7 lipca 2021 - materiał archiwalny
7 lipca 2021 - materiał archiwalny

Do autobusów elektrycznych i hybrydowych, którymi już teraz podróżują krakowianie, dołączą autobusy zasilane wodorem. MPK SA w Krakowie planuje zakup w sumie 40 wodorowych autobusów – 30 pojazdów o długości 12 m i 10 sztuk pojazdów przegubowych o długości 18 m. Przed ostateczną decyzją dotyczącą zakupu, krakowski przewoźnik przeprowadzi wstępne konsultacje rynkowe.

Celem tych konsultacji będzie przede wszystkim uzyskanie informacji w zakresie precyzyjnego przygotowania postępowania przetargowego dla dostawy zeroemisyjnych autobusów wykorzystujących do napędu energię elektryczną wytworzoną z wodoru. Efektem konsultacji ma też być m.in. uzyskanie informacji dotyczących rozwiązań technicznych związanych z napędem wodorowym dostępnych na rynku, uwarunkowań eksploatacyjnych, użytkowych i prawnych oraz możliwości produkcyjnych zainteresowanych firm. Konsultacje mają też pomóc w oszacowaniu kosztów zamówienia 40 pojazdów zasilanych wodorem.

MPK SA planując zakup autobusów wodorowych będzie poszukiwać zewnętrznych środków finansowych, które pozwoliłyby na pokrycie części kwoty potrzebnej do ich zamówienia. Równie ważne będzie także wybudowanie w Krakowie stacji do tankowania wodoru. W tej kwestii krakowski przewoźnik współpracuje m.in. z Krakowskim Holdingiem Komunalnym, który w spalarni chce produkować czysty wodór z przetwarzalnych odpadów komunalnych. Przypomnijmy, że MPK SA w Krakowie oraz Krakowski Holding Komunalny SA podpisały już w 2020 roku list intencyjny z PKN ORLEN, zakładający współpracę na rzecz rozwoju zasilanych wodorem pojazdów. W ramach tej współpracy mają zostać podjęte działania związane z przygotowaniem niezbędnej infrastruktury oraz logistyki dostaw, w tym zorganizowanie miejsc tankowania autobusów zasilanych wodorem.

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.