4 lutego 2022 - materiał archiwalny
4 lutego 2022 - materiał archiwalny

W poniedziałek, 14 lutego, ruszy nowa, przyspieszona linia aglomeracyjna nr 310, która połączy Kraków z gminą Wielka Wieś. Będzie to kolejna linia z grupy tzw. agloekspresów, czyli linii kursujących z wysoką częstotliwością, zapewniających szybki dojazd do centrum Krakowa z okolicznych miejscowości.

Nowa linia kursować będzie po trasie: „Os. Podwawelskie” – rondo Grunwaldzkie, ul. Konopnickiej, al. Krasińskiego, al. Mickiewicza, ul. Czarnowiejska, ul. Nawojki, ul. Armii Krajowej, ul. Jasnogórska, Modlnica, Szyce, Wielka Wieś, Biały Kościół, Czajowice, Bębło, Będkowice – „Będkowice Pętla” (wybrane kursy będą dojeżdżać tylko do przystanku „Biały Kościół Murownia Pętla”).

Linia z grupy tzw. agloekspresów ma na celu zachęcenie jak największej liczby mieszkańców gmin sąsiadujących z Krakowem do korzystania z komunikacji miejskiej. Pierwszym tego typu połączeniem była linia nr 304, która w 2008 r. połączyła ścisłe centrum Krakowa z Wieliczką. W ubiegłym roku powstały kolejne dwie – nr 307 i 337, dojeżdżające do miejscowości w gminach Zielonki i Michałowice. Na początku tego roku podobny charakter zyskała linia nr 301, stanowiąca połączenie z Niepołomicami. Teraz takie połączenie zyska również gmina Wielka Wieś.

Nowa linia nr 310 zastąpi linię nr 210, kursując na odcinku zlokalizowanym poza Krakowem dokładnie taką samą trasą i zatrzymując się na wszystkich przystankach. Wewnątrz miasta natomiast, aby zapewnić szybszy dojazd do centrum, obsługiwane będą tylko wybrane przystanki.

Nowa linia będzie kursować w dni powszednie w godzinach szczytu co 15 minut, poza tymi godzinami co 30 minut, a w dni wolne co około godzinę. Mniej więcej co drugi kurs będzie realizowany na trasie skróconej, do przystanku „Biały Kościół Murownia Pętla” tak, by zapewnić odpowiednią ofertę przewozową przede wszystkim w tych miejscowościach, które położone są najbliższej Krakowa i wykazują największy stopień urbanizacji.

W związku z uruchomieniem nowej linii, zostanie zlikwidowana (poza linią nr 210) także linia miejska nr 114, która obecnie kursuje między os. Podwawelskim i ul. Chełmońskiego (rejon Galerii Bronowice) po takiej samej trasie, co nowa linia nr 310.

W celu utrzymania odpowiedniej oferty przewozowej dla mieszkańców osiedla między ul. Stelmachów i Chełmońskiego, zostanie wydłużona trasa wspomagającej linii przyspieszonej nr 511, która obecnie się kończy na skrzyżowaniu ul. Armii Krajowej i Przybyszewskiego. Autobusy tej linii pojadą ul. Armii Krajowej, Jasnogórską i Chełmońskiego aż do końcówki „Chełmońskiego Pętla”, zlokalizowanej obok Galerii Bronowice. Warto zaznaczyć, że w kierunku pętli przejadą fragmentem ul. Chełmońskiego między ul. Jasnogórską i Stawową (tak jak obecnie linia nr 114).

Wraz ze zmianą trasy zostaną wydłużone godziny kursowania linii w dni powszednie (do około godziny 20.00) oraz uruchomione kursy w soboty w godzinach ok. 9.00-18.00. Ponadto mieszkańcy tej okolicy będą mieć dostęp do nowej linii n r310, która zatrzyma się zarówno na przystanku „Stawowa” (skrzyżowanie ul. Jasnogórskiej i Stawowej), jak i „Jasnogórska” (skrzyżowanie ul. Jasnogórskiej i Chełmońskiego).

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.