4 lutego 2022 - materiał archiwalny
4 lutego 2022 - materiał archiwalny

W poniedziałek, 14 lutego, ruszy nowa, przyspieszona linia aglomeracyjna nr 310, która połączy Kraków z gminą Wielka Wieś. Będzie to kolejna linia z grupy tzw. agloekspresów, czyli linii kursujących z wysoką częstotliwością, zapewniających szybki dojazd do centrum Krakowa z okolicznych miejscowości.

Nowa linia kursować będzie po trasie: „Os. Podwawelskie” – rondo Grunwaldzkie, ul. Konopnickiej, al. Krasińskiego, al. Mickiewicza, ul. Czarnowiejska, ul. Nawojki, ul. Armii Krajowej, ul. Jasnogórska, Modlnica, Szyce, Wielka Wieś, Biały Kościół, Czajowice, Bębło, Będkowice – „Będkowice Pętla” (wybrane kursy będą dojeżdżać tylko do przystanku „Biały Kościół Murownia Pętla”).

Linia z grupy tzw. agloekspresów ma na celu zachęcenie jak największej liczby mieszkańców gmin sąsiadujących z Krakowem do korzystania z komunikacji miejskiej. Pierwszym tego typu połączeniem była linia nr 304, która w 2008 r. połączyła ścisłe centrum Krakowa z Wieliczką. W ubiegłym roku powstały kolejne dwie – nr 307 i 337, dojeżdżające do miejscowości w gminach Zielonki i Michałowice. Na początku tego roku podobny charakter zyskała linia nr 301, stanowiąca połączenie z Niepołomicami. Teraz takie połączenie zyska również gmina Wielka Wieś.

Nowa linia nr 310 zastąpi linię nr 210, kursując na odcinku zlokalizowanym poza Krakowem dokładnie taką samą trasą i zatrzymując się na wszystkich przystankach. Wewnątrz miasta natomiast, aby zapewnić szybszy dojazd do centrum, obsługiwane będą tylko wybrane przystanki.

Nowa linia będzie kursować w dni powszednie w godzinach szczytu co 15 minut, poza tymi godzinami co 30 minut, a w dni wolne co około godzinę. Mniej więcej co drugi kurs będzie realizowany na trasie skróconej, do przystanku „Biały Kościół Murownia Pętla” tak, by zapewnić odpowiednią ofertę przewozową przede wszystkim w tych miejscowościach, które położone są najbliższej Krakowa i wykazują największy stopień urbanizacji.

W związku z uruchomieniem nowej linii, zostanie zlikwidowana (poza linią nr 210) także linia miejska nr 114, która obecnie kursuje między os. Podwawelskim i ul. Chełmońskiego (rejon Galerii Bronowice) po takiej samej trasie, co nowa linia nr 310.

W celu utrzymania odpowiedniej oferty przewozowej dla mieszkańców osiedla między ul. Stelmachów i Chełmońskiego, zostanie wydłużona trasa wspomagającej linii przyspieszonej nr 511, która obecnie się kończy na skrzyżowaniu ul. Armii Krajowej i Przybyszewskiego. Autobusy tej linii pojadą ul. Armii Krajowej, Jasnogórską i Chełmońskiego aż do końcówki „Chełmońskiego Pętla”, zlokalizowanej obok Galerii Bronowice. Warto zaznaczyć, że w kierunku pętli przejadą fragmentem ul. Chełmońskiego między ul. Jasnogórską i Stawową (tak jak obecnie linia nr 114).

Wraz ze zmianą trasy zostaną wydłużone godziny kursowania linii w dni powszednie (do około godziny 20.00) oraz uruchomione kursy w soboty w godzinach ok. 9.00-18.00. Ponadto mieszkańcy tej okolicy będą mieć dostęp do nowej linii n r310, która zatrzyma się zarówno na przystanku „Stawowa” (skrzyżowanie ul. Jasnogórskiej i Stawowej), jak i „Jasnogórska” (skrzyżowanie ul. Jasnogórskiej i Chełmońskiego).

