15 września 2022 - materiał archiwalny
15 września 2022 - materiał archiwalny

Jakie są skutki zderzenia tramwaju z samochodem? O tym można się było przekonać w czwartek, 15 września oglądając symulację zderzenia tramwaju z samochodem osobowym na terenie zajezdni tramwajowej Podgórze.

Pokaz odbył się w ramach sympozjum „Wypadki drogowe w praktyce biegłych”, organizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Biegłych Sądowych do Spraw Wypadków Drogowych.

Dla MPK SA symulacja zderzenia tramwaju z samochodem jest okazją do zwrócenia uwagi na skutki nagłego wjechania samochodem przed jadący tramwaj. Świadomość kierowców samochodów, jak trudno jest zatrzymać ważący od 40 do 60 ton wagon, jest szczególnie istotna w okresie jesiennym, kiedy leżące na torach liście i deszczowa pogoda wydłużają drogę hamownia tramwajów.

- Po raz kolejny zwracamy się z apelem do kierowców i pieszych o przestrzeganie przepisów ruchu drogowego oraz zachowanie szczególnej ostrożności podczas przejeżdżania i przechodzenia przez torowiska. Podobne symulacje robiliśmy już w przeszłości na naszej zajezdni. Dzisiejsza prezentacja odbywała się w trudnych warunkach, bo padał deszcz, tory były mokre. Ale jest to właśnie taka sytuacja, w której często muszą sobie radzić wszyscy uczestnicy ruchu drogowego, w tym nasi kierowcy i motorniczowie. Zbliża się jesień, kiedy coraz częściej pada deszcz i wcześniej zapada zmierzch. W takich warunkach widoczność często jest ograniczona i to wtedy najczęściej dochodzi do  wypadków, które mogą mieć tragiczne skutki – powiedział Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.

W 2021 roku doszło w Krakowie do 397 kolizji oraz 14 wypadków z udziałem samochodów i tramwajów. W 2022 roku do 14 września takich kolizji było 322, a wypadków 5.

Galeria

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.