28 maja 2021 - materiał archiwalny
28 maja 2021 - materiał archiwalny

Od piątku, 28 maja pasażerowie linii nr 144, łączącej Azory z Rżąką, będą podróżować wyłącznie nowymi przegubowymi autobusami elektrycznymi. Tym samym Kraków ma już trzy linie obsługiwane tylko przez nowe autobusy bezemisyjne, zamówione w ramach projektu unijnego, których trasa przebiega przez Aleje Trzech Wieszczów. Poza linią nr 144 jest to linia nr 179 (Osiedle Kurdwanów – Dworzec Główny Zachód) oraz 173 (Nowy Bieżanów Południe – Azory). Nowe elektryki  obsługują także część kursów na linii nr 503 (Nowy Bieżanów Południe – Górka Narodowa).

Do Krakowa trafiło  w tym roku w sumie 50 nowych autobusów elektrycznych. Kierowanie ich na trasy w rejonie centrum miasta to świadome działanie MPK SA. To właśnie w rejonie Alei Trzech Wieszczów zdarzają się największe przekroczenia dopuszczalnych norm zanieczyszczenia powietrza.

Warto dodać, że elektryki już od ponad 7 lat przewożą krakowian. Poza liniami 144, 173, 179 i 503 obsługują również kursującą w rejonie alei linię nr 124 (Os. Podwawelskie – Tauron Arena Kraków Wieczysta) oraz 169 (Zajezdnia Wola Duchacka – Górka Narodowa). Można je spotkać także na linii nr 155, a więc rejonie uzdrowiska w Swoszowicach.

Nowe autobusy są napędzane za pomocą osi ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi. Zostały konstrukcyjnie przygotowane do ładowania na dwa sposoby: poprzez 4-polowy pantograf dachowy umieszczony nad pierwszą osią pojazdu lub za pomocą złącza typu plug-in. Są wyposażone w monitoring, system informacji pasażerskiej, klimatyzację oraz ładowarki USB. Osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich mogą korzystać z platformy zamontowanej przy drugich drzwiach, ułatwiającej wsiadanie oraz wysiadanie z autobusu.

Galeria

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.