29 kwietnia 2021 - materiał archiwalny
29 kwietnia 2021 - materiał archiwalny

Dzisiaj mija dokładnie 7 lat od uruchomienia pierwszej w Polsce regularnej linii obsługiwanej autobusami elektrycznymi. 29 kwietnia 2014 roku trzy bezemisyjne pojazdy wyjechały na linię nr 154 z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego. W swój pierwszy kurs autobusy elektryczne wyruszyły z placu przy Barbakanie. Z tego samego miejsca, gdzie w styczniu 1927 roku po raz pierwszy w historii Krakowa zaczęły kursować autobusy na regularnej linii.

Po siedmiu latach od uruchomienia pierwszej w Polsce regularnej linii obsługiwanej autobusami elektrycznymi wiele się w Krakowie zmieniło i nadal zmienia. MPK SA w Krakowie ma już prawie 70 elektryków, które obecnie można spotkać na ośmiu liniach.

Od jutra, 30 kwietnia część kursów na linii nr 503 (Nowy Bieżanów Południe – Górka Narodowa) będzie obsługiwana przez autobusy elektryczne nie tylko w weekendy, ale także w dni powszednie. Z kolei od 1 maja na linii nr 173 (Nowy Bieżanów Południe – Azory), podobnie jak to jest od kilku tygodni na linii nr 179 (Osiedle Kurdwanów – Dworzec Główny Zachód), pasażerowie będą mieć do dyspozycji nowe przegubowe elektryki. Pojawienie się kolejnych bezemisyjnych autobusów na linii nr 173 i 503 to efekt dostaw nowych autobusów Urbino 18 electric, których w sumie do połowy roku będzie w Krakowie 50. Na ich zakup MPK SA w Krakowie uzyskało ok. 110 mln zł dotacji ze środków Unii Europejskiej. Wszystkie nowe „elektryki” będą kursować na liniach nr 144, 173, 179 i 503, których trasa przebiega przez Aleje Trzech Wieszczów, a więc tam, gdzie zdarzają się największe przekroczenia dopuszczalnych norm zanieczyszczenia powietrza.

Nowe autobusy są napędzane za pomocą osi ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi. Zostały konstrukcyjnie przygotowane do ładowania na dwa sposoby: poprzez 4-polowy pantograf dachowy umieszczony nad pierwszą osią pojazdu lub za pomocą złącza typu plug-in. Są wyposażone w monitoring, system informacji pasażerskiej, klimatyzację oraz ładowarki USB. Osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich mogą korzystać z platformy zamontowanej przy drugich drzwiach, ułatwiającej wsiadanie oraz wysiadanie z autobusu.

W połowie roku w Krakowie będzie niemal 80 bezemisyjnych autobusów. A to nie wszystko. MPK SA złożyło wniosek do programu Zielony Transport Publiczny o dofinansowanie zakupu kolejnych 40 przegubowych autobusów elektrycznych. Jeżeli zostanie on pozytywnie oceniony to już wkrótce bezemisyjne pojazdy będą stanowić w Krakowie ok. 20 proc. floty.

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.