30 maja 2021 - materiał archiwalny
30 maja 2021 - materiał archiwalny

Od 1 czerwca zmieniają się przepisy ruchu drogowego, które jednoznacznie określają, że pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Z tej zasady wyłączony został tylko tramwaj. Oczywiście kierujący tramwajem, zbliżając się do przejścia dla pieszych jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność i zmniejszyć prędkość. To nie jedyna zmiana w przepisach dotycząca pieszych. Od 1 czerwca zacznie również obowiązywać zasada, że podczas wchodzenia czy przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, w tym także na przejściu, pieszy nie będzie mógł korzystać z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego, które może ograniczać możliwość obserwacji sytuacji.

W związku z tym zmianami MPK SA rozpoczyna kampanię informacyjną skierowaną do pieszych. Specjalnie przygotowane filmy informujące o nowych przepisach będą emitowane w monitorach zamontowanych w tramwajach i autobusach MPK SA, a także na stronie internetowej i portalach społecznościowych krakowskiego przewoźnika.

- W nowych przepisach nieprzypadkowo tramwaj został potraktowany inaczej niż samochód. Motorniczy nie jest w stanie zatrzymać w miejscu ważącego od 40 do 60 ton wagonu. Przy prędkości 40 km/h droga hamowania tramwaju może wynieść nawet do 50 metrów. Droga hamowania tramwaju jest więc znacznie dłuższa od jadącego z tą samą prędkością samochodu. Zdecydowaliśmy o rozpoczęciu kampanii skierowanej do pieszych, bo zależy nam, aby byli oni świadomi zmian w przepisach, a jednocześnie przechodząc przez jezdnię czy torowisko zachowywali ostrożność – podkreśla Grzegorz Dyrkacz, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.

W 2019 roku doszło do 19 wypadków z udziałem tramwajów. Najczęściej ich przyczyną było wtargniecie tuż przed jadący tramwaj, w tym także na czerwonym świetle. W 2020 roku tych wypadków było mniej, bo tylko 13, ale też trzeba pamiętać, że z powodu pandemii COVID-19 ruch na krakowskich ulicach był znacznie mniejszy.

Wypadki z udziałem tramwajów mają także jeszcze jeden tragiczny efekt. W wyniku gwałtownego hamowania obrażenia mogą odnieść także pasażerowie jadący w środku tramwaju. Szczególnie niebezpieczne jest to dla osób z ograniczoną mobilnością, w tym osób starszych, którym podczas takiego zdarzenia trudno jest zachować równowagę. W efekcie mogą odnieść obrażenia głowy uderzając w poręcze, a także są narażeni na urazy rąk i nóg.

Dlatego właśnie tak ważne jest odpowiednie zachowanie podczas przechodzenia przez jezdnię czy torowisko. Do tego też odnoszą się przygotowane przez MPK SA filmy. Jeden z nich pokazuje jakie skutki może mieć pisanie wiadomości na telefonie podczas przechodzenia przez jednię – film można zobaczyć tutaj. Drugi film, do zobaczenia tutaj, zwraca uwagę na niebezpieczeństwo wbiegania tuż pod jadący tramwaj i na to jak trudno ten tramwaj wtedy zatrzymać.

- Mamy nadzieję, że dzięki filmom, które przygotowaliśmy wiele osób zrozumie jak ważne jest zachowanie ostrożności, szczególnie podczas przechodzenia przez torowiska. Nawet najlepsze przepisy nie uratują nam życia, jeżeli nie będziemy się do nich stosować – dodaje Grzegorz Dyrkacz,  wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.