Najnowsze

10 września 2025
150 pracowników MPK pobiegnie z okazji 150 lat krakowskiej komunikacji
W niedzielę, 14 września 150 pracowników MPK weźmie udział w wyjątkowym jubileuszowym biegu z okazji 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej. Biegacze wystartują z placu obok Muzeum Inżynierii i Techniki, przy ul. św. Wawrzyńca o godz. 10.00 i będą mieli do pokonania trasę o długości ok. 4 km (pobiegną przez ul. Gazową, Podgórską, kładką Ojca Bernatka, ul. Ludwinowską, ul. Barską, chodnikiem wzdłuż ul. Marii Konopnickiej, ul. Orawską, ul. Rzemieślniczą, wzdłuż Parku Rzecznego Wilga i chodnikiem wzdłuż ul. J. Brożka). Meta to zajezdnia tramwajowa Podgórze przy ul. J. Brożka 3.
8 września 2025
O mukowiscydozie w tramwaju MPK
Co roku, 8 września, obchodzony jest Światowy Dzień Mukowiscydozy. W tym dniu wspólnie z fundacją Matio chcemy zwrócić uwagę na potrzeby osób chorych i ich rodzin, a także budować świadomość społeczną, walczyć ze stereotypami i wspierać działania poprawiające jakość życia chorych.
7 września 2025
Kolejna niedziela z historycznymi tramwajami za nami
W niedzielę 7 września, w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej, zostały uruchomione dwie linie tramwajowe. Tradycyjnie była to linia nr 0 kursująca z ul. św. Wawrzyńca do pętli Salwator. Pojawił się na niej skład złożony z wrocławskiego wagonu silnikowego N, który przebywa w Krakowie w ramach wymiany tramwajów, oraz krakowski wagon doczepny PN2 nr 524. Atrakcji na tej linii nie brakowało. We wrocławskim wagonie podróżowali przedstawiciele ze stolicy Dolnego Śląska, którzy w godz. 10:58-14:45 rozdawali gadżety i pamiątki.
7 września 2025
25 pracowników MPK w Krakowie pobiegło w Poland Business Run
W niedzielę, 7 września pracownicy MPK w Krakowie już po raz piąty wzięli udział w charytatywnej sztafecie biegowej Poland Business Run. W tym wyjątkowym roku dla MPK, w którym świętujemy 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie, w wydarzeniu wzięło udział aż pięć zespołów krakowskiego przewoźnika. Pracownicy MPK chcieli mieć swój wkład we wsparcie Fundacji Poland Business Run, dzięki której dofinansowanie do protez, wózków, rehabilitacji czy pomocy psychologicznej otrzymają m.in. mieszkańcy Małopolski.
5 września 2025
Ruszył kolejny sezon siatkarskiej Ligi MPK
W środę, 3 września został oficjalnie otwarty drugi sezon siatkarskiej Ligi MPK, który potrwa od września 2025 roku do stycznia 2026 roku. Rozgrywki rozpoczął Grzegorz Dyrkacz, wiceprezes zarządu MPK w Krakowie, który powitał zawodników w nowym sezonie, gratulował zaangażowania i ducha sportu oraz życzył wszystkim końcowego sukcesu.
3 września 2025
Kolejne defibrylatory w MPK w Krakowie
MPK w Krakowie zyskało kolejne defibrylatory AED. Urządzenia są już dostępne w trzech nowych lokalizacjach i jeżeli zajdzie taka potrzeba będą mogły być użyte do ratowania życia pracowników MPK oraz mieszkańców. Defibrylatory trafiły do dwóch zajezdni autobusowych MPK - w Bieńczycach i w Płaszowie oraz do zajezdni tramwajowej Podgórze. Sprzęt został sfinansowany ze środków przyznanych z funduszu prewencyjnego PZU oraz środków własnych MPK.