15 września 2022 - materiał archiwalny
15 września 2022 - materiał archiwalny

Jakie są skutki zderzenia tramwaju z samochodem? O tym można się było przekonać w czwartek, 15 września oglądając symulację zderzenia tramwaju z samochodem osobowym na terenie zajezdni tramwajowej Podgórze.

Pokaz odbył się w ramach sympozjum „Wypadki drogowe w praktyce biegłych”, organizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Biegłych Sądowych do Spraw Wypadków Drogowych.

Dla MPK SA symulacja zderzenia tramwaju z samochodem jest okazją do zwrócenia uwagi na skutki nagłego wjechania samochodem przed jadący tramwaj. Świadomość kierowców samochodów, jak trudno jest zatrzymać ważący od 40 do 60 ton wagon, jest szczególnie istotna w okresie jesiennym, kiedy leżące na torach liście i deszczowa pogoda wydłużają drogę hamownia tramwajów.

- Po raz kolejny zwracamy się z apelem do kierowców i pieszych o przestrzeganie przepisów ruchu drogowego oraz zachowanie szczególnej ostrożności podczas przejeżdżania i przechodzenia przez torowiska. Podobne symulacje robiliśmy już w przeszłości na naszej zajezdni. Dzisiejsza prezentacja odbywała się w trudnych warunkach, bo padał deszcz, tory były mokre. Ale jest to właśnie taka sytuacja, w której często muszą sobie radzić wszyscy uczestnicy ruchu drogowego, w tym nasi kierowcy i motorniczowie. Zbliża się jesień, kiedy coraz częściej pada deszcz i wcześniej zapada zmierzch. W takich warunkach widoczność często jest ograniczona i to wtedy najczęściej dochodzi do  wypadków, które mogą mieć tragiczne skutki – powiedział Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.

W 2021 roku doszło w Krakowie do 397 kolizji oraz 14 wypadków z udziałem samochodów i tramwajów. W 2022 roku do 14 września takich kolizji było 322, a wypadków 5.

Galeria

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.