30 maja 2021 - materiał archiwalny
30 maja 2021 - materiał archiwalny

Od 1 czerwca zmieniają się przepisy ruchu drogowego, które jednoznacznie określają, że pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Z tej zasady wyłączony został tylko tramwaj. Oczywiście kierujący tramwajem, zbliżając się do przejścia dla pieszych jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność i zmniejszyć prędkość. To nie jedyna zmiana w przepisach dotycząca pieszych. Od 1 czerwca zacznie również obowiązywać zasada, że podczas wchodzenia czy przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, w tym także na przejściu, pieszy nie będzie mógł korzystać z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego, które może ograniczać możliwość obserwacji sytuacji.

W związku z tym zmianami MPK SA rozpoczyna kampanię informacyjną skierowaną do pieszych. Specjalnie przygotowane filmy informujące o nowych przepisach będą emitowane w monitorach zamontowanych w tramwajach i autobusach MPK SA, a także na stronie internetowej i portalach społecznościowych krakowskiego przewoźnika.

- W nowych przepisach nieprzypadkowo tramwaj został potraktowany inaczej niż samochód. Motorniczy nie jest w stanie zatrzymać w miejscu ważącego od 40 do 60 ton wagonu. Przy prędkości 40 km/h droga hamowania tramwaju może wynieść nawet do 50 metrów. Droga hamowania tramwaju jest więc znacznie dłuższa od jadącego z tą samą prędkością samochodu. Zdecydowaliśmy o rozpoczęciu kampanii skierowanej do pieszych, bo zależy nam, aby byli oni świadomi zmian w przepisach, a jednocześnie przechodząc przez jezdnię czy torowisko zachowywali ostrożność – podkreśla Grzegorz Dyrkacz, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.

W 2019 roku doszło do 19 wypadków z udziałem tramwajów. Najczęściej ich przyczyną było wtargniecie tuż przed jadący tramwaj, w tym także na czerwonym świetle. W 2020 roku tych wypadków było mniej, bo tylko 13, ale też trzeba pamiętać, że z powodu pandemii COVID-19 ruch na krakowskich ulicach był znacznie mniejszy.

Wypadki z udziałem tramwajów mają także jeszcze jeden tragiczny efekt. W wyniku gwałtownego hamowania obrażenia mogą odnieść także pasażerowie jadący w środku tramwaju. Szczególnie niebezpieczne jest to dla osób z ograniczoną mobilnością, w tym osób starszych, którym podczas takiego zdarzenia trudno jest zachować równowagę. W efekcie mogą odnieść obrażenia głowy uderzając w poręcze, a także są narażeni na urazy rąk i nóg.

Dlatego właśnie tak ważne jest odpowiednie zachowanie podczas przechodzenia przez jezdnię czy torowisko. Do tego też odnoszą się przygotowane przez MPK SA filmy. Jeden z nich pokazuje jakie skutki może mieć pisanie wiadomości na telefonie podczas przechodzenia przez jednię – film można zobaczyć tutaj. Drugi film, do zobaczenia tutaj, zwraca uwagę na niebezpieczeństwo wbiegania tuż pod jadący tramwaj i na to jak trudno ten tramwaj wtedy zatrzymać.

- Mamy nadzieję, że dzięki filmom, które przygotowaliśmy wiele osób zrozumie jak ważne jest zachowanie ostrożności, szczególnie podczas przechodzenia przez torowiska. Nawet najlepsze przepisy nie uratują nam życia, jeżeli nie będziemy się do nich stosować – dodaje Grzegorz Dyrkacz,  wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Najnowsze

10 września 2025
150 pracowników MPK pobiegnie z okazji 150 lat krakowskiej komunikacji
W niedzielę, 14 września 150 pracowników MPK weźmie udział w wyjątkowym jubileuszowym biegu z okazji 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej. Biegacze wystartują z placu obok Muzeum Inżynierii i Techniki, przy ul. św. Wawrzyńca o godz. 10.00 i będą mieli do pokonania trasę o długości ok. 4 km (pobiegną przez ul. Gazową, Podgórską, kładką Ojca Bernatka, ul. Ludwinowską, ul. Barską, chodnikiem wzdłuż ul. Marii Konopnickiej, ul. Orawską, ul. Rzemieślniczą, wzdłuż Parku Rzecznego Wilga i chodnikiem wzdłuż ul. J. Brożka). Meta to zajezdnia tramwajowa Podgórze przy ul. J. Brożka 3.
8 września 2025
O mukowiscydozie w tramwaju MPK
Co roku, 8 września, obchodzony jest Światowy Dzień Mukowiscydozy. W tym dniu wspólnie z fundacją Matio chcemy zwrócić uwagę na potrzeby osób chorych i ich rodzin, a także budować świadomość społeczną, walczyć ze stereotypami i wspierać działania poprawiające jakość życia chorych.
7 września 2025
Kolejna niedziela z historycznymi tramwajami za nami
W niedzielę 7 września, w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej, zostały uruchomione dwie linie tramwajowe. Tradycyjnie była to linia nr 0 kursująca z ul. św. Wawrzyńca do pętli Salwator. Pojawił się na niej skład złożony z wrocławskiego wagonu silnikowego N, który przebywa w Krakowie w ramach wymiany tramwajów, oraz krakowski wagon doczepny PN2 nr 524. Atrakcji na tej linii nie brakowało. We wrocławskim wagonie podróżowali przedstawiciele ze stolicy Dolnego Śląska, którzy w godz. 10:58-14:45 rozdawali gadżety i pamiątki.
7 września 2025
25 pracowników MPK w Krakowie pobiegło w Poland Business Run
W niedzielę, 7 września pracownicy MPK w Krakowie już po raz piąty wzięli udział w charytatywnej sztafecie biegowej Poland Business Run. W tym wyjątkowym roku dla MPK, w którym świętujemy 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie, w wydarzeniu wzięło udział aż pięć zespołów krakowskiego przewoźnika. Pracownicy MPK chcieli mieć swój wkład we wsparcie Fundacji Poland Business Run, dzięki której dofinansowanie do protez, wózków, rehabilitacji czy pomocy psychologicznej otrzymają m.in. mieszkańcy Małopolski.
5 września 2025
Ruszył kolejny sezon siatkarskiej Ligi MPK
W środę, 3 września został oficjalnie otwarty drugi sezon siatkarskiej Ligi MPK, który potrwa od września 2025 roku do stycznia 2026 roku. Rozgrywki rozpoczął Grzegorz Dyrkacz, wiceprezes zarządu MPK w Krakowie, który powitał zawodników w nowym sezonie, gratulował zaangażowania i ducha sportu oraz życzył wszystkim końcowego sukcesu.
3 września 2025
Kolejne defibrylatory w MPK w Krakowie
MPK w Krakowie zyskało kolejne defibrylatory AED. Urządzenia są już dostępne w trzech nowych lokalizacjach i jeżeli zajdzie taka potrzeba będą mogły być użyte do ratowania życia pracowników MPK oraz mieszkańców. Defibrylatory trafiły do dwóch zajezdni autobusowych MPK - w Bieńczycach i w Płaszowie oraz do zajezdni tramwajowej Podgórze. Sprzęt został sfinansowany ze środków przyznanych z funduszu prewencyjnego PZU oraz środków własnych MPK.