5 stycznia 2022 - materiał archiwalny
5 stycznia 2022 - materiał archiwalny

Wniosek o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla linii tramwajowej do Mistrzejowic złożony. Jego pozytywne rozpatrzenie otworzy drogę do rozpoczęcia budowy jednej z kluczowych inwestycji dla północy Krakowa.

Etap projektowania KST IV (Meissnera – Mistrzejowice) wkracza w kluczową fazę. - Ostatnie miesiące wniosły do projektu bardzo istotne zmiany z punktu widzenia mieszkańców Krakowa. Uwzględniono infrastrukturę dla planowanego premetra i tramwaju w ul. Strzelców. To konkretna oszczędność czasu i pieniędzy przy realizacji przyszłych przedsięwzięć – przekonuje Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa ds. polityki społecznej i komunalnej.

Choć wydłużenie tunelu i uwzględnienie na jego krańcach podziemnych komór rozjazdowych wpłynęło na harmonogram prac projektowych, wniosek o wydanie ZRID został złożony już na początku stycznia. Z uwagi na to, że linia tramwajowa realizowana jest w formule PPP, za skompletowanie dokumentów niezbędnych do wejścia projektu w fazę realizacji oraz zapewnienie finansowania odpowiada partner prywatny - konsorcjum PPP Solutions Polska i Gülermak.

Budowa tramwaju do Mistrzejowic ruszy w 2022 roku

- Zgromadzona dokumentacja to efekt zaangażowania kilkudziesięcioosobowego zespołu projektowego, wielu analiz i uzgodnień m.in. z właścicielami sieci na terenie przyszłego placu budowy, jednostkami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo użytkowników ruchu czy gospodarkę wodną - wymienia Paweł Motyka, zastępca dyrektora kontraktu z ramienia firmy Gülermak. – Liczymy, że przy wspólnym zaangażowaniu podmiotu publicznego i partnera prywatnego na etapie postępowania o wydanie decyzji ZRID już niedługo uda się wejść na budowę.

W oczekiwaniu na rozpatrzenie złożonego wniosku, partner prywatny będzie kontynuował prace nad dokumentacją projektową, w tym m.in.: szczegółowym fazowaniem robót, stałą i tymczasową organizacją ruchu w rejonie inwestycji oraz projektem technicznym.

Czysty transport przyjazny mieszkańcom

Zaktualizowany harmonogram przewiduje, że mieszkańcy Krakowa skorzystają z szybkiego połączenia tramwajowego pod koniec 2024 r. Jego uruchomienie skróci czas dotarcia

z Mistrzejowic do centrum o ok. 12 minut, wyeliminuje konieczność przesiadek i znacząco polepszy komfort podróżowania transportem zbiorowym. Dzięki inwestycji poprawi się też poziom bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu – chodniki i drogi dla rowerów zostaną dostosowane do obowiązujących przepisów. Wzdłuż linii projektowane są nowe nasadzenia, a dobierane gatunki drzew i krzewów będą odporne na trudne miejskie warunki. Proponowane rozwiązania uwzględniają przyjazne środowisku technologie, m.in. energooszczędne oświetlenie LED, zasilane energią odnawialną smarownice przytorowe, „zielone przystanki” i „zielone torowisko” z wykorzystaniem mat rozchodnikowych. Wybrane wiaty przystankowe wyposażone będą w ogniwa fotowoltaiczne.

- Nasz projekt w pełni wykorzystuje korzyści jakie oferuje PPP. Jedną z najistotniejszych jest to, że inwestycja nie obciąża długu publicznego gminy. Ten model realizacji przedsięwzięcia uzależnia wynagrodzenie partnera prywatnego od dostępności nowego połączenia, a to gwarancja wysokiego standardu wykonania i utrzymania infrastruktury, w naszym przypadku przez 20 lat – podkreśla Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa (ZDMK).

Nowa, ok. 4,5-kilometrowa linia KST IV połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema – Meissnera pod koniec 2024 roku. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim
i rondzie Polsadu, tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej. Partnerem prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider konsorcjum), a generalnym wykonawcą – Gülermak sp. z o.o. Z ramienia miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa

Galeria

Najnowsze

2 grudnia 2025
6 grudnia Mikołaj będzie rozdawał prezenty w tramwaju MPK
W sobotę, 6 grudnia naszych najmłodszych pasażerów zapraszamy do wyjątkowego, świątecznego tramwaju MPK, w którym będzie podróżował Mikołaj. Każde dziecko, które do niego wsiądzie będzie mogło spotkać się z Mikołajem i otrzyma od niego słodki upominek.
1 grudnia 2025
Krakowianie zyskają 20 nowych długich tramwajów
Zgodnie z zapowiedziami Prezydenta Krakowa, MPK kontynuuje wymianę floty tramwajowej. W poniedziałek, 1 grudnia w gabinecie Stanisława Kracika, Zastępcy Prezydenta Krakowa, przedstawiciele zarządu MPK w Krakowie oraz producenta, firmy PESA Bydgoszcz SA, podpisali umowę realizacyjną na dostawę 20 nowych tramwajów o długości ponad 43 m.
30 listopada 2025
Dzień seniora w nowohuckiej zajezdni tramwajowej
To był niepowtarzalny wieczór, w wyjątkowym miejscu z udziałem krakowskich seniorów. W tym roku Dzień Seniora został zorganizowany w sobotę, 29 listopada w zajezdni tramwajowej Nowa Huta. Na początku wspólnej zabawy seniorzy mogli zobaczyć wszystkie zabytkowe wagony z kolekcji MPK w Krakowie, które tam stacjonują.
28 listopada 2025
Japońscy eksperci odwiedzili zajezdnię autobusową Wola Duchacka w Krakowie
Zajezdnia autobusowa Wola Duchacka w Krakowie była w piątek, 28 listopada miejscem wyjątkowej wizyty przedstawicieli japońskich firm związanych z transportem publicznym i technologiami elektrycznymi. Gośćmi MPK SA w Krakowie byli reprezentanci operatora Tsurumi Rinko Bus z miasta Kawasaki, firmy Toshiba – producenta baterii trakcyjnych, oraz firmy Drive Electro – producenta napędów elektrycznych. Wizyta odbyła się z inicjatywy firmy Schunk.
28 listopada 2025
Dwa pierwsze Irizary z nowej dostawy już w Krakowie
W piątek, 28 listopada do zajezdni autobusowej Wola Duchacka dotarły dwa pierwsze autobusy elektryczne marki Irizar z nowej dostawy. Cały kontrakt obejmuje dostawę 22 autobusów o długości 12 metrów. Wartość zamówienia podpisanego 11 czerwca 2025 roku to 53 994 556,00 zł netto. MPK uzyska 100 proc. dofinansowania z KPO do zakupu tych elektryków.
27 listopada 2025
1 grudnia tramwaje wracają na ul. J. Brożka
Od poniedziałku, 1 grudnia, w związku z przywróceniem ruchu autobusów przez most Grunwaldzki i ruchu tramwajów na ulicy Brożka, nastąpią zmiany w funkcjonowaniu Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Będą one dotyczyć linii nr 11, 17, 22, 610 i 662. Zlikwidowane zostaną linie zastępcze nr 77 i 772.