20 września 2022 - materiał archiwalny
20 września 2022 - materiał archiwalny

MPK SA w Krakowie wybrało dostawcę  czterech elektrycznych autobusów o długości 12 metrów (z opcją zamówienia kolejnych trzech). Będzie to firma Irizar e-mobility, która złożyła najlepszą ofertę. Przypomnijmy, że o wyborze decydowała nie tylko cena, ale także parametry techniczne.

Wybór Irizara oznacza, że do Krakowa po raz pierwszy w historii trafią nowe autobusy elektryczne tego producenta. Mieszkańcy Krakowa co prawda mieli możliwość podróżować w tym roku autobusem tej marki, ale odbywało się to w ramach testów.

Zanim jednak będzie możliwe podpisanie umowy z hiszpańskim producentem, wyniki przetargu muszą jeszcze przejść tzw. kontrolę uprzednią w Urzędzie Zamówień Publicznych. Wszystko dlatego, że projekt może liczyć na dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.

Zamówienie czterech nowych elektrycznych autobusów, z opcją dostawy kolejnych trzech (koszt ich dostawy to 24,2 mln zł), stanowi tylko cześć realizowanych przez MPK SA w Krakowie zakupów zeroemisyjnych pojazdów. W tym roku krakowski przewoźnik wybrał już oferty Solarisa, który w sumie w przyszłym roku dostarczy do Krakowa 25 autobusów elektrycznych przegubowych oraz 13 autobusów o długości 12 metrów.  To oznacza, że w przyszłym roku we flocie MPK SA, autobusów zasilanych energią elektryczną będzie już ponad 120.

Wszystkie zamawiane elektryki będą niskopodłogowe i wyposażone w klimatyzację, wydzieloną przestrzeń oraz platformę dla osób poruszających się na wózkach, monitoring i porty USB do ładowania smartfonów. Każdy pojazd będzie miał możliwość ładowania przez wtyczkę oraz przez pantograf, który umożliwi ładowanie szybkie oraz wolne. Warto podkreślić, że wszystkie systemy i urządzenia funkcjonujące w autobusie, w tym ogrzewanie, będą zasilane wyłącznie energią elektryczną.

Rozbudowa floty pojazdów zeroemisyjnych w Krakowie wpisuje się w działania miasta zmierzające do jak największego ograniczenia emisji spalin, a tym samym ochrony klimatu.

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.