7 lipca 2021 - materiał archiwalny
7 lipca 2021 - materiał archiwalny

Do autobusów elektrycznych i hybrydowych, którymi już teraz podróżują krakowianie, dołączą autobusy zasilane wodorem. MPK SA w Krakowie planuje zakup w sumie 40 wodorowych autobusów – 30 pojazdów o długości 12 m i 10 sztuk pojazdów przegubowych o długości 18 m. Przed ostateczną decyzją dotyczącą zakupu, krakowski przewoźnik przeprowadzi wstępne konsultacje rynkowe.

Celem tych konsultacji będzie przede wszystkim uzyskanie informacji w zakresie precyzyjnego przygotowania postępowania przetargowego dla dostawy zeroemisyjnych autobusów wykorzystujących do napędu energię elektryczną wytworzoną z wodoru. Efektem konsultacji ma też być m.in. uzyskanie informacji dotyczących rozwiązań technicznych związanych z napędem wodorowym dostępnych na rynku, uwarunkowań eksploatacyjnych, użytkowych i prawnych oraz możliwości produkcyjnych zainteresowanych firm. Konsultacje mają też pomóc w oszacowaniu kosztów zamówienia 40 pojazdów zasilanych wodorem.

MPK SA planując zakup autobusów wodorowych będzie poszukiwać zewnętrznych środków finansowych, które pozwoliłyby na pokrycie części kwoty potrzebnej do ich zamówienia. Równie ważne będzie także wybudowanie w Krakowie stacji do tankowania wodoru. W tej kwestii krakowski przewoźnik współpracuje m.in. z Krakowskim Holdingiem Komunalnym, który w spalarni chce produkować czysty wodór z przetwarzalnych odpadów komunalnych. Przypomnijmy, że MPK SA w Krakowie oraz Krakowski Holding Komunalny SA podpisały już w 2020 roku list intencyjny z PKN ORLEN, zakładający współpracę na rzecz rozwoju zasilanych wodorem pojazdów. W ramach tej współpracy mają zostać podjęte działania związane z przygotowaniem niezbędnej infrastruktury oraz logistyki dostaw, w tym zorganizowanie miejsc tankowania autobusów zasilanych wodorem.

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.