20 kwietnia 2022 - materiał archiwalny
20 kwietnia 2022 - materiał archiwalny

Do Poznania zawitał tramwaj typu 4N1, ten sam, który przed laty woził pasażerów MPK Poznań. Jesienią 2017 roku nieużytkowany już wówczas wagon został kupiony przez MPK S.A. w Krakowie i odrestaurowany. Stał się atrakcją tamtejszej linii muzealnej. W sezonie 2022 będzie można wybrać się nim na przejażdżkę po Poznaniu! 

- To efekt wyjątkowej współpracy krakowskiego przewoźnika i MPK w Poznaniu. Spółki zdecydowały wymienić się na okres wakacyjny swoimi pojazdami. Po Krakowie będzie kursował poznański 102N, czyli „kanciak”, natomiast do Poznania przyjechał 4N1. To jego wielki powrót, przed laty bowiem woził poznaniaków – mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań.

Ten wagon typu 4N1 wyprodukowany został w 1958 roku w Chorzowie. Trafił do Poznania i przez wiele lat służył mieszkańcom stolicy Wielkopolski i przyjezdnym - woził pasażerów aż do 1992 roku. Po wycofaniu z ruchu liniowego przekwalifikowano go na pojazd gospodarczy, z czasem jednak był coraz rzadziej użytkowany. We wrześniu 2017 roku, praktycznie już bez wyposażenia, został kupiony i przewieziony do Krakowa, gdzie został poddany gruntownemu remontowi.

- W 2021 roku, jako pojazd historyczny, wrócił na torowiska, a dokładniej na krakowską linię muzealną. Po raz pierwszy został zaprezentowany w ubiegłym roku, podczas organizowanej w Krakowie parady tramwajów typu N. Był to ostatni fabrycznie wyprodukowany wagon z rodziny N, którego brakowało w historycznej kolekcji krakowskiego przewoźnika – mówi Marek Gancarczyk z MPK S.A. w Krakowie. I dodaje, że z uwagi na rok produkcji przyporządkowany mu został numer pochodzący z pierwszego okresu eksploatacji w Krakowie odpowiadający jednemu z pierwszych wagonów typu 4N – 43.

- W Poznaniu jako wagon liniowy miał numer inwentarzowy 225, a od 1978 roku – 703. Jako wagon techniczny miał numer 2025. To dwukierunkowy, jednoczłonowy wagon silnikowy, wyposażony w cztery odsuwane ręcznie drzwi – dodaje Waldemar Łosiak, kustosz Muzeum Komunikacji MPK Poznań.

Krakowski wagon został wypożyczony z myślą o obsłudze wydarzeń okolicznościowych oraz linii turystycznej. Po raz pierwszy będzie można wybrać się nim na przejażdżkę już w najbliższą sobotę: 23 kwietnia br. z okazji otwarcia trasy tramwajowej na Naramowice uruchomiona zostanie linia turystyczna nr 20. W godzinach od 10.00 do 18.00 tramwaj 4N1 będzie kursował po trasie: BŁAŻEJA – al. Praw Kobiet – Naramowicka – WILCZAK (częstotliwość kursowania co 30 minut, na przejazd będzie obowiązywała taryfa turystyczna ZTM).

- Co roku staramy się jak najbardziej uatrakcyjnić tabor, którym realizowane są przewozy okolicznościowe oraz kursy na liniach turystycznych – dodaje Krzysztof Dostatni. – Gościły już u nas autobusy Jelcz M11 i Ikarus 280 w wersji podmiejskiej z Wrocławia. W minionym sezonie uruchamiany był tramwaj Typu I z wagonem doczepnym WD produkcji Carl Weyer, a na linii autobusowej kursował pierwszy sprzedany przez firmę Solaris Bus & Coach autobus z rodziny Urbino. Na ten rok również przygotowujemy atrakcje. Jedną z nich będzie właśnie tramwaj typu N, który dziś prezentujemy.

