25 września 2022 - materiał archiwalny
25 września 2022 - materiał archiwalny

W niedzielę, 25 września po raz ostatni w tym roku na ulice wyjechały historyczne tramwaje i autobusy. Tym samym zakończył się 20. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. To była niezwykła niedziela dla miłośników historycznych pojazdów komunikacji miejskiej. Bardzo dziękujemy za to, że byliście z nami.

Po raz pierwszy w tym roku jednego dnia zabytkowe pojazdy wyjechały na trzy linie: nr 0 (Dajwór – Cichy Kącik), nr 15 (Pleszów – Cichy Kącik) oraz 504 (Centrum Jana Pawła II - Cichy Kącik). Jak łatwo zauważyć funkcjonowanie tych linii zostało tak zorganizowane, aby w jak największym stopniu ułatwić przesiadki pasażerom. Dlatego wszystkie zabytkowe tramwaje i autobusy dojeżdżały do Cichego Kącika.

W niedzielę, na regularnej linii zadebiutował odbudowany w tym roku wagon 105NT. Ten wyjątkowy tramwaj z nietypowym napędem tyrystorowym od 2007 roku przez kilka lat był co prawda eksploatowany w Krakowie, ale tylko jako pojazd techniczny. Teraz wagon po raz pierwszy pojawiał się na linii regularnej nr 15.

W niedzielę była ostatnia szansa, aby podróżować w Krakowie zielonym tramwajem 102N. Po 25 września wróci on do Poznania. Tym samym zakończy się wymiana wagonów miedzy Krakowem i Poznaniem (do Krakowa wróci wagon 4N). Oprócz tych wagonów na linii nr 15 kursował jeszcze skład N i ND, a więc dokładnie taki, jakim podróżowali pracownicy nowohuckiego Kombinatu kilkadziesiąt lat temu.

Z kolei na linii nr 0 kursował przedwojenny skład wagonów SN2 i PN2.

Zawiedzeni nie byli także miłośnicy historycznych autobusów. Na linii 504  kursowały kultowe w Krakowie pojazdy: Ikarus 260, „Ogórek” Jelcz RTO oraz Scania 113 CLL.

W niedzielę, podobnie jak w każdy poprzedni weekend funkcjonowania Krakowskiej Linii Muzealnej, w obsłudze wagonów pomagali członkowie Krakowskiego Klubu Modelarzy Kolejowych, za co bardzo im dziękujemy.

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.