18 czerwca 2021 - materiał archiwalny
18 czerwca 2021 - materiał archiwalny

Krakowski przewoźnik już od kilku miesięcy testuje system schładzania powietrza w jednym z 50 wagonów NGT6 Bombardiera. Został on zamontowany jeszcze w ubiegłym roku w listopadzie w wagonie o numerze RP637 (tramwaj kursuje dzisiaj na linii nr 8 z Borku Fałęckiego do Bronowic Małych). W związku z prowadzonymi testami zależy nam, aby w tym tramwaju pasażerowie nie otwierali okien. Będzie im o tym przypominał specjalny głosowy komunikat informujący o włączonej klimatyzacji.

Rozwiązanie, które zostało wybrane, to efekt poszukiwań MPK SA w Krakowie sytemu, który stosunkowo łatwo można byłoby zamontować w wagonach NGT6. Równie ważne było także to, aby był on efektywny i schładzał powietrze wewnątrz tramwaju nawet w najcieplejsze dni. Dlatego tak ważne są testy w okresie letnim, gdy temperatura na zewnątrz jest bardzo wysoka i sięga niemal 30 stopni Celsjusza w cieniu. Do tej pory MPK SA bardzo pozytywnie ocenia funkcjonowanie systemu schładzania w wagonie Bombardiera. Jeżeli w kolejnych dniach będzie on działał równie efektywnie, to zostanie podjęta decyzja o sukcesywnym montowaniu go w pozostałych 49 tramwajach NGT6. Dzięki temu pasażerowie komunikacji miejskiej zyskają kolejne klimatyzowane tramwaje. W sumie z pozostałymi wagonami, w Krakowie będzie ponad 70 proc. tramwajów z klimatyzacją. Warto podkreślić, że od 2018 roku w klimatyzację są wyposażone wszystkie autobusy.

Przypomnijmy, że wagony NGT6 Bombardiera to jedyne tramwaje z niską podłogą w Krakowie, które nie posiadają systemu klimatyzacji. Z tego też powodu krakowski przewoźnik już od dłuższego czasu szukał rozwiązania, które mogłoby to zmienić. Nie było to łatwe, bo ze względu m.in. na długość tramwaju i jego konstrukcję nie można w nim zamontować tradycyjnej klimatyzacji. MPK SA już od wielu lat poszukiwało firmy, która byłaby w stanie zaproponować odpowiednie rozwiązanie. Krakowski przewoźnik z uwagą śledził także próby innych polskich miast, które posiadają podobne wagony bez klimatyzacji. Jak trudny jest to temat potwierdza fakt, że to Kraków jest pierwszym miastem w Polsce, które zdecydowało się na montaż pilotażowego systemu schładzania powietrza w wagonie NGT6.

 Pierwsze wagony NGT6 pojawiły się w Krakowie już w 1999 roku. Były dostarczane w trzech seriach w latach 1999-2000 (I seria), 2003 (II seria) i 2007-2008 (III seria). Mają 26 metrów długości i jednocześnie mogą przewieźć ponad 180 pasażerów. Były to pierwsze nowe niskopodłogowe tramwaje w Krakowie.

Galeria

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.