Galeria

Najnowsze

10 września 2025
150 pracowników MPK pobiegnie z okazji 150 lat krakowskiej komunikacji
W niedzielę, 14 września 150 pracowników MPK weźmie udział w wyjątkowym jubileuszowym biegu z okazji 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej. Biegacze wystartują z placu obok Muzeum Inżynierii i Techniki, przy ul. św. Wawrzyńca o godz. 10.00 i będą mieli do pokonania trasę o długości ok. 4 km (pobiegną przez ul. Gazową, Podgórską, kładką Ojca Bernatka, ul. Ludwinowską, ul. Barską, chodnikiem wzdłuż ul. Marii Konopnickiej, ul. Orawską, ul. Rzemieślniczą, wzdłuż Parku Rzecznego Wilga i chodnikiem wzdłuż ul. J. Brożka). Meta to zajezdnia tramwajowa Podgórze przy ul. J. Brożka 3.
8 września 2025
O mukowiscydozie w tramwaju MPK
Co roku, 8 września, obchodzony jest Światowy Dzień Mukowiscydozy. W tym dniu wspólnie z fundacją Matio chcemy zwrócić uwagę na potrzeby osób chorych i ich rodzin, a także budować świadomość społeczną, walczyć ze stereotypami i wspierać działania poprawiające jakość życia chorych.
7 września 2025
Kolejna niedziela z historycznymi tramwajami za nami
W niedzielę 7 września, w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej, zostały uruchomione dwie linie tramwajowe. Tradycyjnie była to linia nr 0 kursująca z ul. św. Wawrzyńca do pętli Salwator. Pojawił się na niej skład złożony z wrocławskiego wagonu silnikowego N, który przebywa w Krakowie w ramach wymiany tramwajów, oraz krakowski wagon doczepny PN2 nr 524. Atrakcji na tej linii nie brakowało. We wrocławskim wagonie podróżowali przedstawiciele ze stolicy Dolnego Śląska, którzy w godz. 10:58-14:45 rozdawali gadżety i pamiątki.
7 września 2025
25 pracowników MPK w Krakowie pobiegło w Poland Business Run
W niedzielę, 7 września pracownicy MPK w Krakowie już po raz piąty wzięli udział w charytatywnej sztafecie biegowej Poland Business Run. W tym wyjątkowym roku dla MPK, w którym świętujemy 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie, w wydarzeniu wzięło udział aż pięć zespołów krakowskiego przewoźnika. Pracownicy MPK chcieli mieć swój wkład we wsparcie Fundacji Poland Business Run, dzięki której dofinansowanie do protez, wózków, rehabilitacji czy pomocy psychologicznej otrzymają m.in. mieszkańcy Małopolski.
5 września 2025
Ruszył kolejny sezon siatkarskiej Ligi MPK
W środę, 3 września został oficjalnie otwarty drugi sezon siatkarskiej Ligi MPK, który potrwa od września 2025 roku do stycznia 2026 roku. Rozgrywki rozpoczął Grzegorz Dyrkacz, wiceprezes zarządu MPK w Krakowie, który powitał zawodników w nowym sezonie, gratulował zaangażowania i ducha sportu oraz życzył wszystkim końcowego sukcesu.
3 września 2025
Kolejne defibrylatory w MPK w Krakowie
MPK w Krakowie zyskało kolejne defibrylatory AED. Urządzenia są już dostępne w trzech nowych lokalizacjach i jeżeli zajdzie taka potrzeba będą mogły być użyte do ratowania życia pracowników MPK oraz mieszkańców. Defibrylatory trafiły do dwóch zajezdni autobusowych MPK - w Bieńczycach i w Płaszowie oraz do zajezdni tramwajowej Podgórze. Sprzęt został sfinansowany ze środków przyznanych z funduszu prewencyjnego PZU oraz środków własnych MPK.