14 maja 2021 - materiał archiwalny
14 maja 2021 - materiał archiwalny

W piątek, 14 maja późnym wieczorem do zajezdni autobusowej Wola Duchacka został dostarczony ostatni z zamówionych 50 przegubowych autobusów elektrycznych. To nie jedyna dobra wiadomość dla pasażerów. Już od poniedziałku, 17 maja pierwsze nowe przegubowe autobusy elektryczne kursują na linii nr 144 łączącej Azory z Rżąką. Docelowo na tej trasie będą kursować wyłącznie pojazdy bezemisyjne. 

To już czwarta linia, na której pasażerów przewożą nowe autobusy elektryczne, których dostawy rozpoczęły się na początku roku. Już od kilku tygodni elektryki obsługują wszystkie kursy na linii nr 179 (Osiedle Kurdwanów – Dworzec Główny Zachód) oraz 173 (Nowy Bieżanów Południe – Azory). Elektryki   obsługują także część kursów na linii nr 503 (Nowy Bieżanów Południe – Górka Narodowa). Jak łatwo zauważyć, wszystkie nowe „elektryki” będą kursować na liniach, których trasa przebiega przez Aleje Trzech Wieszczów, a więc tam, gdzie zdarzają się największe przekroczenia dopuszczalnych norm zanieczyszczenia powietrza.

Dostawa ostatniego z 50 zamówionych przez MPK SA nowych autobusów oznacza, że obecnie w Krakowie jest już prawie 80 bezemisyjnych autobusów. A to nie wszystko. MPK SA złożyło wniosek do programu Zielony Transport Publiczny o dofinansowanie zakupu kolejnych 40 przegubowych autobusów elektrycznych. Jeżeli zostanie on pozytywnie oceniony to już wkrótce bezemisyjne pojazdy będą stanowić w Krakowie ok. 20 proc. floty.

Przypomnijmy, że Kraków był pierwszym Polskim miastem, w którym na regularnej linii zaczęły kursować elektryczne autobusy.

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.