16 listopada 2021 - materiał archiwalny
16 listopada 2021 - materiał archiwalny

Mieszkańcy Krakowa zyskali kolejny wagon z niską podłogą i klimatyzacją. W środę, 17 listopada na linię nr 6 łączącą Kurdwanów P+R z Cichym Kącikiem wyjedzie bowiem po zakończonej modernizacji, 27. z kolei wagon GT8S o numerze RF302 (to przedostatni wagon z tej serii, który był modernizowany). Dzięki pracom wykonanym w Stacji Obsługi i Remontów, tramwaj ten zyskał m.in. niską podłogę wraz ze specjalną platformą umożliwiającą wsiadanie  i wysiadanie osobom poruszającym się na wózkach oraz system klimatyzacji.

Cały czas trwa jeszcze modernizacja 28. wagonu GT8S o numerze RF304, który jest ostatnim wagonem z tej serii w Krakowie. Obecnie w tym tramwaju trwa łączenie  instalacji elektrycznej pomiędzy poszczególnymi członami, a także montaż sufitów osłaniających kanały klimatyzacyjne. Montowane są także poręcze dla pasażerów. Z kolei na dachu montowane są już urządzenia klimatyzacyjne. Zakończenie prac i wysłanie tego wagonu do ruchu jest zaplanowane jeszcze w grudniu tego roku.

Przypomnijmy, że ostatni raz wagon GT8S nr 304 z wysoką podłogą i bez klimatyzacji przewiózł pasażerów 29 lipca 2021 roku na linii nr 11 (Mały Płaszów – Czerwone Maki P+R). Tego dnia rozpoczęła się jego modernizacja. Pierwsze tramwaje GT8S dotarły do Krakowa w 2009. Dostawy wszystkich 28 tramwajów zostały zakończone w 2013 roku. Są to wagony o długości ponad 26 m i ważą niemal 50 ton. Jednocześnie mogą przewieźć 200 pasażerów. Program ujednoliconej modernizacji wagonów GT8S uruchomiono latem 2017 roku (prototyp wykonano w 2014).

Dzięki zakupom nowego taboru i takim właśnie modernizacjom obecnie w Krakowie już ponad 77 proc. tramwajów posiada niską podłogę, a ok. 60 proc. jest wyposażonych w klimatyzację.

Najnowsze

10 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje znów na ulicach Krakowa
W najbliższą niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjadą zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.
7 lipca 2025
Ponad 500 dzieci wzięło udział w zajęciach edukacyjnych MPK w Krakowie
W pierwszej połowie 2025 roku zajezdnię tramwajową Podgórze MPK w Krakowie odwiedziło ponad 500 dzieci z krakowskich szkół podstawowych. Wszystkie wzięły udział w zajęciach edukacyjnych w ramach programu Akademia Młodego Krakowianina oraz Akademii Bohaterów Klimatu. Podczas specjalnie przygotowanej trasy edukacyjnej w zajezdni tramwajowej Podgórze dzieci mogli zobaczyć na czym polega przygotowanie tramwajów do ruchu.
3 lipca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowy na dostawę 48 autobusów z silnikami Euro 6
MPK w Krakowie podpisało dzisiaj, 3 lipca kolejne już w tym roku umowy na dostawę nowych autobusów. Tym razem chodzi o kontrakty realizacyjne z konsorcjum firm Solaris Bus & Coach oraz PKO Leasing na dostawę w formie leasingu w sumie 48 autobusów z silnikami Euro 6.