23 czerwca 2021 - materiał archiwalny
23 czerwca 2021 - materiał archiwalny

Powalone drzewa, zalane torowiska i drogi, brak energii elektrycznej – to największe problemy spowodowane przez intensywną burzę, która wczoraj przeszła nad Krakowem. Pierwsze utrudnienia w kursowaniu tramwajów pojawiły się wczoraj o 19.30, kiedy przewrócone drzewo spadło na sieć trakcyjną na al. 3 Maja. Drzewa na sieci uniemożliwiły też przejazd tramwajom przez ul. Kocmyrzowską, pętlę Wzgórza Krzesławickie, przez ul. Ujastek Mogilski, ul. Igołomską, do Kopca Wandy i do os. Piastów. Z kolei zalane torowiska zablokowały przejazd tramwajom do Nowego Bieżanowa, przez al. Solidarności, al. Jana Pawła II, ul. Piasta Kołodzieja i rondo Mogilskie. Brak napięcia w sieci trakcyjnej na kilkadziesiąt minut odciął od komunikacji tramwajowej Czerwone Maki. Z kolei zalane jezdnie pod wiaduktami na ul. Prądnickiej i Łowińskiego skutecznie zablokowały przejazd autobusom.

W związku z tymi problemami o kilka godzin została przedłużona praca wszystkich dyspozytorów Głównej Dyspozytorni Ruchu, inspektorów ruchu oraz wielu kierowców i motorniczych. Zadaniem dyspozytorów było jak najszybciej reagować na pojawiające się utrudnienia, m.in. organizując autobusy na trasach, gdzie nie mogły kursować tramwaje. Takich autobusów mieli do dyspozycji ponad 20. Rezerwowe tramwaje i autobusy wykonały w czasie kilku godzin w sumie ponad 100 kursów i przejechały niemal 1,5 tys. km, aby umożliwić powrót do domu mieszkańcom czekającym na przystankach. Pomocy udzielali też pasażerom inspektorzy ruchu, którzy informowali ich o utrudnieniach, zmianach tras, komunikacji zastępczej oraz kierowali ruchem.

Z powodu utrudnień spowodowanych przez burzę, MPK nie było w stanie zrealizować w sumie 40 kursów autobusowych i 61 tramwajowych wpisanych w rozkłady jazdy. Dzięki intensywnej pracy służb, zdecydowana większość utrudnień została usunięta już przed północą. Najdłużej trzeba było czekać na przywrócenie połączenia przez ul. Ujastek Mogilski – tam prace przy usuwaniu powalonych drzew zakończyły się dopiero dzisiaj rano po 6.00.

Ważna informacja jest też taka, że pomimo dużych nocnych utrudnień wszystkie zaplanowane wyjazdy z zajezdni tramwajowych i autobusowych zostały zrealizowane punktualnie.

fot. K. Popiela

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.