14 lipca 2022 - materiał archiwalny
14 lipca 2022 - materiał archiwalny

W niedzielę, 17 lipca na Krakowskiej Linii Muzealnej kursowały nie tylko historyczne tramwaje, ale także zabytkowe autobusy, które pojawiły się na linii nr B. Mieszkańcy i turyści mieli okazję podróżować autobusem Jelcz AP021, MAN SG242, Scania 113ALB czy Ikarusem 280.

Trasa linii B byłanastępująca:

Autobusy zatrzymywały na wybranych przystankach:

Na trasę linii B wyjechał przegubowy Jelcz AP021 (nr 549), który był eksploatowany w Krakowie w latach 1975-78. Ma prawie 16 m długości i na miejscach siedzących może przewieźć 40 osób. Wyróżnia go czerwony kolor.

Było też można podróżować autobusem MAN SG242, który dotarł do Krakowa w maju 1992 roku do zajezdni w Czyżynach. Już 6 czerwca tego samego roku, a więc 30 lat temu, wyjechał na trasę do obsługi linii 119, łączącej Dworzec Główny z Borkiem Fałęckim. Był to pierwszy w Krakowie autobus z systemem ABS. Co ciekawe jest to najprawdopodobniej najdłużej eksploatowany przez MPK SA autobus w Krakowie. W ciągu ponad dwudziestoletniej eksploatacji w ruchu regularnym przejechał ponad 800 tys. km. Został wycofany z regularnego ruchu dopiero we wrześniu 2013 roku. Warto podkreślić, że krakowski MAN był najprawdopodobniej pierwszym fabrycznie nowym autobusem zakupionym w krajach Europy Zachodniej, który trafił do Polski po przemianach gospodarczych, po 1989 roku.

Na linii B pojawiła się także historyczna Scania 113ALB, która była eksploatowana w Krakowie w latach 1992 – 2016. Po wycofaniu z ruchu została odnowiona. Przeszła remont blacharki i została na nowo pomalowana. Co więcej, udało się w magazynach odnaleźć oryginalne emblematy Scanii, które zostały zamocowane.

Autobusem, który w niedzielę jeszcze kursował na linii B to Ikarus 280. Ostatni autobus marki Ikarus przestał kursować na linii regularnej w 2007 roku. Ikarus z numerem 34260 został pomalowany w pierwotne barwy w jakich dostarczane były pojazdy tej marki do Krakowa, stąd jego czerwony kolor.

Jako rezerwowy był przygotowany autobus Jelcz M181MB. Były to pierwsze niskopodłogowe autobusy przegubowe wyprodukowane przez zakłady Jelcz. Autobusy tej marki były dostarczane do Krakowa od września 1996 roku do września 2007 roku.

Z kolei na linii nr 0 kursowaly wagony N i ND. Pierwsze wagony N w Krakowie pojawiły się już w 1949 roku. Były produkowane w fabryce w Sanoku oraz w chorzowskim Konstalu, a nastepnie tylko w Konstalu. N-ki mają 11 metrów długości i mogą przewieźć jednocześnie nawet 80 osób. Wielu krakowianom na pewno kojarzą się z Nową Hutą, gdzie dowoziły pasażerów m.in. do pracy w ówczesnej Hucie im. Lenina.    

Tramwaje na linii nr 0 kursowały z ul. Dajwór przez:

Przypominamy, że w zabytkowych tramwajach obowiązuje aktualna taryfa biletowa. Pomoc w obsłudze historycznych pojazdów zapewniają członkowie Krakowskiego Klubu Modelarzy Kolejowych.

Szczegółowy rozkład jazdy linii nr 0 jest dostępny na stronie internetowej www.mpk.krakow.pl.

W tym roku KLM została uruchomiona już po raz 20.

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.