14 lipca 2022 - materiał archiwalny
14 lipca 2022 - materiał archiwalny

W niedzielę, 17 lipca na Krakowskiej Linii Muzealnej kursowały nie tylko historyczne tramwaje, ale także zabytkowe autobusy, które pojawiły się na linii nr B. Mieszkańcy i turyści mieli okazję podróżować autobusem Jelcz AP021, MAN SG242, Scania 113ALB czy Ikarusem 280.

Trasa linii B byłanastępująca:

Autobusy zatrzymywały na wybranych przystankach:

Na trasę linii B wyjechał przegubowy Jelcz AP021 (nr 549), który był eksploatowany w Krakowie w latach 1975-78. Ma prawie 16 m długości i na miejscach siedzących może przewieźć 40 osób. Wyróżnia go czerwony kolor.

Było też można podróżować autobusem MAN SG242, który dotarł do Krakowa w maju 1992 roku do zajezdni w Czyżynach. Już 6 czerwca tego samego roku, a więc 30 lat temu, wyjechał na trasę do obsługi linii 119, łączącej Dworzec Główny z Borkiem Fałęckim. Był to pierwszy w Krakowie autobus z systemem ABS. Co ciekawe jest to najprawdopodobniej najdłużej eksploatowany przez MPK SA autobus w Krakowie. W ciągu ponad dwudziestoletniej eksploatacji w ruchu regularnym przejechał ponad 800 tys. km. Został wycofany z regularnego ruchu dopiero we wrześniu 2013 roku. Warto podkreślić, że krakowski MAN był najprawdopodobniej pierwszym fabrycznie nowym autobusem zakupionym w krajach Europy Zachodniej, który trafił do Polski po przemianach gospodarczych, po 1989 roku.

Na linii B pojawiła się także historyczna Scania 113ALB, która była eksploatowana w Krakowie w latach 1992 – 2016. Po wycofaniu z ruchu została odnowiona. Przeszła remont blacharki i została na nowo pomalowana. Co więcej, udało się w magazynach odnaleźć oryginalne emblematy Scanii, które zostały zamocowane.

Autobusem, który w niedzielę jeszcze kursował na linii B to Ikarus 280. Ostatni autobus marki Ikarus przestał kursować na linii regularnej w 2007 roku. Ikarus z numerem 34260 został pomalowany w pierwotne barwy w jakich dostarczane były pojazdy tej marki do Krakowa, stąd jego czerwony kolor.

Jako rezerwowy był przygotowany autobus Jelcz M181MB. Były to pierwsze niskopodłogowe autobusy przegubowe wyprodukowane przez zakłady Jelcz. Autobusy tej marki były dostarczane do Krakowa od września 1996 roku do września 2007 roku.

Z kolei na linii nr 0 kursowaly wagony N i ND. Pierwsze wagony N w Krakowie pojawiły się już w 1949 roku. Były produkowane w fabryce w Sanoku oraz w chorzowskim Konstalu, a nastepnie tylko w Konstalu. N-ki mają 11 metrów długości i mogą przewieźć jednocześnie nawet 80 osób. Wielu krakowianom na pewno kojarzą się z Nową Hutą, gdzie dowoziły pasażerów m.in. do pracy w ówczesnej Hucie im. Lenina.    

Tramwaje na linii nr 0 kursowały z ul. Dajwór przez:

Przypominamy, że w zabytkowych tramwajach obowiązuje aktualna taryfa biletowa. Pomoc w obsłudze historycznych pojazdów zapewniają członkowie Krakowskiego Klubu Modelarzy Kolejowych.

Szczegółowy rozkład jazdy linii nr 0 jest dostępny na stronie internetowej www.mpk.krakow.pl.

W tym roku KLM została uruchomiona już po raz 20.

Najnowsze

10 września 2025
150 pracowników MPK pobiegnie z okazji 150 lat krakowskiej komunikacji
W niedzielę, 14 września 150 pracowników MPK weźmie udział w wyjątkowym jubileuszowym biegu z okazji 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej. Biegacze wystartują z placu obok Muzeum Inżynierii i Techniki, przy ul. św. Wawrzyńca o godz. 10.00 i będą mieli do pokonania trasę o długości ok. 4 km (pobiegną przez ul. Gazową, Podgórską, kładką Ojca Bernatka, ul. Ludwinowską, ul. Barską, chodnikiem wzdłuż ul. Marii Konopnickiej, ul. Orawską, ul. Rzemieślniczą, wzdłuż Parku Rzecznego Wilga i chodnikiem wzdłuż ul. J. Brożka). Meta to zajezdnia tramwajowa Podgórze przy ul. J. Brożka 3.
8 września 2025
O mukowiscydozie w tramwaju MPK
Co roku, 8 września, obchodzony jest Światowy Dzień Mukowiscydozy. W tym dniu wspólnie z fundacją Matio chcemy zwrócić uwagę na potrzeby osób chorych i ich rodzin, a także budować świadomość społeczną, walczyć ze stereotypami i wspierać działania poprawiające jakość życia chorych.
7 września 2025
Kolejna niedziela z historycznymi tramwajami za nami
W niedzielę 7 września, w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej, zostały uruchomione dwie linie tramwajowe. Tradycyjnie była to linia nr 0 kursująca z ul. św. Wawrzyńca do pętli Salwator. Pojawił się na niej skład złożony z wrocławskiego wagonu silnikowego N, który przebywa w Krakowie w ramach wymiany tramwajów, oraz krakowski wagon doczepny PN2 nr 524. Atrakcji na tej linii nie brakowało. We wrocławskim wagonie podróżowali przedstawiciele ze stolicy Dolnego Śląska, którzy w godz. 10:58-14:45 rozdawali gadżety i pamiątki.
7 września 2025
25 pracowników MPK w Krakowie pobiegło w Poland Business Run
W niedzielę, 7 września pracownicy MPK w Krakowie już po raz piąty wzięli udział w charytatywnej sztafecie biegowej Poland Business Run. W tym wyjątkowym roku dla MPK, w którym świętujemy 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie, w wydarzeniu wzięło udział aż pięć zespołów krakowskiego przewoźnika. Pracownicy MPK chcieli mieć swój wkład we wsparcie Fundacji Poland Business Run, dzięki której dofinansowanie do protez, wózków, rehabilitacji czy pomocy psychologicznej otrzymają m.in. mieszkańcy Małopolski.
5 września 2025
Ruszył kolejny sezon siatkarskiej Ligi MPK
W środę, 3 września został oficjalnie otwarty drugi sezon siatkarskiej Ligi MPK, który potrwa od września 2025 roku do stycznia 2026 roku. Rozgrywki rozpoczął Grzegorz Dyrkacz, wiceprezes zarządu MPK w Krakowie, który powitał zawodników w nowym sezonie, gratulował zaangażowania i ducha sportu oraz życzył wszystkim końcowego sukcesu.
3 września 2025
Kolejne defibrylatory w MPK w Krakowie
MPK w Krakowie zyskało kolejne defibrylatory AED. Urządzenia są już dostępne w trzech nowych lokalizacjach i jeżeli zajdzie taka potrzeba będą mogły być użyte do ratowania życia pracowników MPK oraz mieszkańców. Defibrylatory trafiły do dwóch zajezdni autobusowych MPK - w Bieńczycach i w Płaszowie oraz do zajezdni tramwajowej Podgórze. Sprzęt został sfinansowany ze środków przyznanych z funduszu prewencyjnego PZU oraz środków własnych MPK.