31 stycznia 2022 - materiał archiwalny
31 stycznia 2022 - materiał archiwalny

W poniedziałek 31 stycznia Jacek Majchrowski prezydent Krakowa oficjalnie oddał do użytkowania nowoczesną halę wybudowaną na terenie Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie przystosowaną do obsługi każdego rodzaju tramwaju, w tym najdłuższych w Polsce ponad 43-metrowych „Krakowiaków”  oraz najnowszych „Lajkoników”. Inwestycja jest wyrazem troski Krakowa o klimat, dlatego na dachu hali zostały zamontowane panele fotowoltaiczne, które już wkrótce zapewnią energię potrzebną do jej funkcjonowania.

Nowoczesna hala ma długość 150 m, jest szeroka na 19,6 m i ma 12,5 m wysokości. Umożliwia serwis do 9 tramwajów jednocześnie i jest wyposażona w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne. Na dachu hali zostało zamontowanych 228 ogniw paneli fotowoltaicznych, które zajmują powierzchnię ok. 500 m². System funkcjonowania paneli jest tak zoptymalizowany, aby maksymalnie wykorzystywać światło słoneczne, także w tych miesiącach, kiedy jest go najmniej. Koszt budowy hali to 39 mln zł. Ten nowoczesny obiekt jest jednym z elementów projektu kompleksowej modernizacji nowohuckiej zajezdni, który właśnie został zakończony.

- Tak duży projekt modernizacji zajezdni miał na celu przystosowanie jej do obsługi tramwajów na najwyższym poziomie w zakresie mycia, czyszczenia, ale także dezynfekcji wnętrza, tak aby zapewniały bezpieczny transport mieszkańcom i turystom, także w obecnym trudnym czasie pandemii COVID-19. Równie ważne jest to, że nowoczesne obiekty, które tu powstały są przyjazne dla środowiska – oszczędzają wodę i będą korzystać z odnawialnych źródeł energii. Cieszę się, że to właśnie zajezdnia w Nowej Hucie została zmodernizowana, co jeszcze bardziej usprawni kursowanie tramwajów w tej dzielnicy.   Tym bardziej, że zwiększenie przestrzeni i liczby miejsc postojowych dla nowych tramwajów jest niezbędne biorąc pod uwagę m.in. powstanie nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic czy Górki Narodowej. Do obsługi tych nowych tras będą potrzebne kolejne tramwaje. Planujemy, aby do 2026 roku wszystkie tramwaje w Krakowie były wyposażone w niską podłogę i klimatyzację – powiedział Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

Pierwsze prace na terenie tej bardzo ważnej dla obsługi sieci tramwajowej stacji rozpoczęły się w 2015 roku (pierwsze prace projektowe rozpoczęły się już w 2012 roku) i były podzielone na kilka etapów.

Jako pierwszy powstał nowoczesny budynek z nową poczekalnią dla motorniczych, szatniami dla pracowników oraz halą magazynową. W 2017 roku została uruchomiona hala myjni, która dzięki ogrzewaniu  funkcjonuje przez cały rok, niezależnie od warunków atmosferycznych. Co bardzo ważne myjnia wykorzystuje rozwiązania przyjazne dla środowiska m.in. system pozyskiwania wody deszczowej oraz zamknięty obieg wody.

Dodatkowo na terenie zajezdni powstały dwa zbiorniki retencyjne, które podczas intensywnych opadów deszczu będą gwarantować ochronę stacji, a także okolicznych terenów przed zalaniem.

- Realizowane przez nas inwestycje obejmowały cały obszar nowohuckiej zajezdni i były prowadzone przez niemal 7 lat. Pomimo tak dużego zakresu prac, każdego dnia stacjonujące tu tramwaje punktualnie wyjeżdżały na linie, aby przewozić mieszkańców Krakowa. Nowoczesne rozwiązania zastosowane na terenie zajezdni przyniosły korzyści nie tylko pasażerom podróżującym tramwajami, ale także motorniczym i pracownikom zaplecza. Poprawiło się bowiem bezpieczeństwo i komfort ich pracy. Dużą wagę przykładaliśmy także do tego, aby zajezdnia w Nowej Hucie w jak najmniejszym stopniu wpływała na środowisko. To dlatego właśnie została podjęta decyzja o zastosowaniu najnowocześniejszych rozwiązań w hali myjni oraz zamontowaniu paneli fotowoltaicznych na dachu najnowszej hali.  Zależało nam również na ograniczeniu kosztów, m.in. energii elektrycznej, koniecznych do utrzymania tak dużego obiektu – powiedział Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

W ramach inwestycji powstała odpowiednia infrastruktura zapewniająca bezpieczny i wygodny dostęp do dachów nowoczesnych tramwajów, gdzie znajduje się większość instalacji. Z kolei kanały umożliwiają pracownikom łatwy dostęp do wózków i zestawów kołowych.  Duża, nowoczesna poczekalnia dla motorniczych umożliwia zachowanie dystansu i komfortowe oczekiwanie na rozpoczęcie pracy.

