12 stycznia 2009 - materiał archiwalny

Coraz wygodniej podróżuje się pasażerom Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie na liniach aglomeracyjnych. Na kilku liniach m.in. 201, 235 i 245 jeździ już bowiem pięć nowych 8,5 metrowych autobusów Jelcz M083C, które tuż przed końcem roku 2008 dotarły do Krakowa. Są to ostatnie kupione w ubiegłym roku przez MPK S.A pojazdy. Autobusy te na pewno spodobają się pasażerom. Są niskopodłogowe, wyposażone w kasowniki z czytnikiem Krakowskiej Karty Miejskiej i jednorazowo mogą przewieźć do 60 osób.

Od dotychczas kupowanych przez MPK S.A. midibusów różnią się nie tylko wyglądem, ale przede wszystkim długością (są o pół metra dłuższe).   

Warto podkreślić, że tabor autobusowy krakowskiego przewoźnika należy do najnowocześniejszych w Polsce. Przed końcem 2008 roku na linie nie wyjeżdżają już stare autobusy Jelcz M120. To sprawiło, że w Krakowie zostało tylko 38  pojazdów bez niskiej podłogi. W sumie aż 93 proc. pojazdów MPK S.A. jest niskopodłogowych.

51 autobusów jest wyposażonych w klimatyzację, co stanowi 10 proc. taboru. Wszystkie pojazdy są przyjazne dla środowiska i spełniają europejskie normy związane z wytwarzaniem do atmosfery dwutlenku węgla.

Ponad 100 pojazdów jest już wyposażonych w monitoring a ponad 80 autobusów przegubowych ma zamontowane automaty biletowe.

Sukcesem MPK S.A. w Krakowie było też wycofanie z ruchu Ikarusów, kilkunastoletnich starych autobusów, które w Krakowie są już od ponad roku zabytkiem.

Unowocześnianie krakowskiego taboru będzie kontynuowane również w tym roku. MPK S.A. planuje bowiem zakupy kolejnych nowoczesnych i niskopodłogowych autobusów, o ile tylko pozwolą na to środki.

W 2008 roku MPK S.A. w Krakowie kupiło 58 autobusów:

35 autobusów marki Solaris (12-metrowych), 10 mercedesów przegubowych (18-metrowych) i 13 krótkich autobusów marki Polskie Autobusy.

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.