23 czerwca 2022 - materiał archiwalny

W czwartek, 23 czerwca z inicjatywy zarządu MPK S.A. w Krakowie odbyło się spotkanie z wiceprzewodniczącym Rady Miasta Krakowa Michałem Drewnickim, w którym wzięli udział przedstawiciele zarządu Spółki oraz dwóch największych związków zawodowych przedsiębiorstwa. Doszło do niego w związku z publikacją kolejnej interpelacji dotyczącej warunków pracy w MPK SA w Krakowie, przygotowanej przez Pana Michała Drewnickiego. Podczas spotkania omówiono kwestię nieprawdziwych informacji przekazywanych do publicznej wiadomości (w tym również do wiceprzewodniczącego Rady Miasta Krakowa), które zawierają elementy manipulacji i pomówienia, pod pozorem troski o naszych pracowników i pasażerów.

Wyjaśniamy, że MPK S.A. w Krakowie jest zobowiązane do bezwzględnego stosowania się do przepisów dotyczących przewóz pasażerów, zwłaszcza w zakresie Ustawy o czasie pracy kierowców. Krakowski przewoźnik był wielokrotnie kontrolowany przez uprawnione do tego instytucje, takie jak Inspekcja Transportu Drogowego, czy Państwowa Inspekcja Pracy.

W zakresie zarzutu dotyczącego skazania kierownika jednej z zajezdni przez sąd informujemy, że tego typu postępowanie sądowe musiałoby się toczyć przy udziale pracodawcy. Zważywszy, że Spółka nie brała udziału w tego typu postępowaniu sądowym, nie jest prawdą, że jakikolwiek pracownik Spółki, w tym kierownik zajezdni, został uznany za winnego mobbingu.

W celu zapewnienia właściwej obsługi pasażerów oraz bezpieczeństwa przewozów w Spółce stosowane są kary zgodnie z zapisami Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy i obowiązującego taryfikatora o potrąceniu premii w przypadku istotnych naruszeń pracowniczych, np. spowodowanie wypadku, przejazd na czerwonym świetle, rozmowa przez telefon, kolejne spóźnienie do pracy, niewłaściwa obsługa pasażera. Kary może nakładać tylko kierownik, po dogłębnej analizie danego zdarzenia, zwłaszcza z wykorzystaniem monitoringu. Niezależnie od tego każdy pracownik ma prawo odwołać się od nałożonej kary do zarządu MPK S.A. lub zwrócić się o pomoc do działających w MPK S.A. związków zawodowych.

Kolejną nieprawdziwą informacją jest zarzut, że kierowcy odpowiadają za przygotowanie autobusów do ruchu. Wyjaśniamy, że obowiązkiem prowadzącego przed wyjazdem na trasę jest wyłącznie zweryfikowanie, czy pojazd został poprawnie przygotowany przez stację obsługi autobusów, jest to m.in. sprawdzenie poprawności działania automatu biletowego, kasowników, drzwi czy oświetlenia. Kontrole w tym zakresie były prowadzone w MPK SA przez Państwową Inspekcję Pracy, a obowiązujące obecnie zasady zostały ustalone ze wszystkimi działającymi związkami zawodowymi.

Jednocześnie informujemy, że zarząd Spółki podjął działania w zakresie zwiększenia liczby prowadzących w celu uniknięcia zdarzających się przypadków braku realizacji kursów. Zdajemy sobie również sprawę z obecnych oczekiwań płacowych naszych pracowników, które przede wszystkim wynikają z rosnących radykalnie stóp procentowych i kilkunastoprocentowej inflacji. Ponadto zmienił się system podatkowy w Polsce, który dodatkowo obciążył finansowo osoby świadczące usługi prowadzenia pojazdów dla MPK S.A. w Krakowie. To właśnie wysokość wynagrodzenia jest obecnie na rynku pracy kluczowa, jeżeli chodzi o pozyskanie nowych pracowników oraz zatrzymanie tych, którzy rozpoczęli już pracę w MPK S.A. w Krakowie. Krakowski przewoźnik już od dłuższego czasu w 100 proc. finansuje kandydatom do pracy kursy oraz wszystkie potrzebne szkolenia, systematycznie rośnie także wynagrodzenie prowadzących. Już w lipcu bieżącego roku wzrośnie wynagrodzenie prowadzących, które będzie wynosić ok. 4000-4300 zł netto, a po pół roku pracy wzrośnie do ok. 4200-4400 zł netto. Planowany jest także kolejny wzrost wynagrodzeń od stycznia 2023 roku.

Najnowsze

16 kwietnia 2025
Kraków przekaże pięć używanych autobusów do miasta Sumy
W związku z apelem władz ukraińskiego miasta Sumy, położonego tuż przy granicy z Rosją, Kraków zdecydował o przekazaniu temu miastu w ramach pomocy humanitarnej pięciu używanych autobusów. W związku z toczącą się wojną to ukraińskie miasto stawia czoła licznym wyzwaniom w zakresie zabezpieczenia ciągłości funkcjonowania usług komunalnych, w tym także transportowych. Brakuje tam m.in. autobusów.
14 kwietnia 2025
37 nowych autobusów dołączyło do floty MPK w Krakowie
Mieszkańcy Krakowa będą mogli podróżować nowymi autobusami. Do floty krakowskiego przewoźnika dołączyło bowiem 37 nowych pojazdów Solaris Urbino 12 z napędem mild hybrid. Ich przekazanie i prezentacja odbyła się w poniedziałek 14 kwietnia na terenie zajezdni autobusowej w Bieńczycach. W wydarzeniu wziął udział Stanisław Kracik, zastępca Prezydenta Krakowa. Nowoczesne, niskopodłogowe pojazdy o długości 12 metrów zostały wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, ładowarki USB oraz nowoczesne systemy wspierające bezpieczeństwo, w tym system antykolizyjny MobilEye Shield+.
11 kwietnia 2025
Prezydent Krakowa pogratulował motorniczej MPK uratowania życia niemowlęcia
Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski spotkał się dzisiaj (11 kwietnia) z motorniczą krakowskiego przewoźnika, Moniką Mól, aby pogratulować jej znakomitego zachowania. Pani Monika uratowała wczoraj życie niemowlęcia, które przestało oddychać.
10 kwietnia 2025
Wyjątkowy wagon historyczny ND będzie woził mieszkańców na Krakowskiej Linii Muzealnej
Jest zielony i powstał z części zebranych z czterech miast: Krakowa, Poznania, Katowic i Łodzi. Tak więc pomimo tego, że jest z rodziny wagonów typu N, które w przeszłości były w Polsce...
9 kwietnia 2025
Nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego” już dostępny
Nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego” już jest dostępny. W tym numerze sporo miejsca poświęcamy rozpoczęciu obchodów 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. Przypominamy także wyjątkowe rocznice związane z historią naszych tramwajów i autobusów.
9 kwietnia 2025
Nowa strona internetowa MPK w Krakowie z myślą o wszystkich pasażerach
W odpowiedzi na wnioski naszych pasażerów, w tym przede wszystkim osób z niepełnosprawnością wzroku, MPK w Krakowie uruchomiło nową stronę internetową. To co zwraca od razu uwagę to jej zmieniony w porównaniu do poprzedniej wersji strony, nowoczesny i przyjazny wygląd. Jednak najistotniejsze zmiany dotyczą nowych funkcjonalności portalu krakowskiego przewoźnika.