18 czerwca 2021 - materiał archiwalny
18 czerwca 2021 - materiał archiwalny

Krakowski przewoźnik już od kilku miesięcy testuje system schładzania powietrza w jednym z 50 wagonów NGT6 Bombardiera. Został on zamontowany jeszcze w ubiegłym roku w listopadzie w wagonie o numerze RP637 (tramwaj kursuje dzisiaj na linii nr 8 z Borku Fałęckiego do Bronowic Małych). W związku z prowadzonymi testami zależy nam, aby w tym tramwaju pasażerowie nie otwierali okien. Będzie im o tym przypominał specjalny głosowy komunikat informujący o włączonej klimatyzacji.

Rozwiązanie, które zostało wybrane, to efekt poszukiwań MPK SA w Krakowie sytemu, który stosunkowo łatwo można byłoby zamontować w wagonach NGT6. Równie ważne było także to, aby był on efektywny i schładzał powietrze wewnątrz tramwaju nawet w najcieplejsze dni. Dlatego tak ważne są testy w okresie letnim, gdy temperatura na zewnątrz jest bardzo wysoka i sięga niemal 30 stopni Celsjusza w cieniu. Do tej pory MPK SA bardzo pozytywnie ocenia funkcjonowanie systemu schładzania w wagonie Bombardiera. Jeżeli w kolejnych dniach będzie on działał równie efektywnie, to zostanie podjęta decyzja o sukcesywnym montowaniu go w pozostałych 49 tramwajach NGT6. Dzięki temu pasażerowie komunikacji miejskiej zyskają kolejne klimatyzowane tramwaje. W sumie z pozostałymi wagonami, w Krakowie będzie ponad 70 proc. tramwajów z klimatyzacją. Warto podkreślić, że od 2018 roku w klimatyzację są wyposażone wszystkie autobusy.

Przypomnijmy, że wagony NGT6 Bombardiera to jedyne tramwaje z niską podłogą w Krakowie, które nie posiadają systemu klimatyzacji. Z tego też powodu krakowski przewoźnik już od dłuższego czasu szukał rozwiązania, które mogłoby to zmienić. Nie było to łatwe, bo ze względu m.in. na długość tramwaju i jego konstrukcję nie można w nim zamontować tradycyjnej klimatyzacji. MPK SA już od wielu lat poszukiwało firmy, która byłaby w stanie zaproponować odpowiednie rozwiązanie. Krakowski przewoźnik z uwagą śledził także próby innych polskich miast, które posiadają podobne wagony bez klimatyzacji. Jak trudny jest to temat potwierdza fakt, że to Kraków jest pierwszym miastem w Polsce, które zdecydowało się na montaż pilotażowego systemu schładzania powietrza w wagonie NGT6.

 Pierwsze wagony NGT6 pojawiły się w Krakowie już w 1999 roku. Były dostarczane w trzech seriach w latach 1999-2000 (I seria), 2003 (II seria) i 2007-2008 (III seria). Mają 26 metrów długości i jednocześnie mogą przewieźć ponad 180 pasażerów. Były to pierwsze nowe niskopodłogowe tramwaje w Krakowie.

Galeria

Najnowsze

10 września 2025
150 pracowników MPK pobiegnie z okazji 150 lat krakowskiej komunikacji
W niedzielę, 14 września 150 pracowników MPK weźmie udział w wyjątkowym jubileuszowym biegu z okazji 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej. Biegacze wystartują z placu obok Muzeum Inżynierii i Techniki, przy ul. św. Wawrzyńca o godz. 10.00 i będą mieli do pokonania trasę o długości ok. 4 km (pobiegną przez ul. Gazową, Podgórską, kładką Ojca Bernatka, ul. Ludwinowską, ul. Barską, chodnikiem wzdłuż ul. Marii Konopnickiej, ul. Orawską, ul. Rzemieślniczą, wzdłuż Parku Rzecznego Wilga i chodnikiem wzdłuż ul. J. Brożka). Meta to zajezdnia tramwajowa Podgórze przy ul. J. Brożka 3.
8 września 2025
O mukowiscydozie w tramwaju MPK
Co roku, 8 września, obchodzony jest Światowy Dzień Mukowiscydozy. W tym dniu wspólnie z fundacją Matio chcemy zwrócić uwagę na potrzeby osób chorych i ich rodzin, a także budować świadomość społeczną, walczyć ze stereotypami i wspierać działania poprawiające jakość życia chorych.
7 września 2025
Kolejna niedziela z historycznymi tramwajami za nami
W niedzielę 7 września, w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej, zostały uruchomione dwie linie tramwajowe. Tradycyjnie była to linia nr 0 kursująca z ul. św. Wawrzyńca do pętli Salwator. Pojawił się na niej skład złożony z wrocławskiego wagonu silnikowego N, który przebywa w Krakowie w ramach wymiany tramwajów, oraz krakowski wagon doczepny PN2 nr 524. Atrakcji na tej linii nie brakowało. We wrocławskim wagonie podróżowali przedstawiciele ze stolicy Dolnego Śląska, którzy w godz. 10:58-14:45 rozdawali gadżety i pamiątki.
7 września 2025
25 pracowników MPK w Krakowie pobiegło w Poland Business Run
W niedzielę, 7 września pracownicy MPK w Krakowie już po raz piąty wzięli udział w charytatywnej sztafecie biegowej Poland Business Run. W tym wyjątkowym roku dla MPK, w którym świętujemy 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie, w wydarzeniu wzięło udział aż pięć zespołów krakowskiego przewoźnika. Pracownicy MPK chcieli mieć swój wkład we wsparcie Fundacji Poland Business Run, dzięki której dofinansowanie do protez, wózków, rehabilitacji czy pomocy psychologicznej otrzymają m.in. mieszkańcy Małopolski.
5 września 2025
Ruszył kolejny sezon siatkarskiej Ligi MPK
W środę, 3 września został oficjalnie otwarty drugi sezon siatkarskiej Ligi MPK, który potrwa od września 2025 roku do stycznia 2026 roku. Rozgrywki rozpoczął Grzegorz Dyrkacz, wiceprezes zarządu MPK w Krakowie, który powitał zawodników w nowym sezonie, gratulował zaangażowania i ducha sportu oraz życzył wszystkim końcowego sukcesu.
3 września 2025
Kolejne defibrylatory w MPK w Krakowie
MPK w Krakowie zyskało kolejne defibrylatory AED. Urządzenia są już dostępne w trzech nowych lokalizacjach i jeżeli zajdzie taka potrzeba będą mogły być użyte do ratowania życia pracowników MPK oraz mieszkańców. Defibrylatory trafiły do dwóch zajezdni autobusowych MPK - w Bieńczycach i w Płaszowie oraz do zajezdni tramwajowej Podgórze. Sprzęt został sfinansowany ze środków przyznanych z funduszu prewencyjnego PZU oraz środków własnych MPK.