.

Z kolei na linii nr 0 kursował przedwojenny skład wagonów SN2 i PN2.

Zawiedzeni nie byli także miłośnicy historycznych autobusów. Na linii 504  kursowały kultowe w Krakowie pojazdy: Ikarus 260, „Ogórek” Jelcz RTO oraz Scania 113 CLL.

W niedzielę, podobnie jak w każdy poprzedni weekend funkcjonowania Krakowskiej Linii Muzealnej, w obsłudze wagonów pomagali członkowie Krakowskiego Klubu Modelarzy Kolejowych, za co bardzo im dziękujemy.

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.