28 marca 2022 - materiał archiwalny
28 marca 2022 - materiał archiwalny

Pięć nowo zakupionych defibrylatorów AED zostało przekazanych MPK SA do zainstalowania w ogólnodostępnych miejscach na terenie Krakowa. Urządzenia odebrał w Urzędzie Miasta Krakowa Grzegorz Dyrkacz, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie. Defibrylatory będą zamontowane w punktach sprzedaży biletów:

Kolejne dwa defibrylatory zostaną zamontowane:

Urządzenia zostały zakupione w ramach Programu poprawy bezpieczeństwa dla miasta Krakowa na lata 2018–2021 pn. „Bezpieczny Kraków”.

– Priorytetem realizowanego programu ”Bezpieczny Kraków” było przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom, a w ślad za tym zakup urządzeń AED. Te 10 dodatkowych defibrylatorów z pewnością zabezpieczy potrzeby krakowian w tym zakresie  – ocenił dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego UMK Bogdan Klimek, podczas uroczystości ich przekazania do kolejnych placówek.

Warto pamiętać, że podjęcie resuscytacji krążeniowo-oddechowej z użyciem automatycznego defibrylatora w jak najkrótszym czasie od wystąpienia nagłego zatrzymania krążenia, zwiększa szansę na przeżycie osoby poszkodowanej. Dlatego tak ważne jest, aby urządzenia AED były rozmieszczone w przestrzeni publicznej i w miejscach łatwo dostępnych.

– Zmieniają się cele w nowym programie Bezpieczny Krakow, będą trochę inne aspekty, ale zdrowie mieszkańców zawsze będzie naszym priorytetem, niezależnie od tego jakie będą wyzwania – podkreślił sekretarz miasta Antoni Fryczek.

Defibrylatory AED są bezpieczne i łatwe w obsłudze, gdyż krok po kroku za pomocą poleceń głosowych i wizualnych przeprowadzą przez akcję ratowniczą.

Przypomnijmy, że do tej pory w mieście znajduje się już 41 takich urządzeń. 39 defibrylatorów umieszczono w miejscach powszechnie dostępnych, a dwa są na wyposażeniu radiowozów straży miejskiej.

Fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl, Maciej Kuś

Galeria

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.