29 lipca 2022 - materiał archiwalny
29 lipca 2022 - materiał archiwalny

W niedzielę, 31 lipca na Krakowskiej Linii Muzealnej kursował historyczny skład tramwajów N numer 26 +4ND numer 573.

Popularne "eNki" przez wiele lat były najpowszechniejszym typem taboru w polskich miastach. Produkowane w latach 1949 - 56 w chorzowskim Konstalu oraz w Sanoku i Gdańsku wywodziły się bezpośrednio z wojennej niemieckiej konstrukcji typu KSW. Ostatni tramwaj tego typu kursujący liniowo zjechał z krakowskich ulic w 1988 roku. To właśnie te wagony były w przeszłości podstawowym środkiem transportu  mieszkańców budowanej Nowej Huty i pracowników Kombinatu. Przypomnijmy, że w 1950 roku dostarczono do Krakowa dziewięć wagonów typu ND z Sanoka i były to zarazem ostatnie dla Krakowa wagony tramwajowe z tej fabryki, w której kupowano tramwaje przez pięćdziesiąt lat. Kolejne wagony z rodziny „eNek” dostarczane przez fabrykę w Chorzowie różniły się już od tych wyprodukowanych w Sanoku m.in. sposobem otwierania okien. Na przełomie lat 60. i 70. sanockie wagony poddano modernizacjom, w czasie których pojazdy unifikowano i wyposażano w takie same rozwiązania: podwójne drzwi, jeden kierunek ruchu, duże otwierane okna, łożyska toczne zestawów kołowych. Wagony doczepne 4ND są rozwojową wersją wagonów typu ND. Wygląd oraz wyposażenie tego typu fabrycznych wagonów było z biegiem czasu pierwowzorem do wszelkich modernizacji prowadzonych przez przedsiębiorstwa komunikacyjne. Odbudowę zabytku 4ND oparto na pudle i podwoziu wagonu technicznego. Premiera odrestaurowanego wagonu, któremu nadano numer 573 miała miejsce podczas ostatniego dnia 16. sezonu Krakowskiej Linii Muzealnej w dn. 23.09.2018 roku. Natomiast w dniu 17 września 2006 roku, z okazji Europejskiego Tygodnia Mobilności, zorganizowana została Parada Zabytkowych Tramwajów podczas której został zaprezentowany po raz pierwszy wagon Konstal N numer 26.

Tramwaje na linii nr 0 kursowały  z ul. Dajwór przez:

            » Św. Wawrzyńca » Starowiślna » Plac Bohaterów Getta » Limanowskiego » Krakowska » Stradomska » Św. Gertrudy » Dominkańska » Franciszkańska » Straszewskiego » Piłsudskiego » al. 3 maja » CICHY KĄCIK » al. 3 maja » Piłsudskiego » Podwale » Dunajewskiego » Basztowa » Westerplatte » Starowiślna » DAJWÓR

Przypominamy, że w zabytkowych tramwajach obowiązuje aktualna taryfa biletowa. Pomoc w obsłudze historycznych pojazdów zapewniają członkowie Krakowskiego Klubu Modelarzy Kolejowych. Szczegółowy rozkład jazdy linii nr 0 jest dostępny na stronie internetowej www.mpk.krakow.pl.

W tym roku KLM została uruchomiona już po raz 20.

Galeria

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.