- Ta inwestycja była bardzo wymagająca, ponieważ realizacja prac nie mogła zakłócać codziennej komunikacji tramwajowej – wymagało to wielu uzgodnień i etapowania prac.  Dlatego bardzo dziękuję wszystkim uczestnikom procesu inwestycyjnego za zaangażowanie, zaufanie, a także wzorową wieloletnią współpracę – podkreślił Andrzej Schmalenberg, dyrektor Oddziału Południowego Budownictwa Ogólnego Budimex SA.

Poza powstawaniem nowoczesnych budynków niezbędnych do obsługi tramwajów w ramach modernizacji były budowane nowe tory. W sumie jest ich obecnie o 12 więcej w porównaniu do momentu przed rozpoczęciem prac. Do ich zasilania powstała nowa podstacja trakcyjna. Zostały także zastosowane nowatorskie rozjazdy tzw. harfowe, które na bardzo małej powierzchni umożliwiają zmianę toru jazdy aż w sześciu kierunkach.  Bardzo ważnym elementem prac na terenie zajezdni w Nowej Hucie była modernizacja bramy numer 1 oraz gruntowna przebudowa bramy numer 2. Szczególnie przebudowa drugiej bramy była niezwykle istotna, bo dała możliwość wjazdu i zjazdu tramwajów z każdego kierunku, co zdecydowanie usprawniło funkcjonowanie zajezdni. Równie ważne było oddanie hali z tokarką podtorową, która zapewnia wszystkim tramwajom stacjonującym na terenie zajezdni w Nowej Hucie obsługę w zakresie obróbki kół, bez konieczności demontowania wózków tramwajowych, a to ma wpływ na ograniczenie hałasu i zużycie szyn.

Koszt całej modernizacji Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie, realizowany na przestrzeni prawie 7  lat to ponad 134 mln zł.

Najnowsze

2 grudnia 2025
6 grudnia Mikołaj będzie rozdawał prezenty w tramwaju MPK
W sobotę, 6 grudnia naszych najmłodszych pasażerów zapraszamy do wyjątkowego, świątecznego tramwaju MPK, w którym będzie podróżował Mikołaj. Każde dziecko, które do niego wsiądzie będzie mogło spotkać się z Mikołajem i otrzyma od niego słodki upominek.
1 grudnia 2025
Krakowianie zyskają 20 nowych długich tramwajów
Zgodnie z zapowiedziami Prezydenta Krakowa, MPK kontynuuje wymianę floty tramwajowej. W poniedziałek, 1 grudnia w gabinecie Stanisława Kracika, Zastępcy Prezydenta Krakowa, przedstawiciele zarządu MPK w Krakowie oraz producenta, firmy PESA Bydgoszcz SA, podpisali umowę realizacyjną na dostawę 20 nowych tramwajów o długości ponad 43 m.
30 listopada 2025
Dzień seniora w nowohuckiej zajezdni tramwajowej
To był niepowtarzalny wieczór, w wyjątkowym miejscu z udziałem krakowskich seniorów. W tym roku Dzień Seniora został zorganizowany w sobotę, 29 listopada w zajezdni tramwajowej Nowa Huta. Na początku wspólnej zabawy seniorzy mogli zobaczyć wszystkie zabytkowe wagony z kolekcji MPK w Krakowie, które tam stacjonują.
28 listopada 2025
Japońscy eksperci odwiedzili zajezdnię autobusową Wola Duchacka w Krakowie
Zajezdnia autobusowa Wola Duchacka w Krakowie była w piątek, 28 listopada miejscem wyjątkowej wizyty przedstawicieli japońskich firm związanych z transportem publicznym i technologiami elektrycznymi. Gośćmi MPK SA w Krakowie byli reprezentanci operatora Tsurumi Rinko Bus z miasta Kawasaki, firmy Toshiba – producenta baterii trakcyjnych, oraz firmy Drive Electro – producenta napędów elektrycznych. Wizyta odbyła się z inicjatywy firmy Schunk.
28 listopada 2025
Dwa pierwsze Irizary z nowej dostawy już w Krakowie
W piątek, 28 listopada do zajezdni autobusowej Wola Duchacka dotarły dwa pierwsze autobusy elektryczne marki Irizar z nowej dostawy. Cały kontrakt obejmuje dostawę 22 autobusów o długości 12 metrów. Wartość zamówienia podpisanego 11 czerwca 2025 roku to 53 994 556,00 zł netto. MPK uzyska 100 proc. dofinansowania z KPO do zakupu tych elektryków.
27 listopada 2025
1 grudnia tramwaje wracają na ul. J. Brożka
Od poniedziałku, 1 grudnia, w związku z przywróceniem ruchu autobusów przez most Grunwaldzki i ruchu tramwajów na ulicy Brożka, nastąpią zmiany w funkcjonowaniu Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Będą one dotyczyć linii nr 11, 17, 22, 610 i 662. Zlikwidowane zostaną linie zastępcze nr 77 i 772.