28 lipca 2022 - materiał archiwalny
28 lipca 2022 - materiał archiwalny

Mieszkańcy Krakowa, po 15 latach przerwy, znów będą mogli na regularnej linii podróżować autobusem marki Ikarus. Tym razem jednak będzie to autobus zasilany energią elektryczną, który przez najbliższe tygodnie będzie testowany na linii nr 124 (Os. Podwawelskie – Tauron Arena Kraków Wieczysta) i 424 (os. Podwawelskie – Ugorek). Elektryk marki Ikarus jest prezentowany w Polsce po raz pierwszy. Jako pierwsi będą go mogli ocenić mieszkańcy Krakowa.

Ikarus dojechał z Węgier do Krakowa na własnych kołach, bo na jednym ładowaniu w realnych warunkach może przejechać nawet 380 km. Stacjonuje on na terenie zajezdni Wola Duchacka, gdzie za pomocą gniazda wtykowego można naładować baterie w 100% elektrycznego autobusu.

Autobus marki Ikarus ma 12 m długości, ponad 2,5 m szerokości, waży ponad 18 ton. Jednocześnie może przewieźć prawie 60 osób, z czego 28 na miejscach siedzących. Pojazd jest przystosowany do przewozu osób z ograniczoną mobilnością poruszających się na wózkach. Oczywiście jest także wyposażony w klimatyzację, monitoring i automat biletowy.

Jesteśmy bardzo ciekawi opinii pasażerów z jazdy tym autobusem. Można je przekazać zarówno przez wypełnienie specjalnej ankiety dostępnej w autobusie oraz przez wpisanie opinii na oficjalnych profilach społecznościowych MPK SA (Facebook oraz Twitter).

Przypominamy, że ostatni raz mieszkańcy Krakowa mogli podróżować autobusami marki Ikarus, które są produkowane od 125 lat, we wrześniu 2007 roku. Od tej pory pojawiały się tylko jako historyczne na Krakowskiej Linii Muzealnej oraz podczas parad organizowanych przez MPK SA. W krakowskiej kolekcji są cztery historyczne autobusy tej marki – Ikarus 260, dwa Ikarusy 280 oraz Ikarus 620.

Niezależnie od prowadzonych testów, liczba autobusów zasilanych energią elektryczną w Krakowie w przyszłym roku zdecydowanie się zwiększy. Została już podpisana umowa z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę 20 elektryków. Na rozstrzygniecie czeka jeszcze przetarg na zakup co najmniej 22 elektryków. Dzięki temu mieszkańcy Krakowa w 2023 roku będą mieć do dyspozycji ponad 120 zeroemisyjnych autobusów. 

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.