29 marca 2021 - materiał archiwalny
29 marca 2021 - materiał archiwalny

W ramach nowej umowy z Eneą SA instytucje miejskie będą kupować wyłącznie energię z odnawialnych źródeł. Oznacza to, że przez najbliższe dwa lata zielona energia napędzi krakowskie tramwaje i elektryczne autobusy, oświetli ulice oraz miejskie budynki użyteczności publicznej. To wynik przetargu, który rozstrzygnął lider grupy zakupowej - Krakowski Holding Komunalny SA.

– Można powiedzieć, że od 1 lipca 2021 r. budynki i podmioty Gminy Miejskiej Kraków w mniejszym stopniu będą się przyczyniały do pogłębiania efektu cieplarnianego. Oznacza to, że w okresie dwóch lat unikniemy ponad 325 tysięcy ton emisji dwutlenku węgla. Będzie to znaczący wkład Krakowa w ochronę klimatu – mówi Tadeusz Trzmiel, prezes zarządu Krakowskiego Holdingu Komunalnego SA, lidera Krakowskiej Grupy Zakupowej Energii Elektrycznej (KZGEE).

– Nie bez znaczenia są także wymierne oszczędności, które odniesie miasto dzięki zakończonemu właśnie przetargowi na zakup energii elektrycznej. Będzie do minimum 6 mln zł w ciągu dwóch lat – dodaje Trzmiel.

Zakończony przetarg można nazwać rekordowym z kilku powodów. Po pierwsze, dotyczył największego do tej pory zamówionego wolumenu – aż 424 tys. MWh energii do 3258 punktów odbioru. Po drugie, zakup dotyczył wyłącznie zielonej energii. Po trzecie, model postępowania opisany w przetargu pozwala na zakup całości energii na najbardziej konkurencyjnych warunkach na Towarowej Giełdzie Energii.

Na czym polega taki zakup? – Wybrany w przetargu wykonawca zadeklarował najniższą cenę za obsługę procesu zakupu i sprzedaży energii – już na tym etapie grupa zaoszczędzi ok. 3 mln zł rocznie. Następnym krokiem jest wspólnie poszukiwanie przez Eneę SA i KGZEE najkorzystniejszego momentu zakupu na giełdzie. Od wiedzy, umiejętności i refleksu kupujących zależą dalsze oszczędności – tłumaczy Janusz Mazur, zastępca dyrektora biura ds. sprzedaży i obrotu energią KHK SA.

Co to oznacza dla Krakowa? – Energia, która niebawem popłynie w gniazdkach szkół, urzędów, w TAURON Arenie Kraków, Centrum Konferencyjnym ICE Kraków, muzeach, teatrach, w silnikach tramwajów czy ładowarkach miejskich samochodów elektrycznych nie może pochodzić ze spalania węgla, gazu ziemnego, oleju opałowego czy tez innych tzw. paliw kopalnych. Wyłoniony w przetargu wykonawca musi zadbać o to, aby była ona wytworzona w odnawialnych źródłach a więc np. elektrowniach wiatrowych, fotowoltaicznych, wodnych itp. – mówi Trzmiel.

Skąd będzie wiadomo, że prąd płynący w gniazdkach samorządowych szkół to energia odnawialna? Służy temu system gwarancji pochodzenia funkcjonujący w Unii Europejskiej i w Polsce od wielu lat. Zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz zapisami umowy, wykonawca będzie zobowiązany każdemu podmiotowi miejskiemu przedstawić wystawioną przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki gwarancję pochodzenia energii wytwarzanej w odnawialnym źródle.

Warto dodać, że zakup zielonej energii to niejedyne działanie gminy dla zrównoważonego rozwoju i zapobiegania globalnemu ociepleniu. Od lat prowadzony jest w Krakowie program poprawy efektywności energetycznej. Największym wytwórcą odnawialnej energii jest eksploatowany przez KHK SA Zakład Termicznego Przekształcania Odpadów. Wytwarza on rocznie ponad 90 tys. MWh energii elektrycznej i ponad 1 mln GJ ciepła.

Znaczną ilość odnawialnej energii wytwarzają również Wodociągi Miasta Krakowa - około 15 tys. MWh, nieco mniej MPO. Przybywa instalacji, głównie fotowoltaicznych w domach pomocy społecznej, budynkach biurowo-administracyjnych i edukacyjnych. Przygotowywane są kolejne projekty.

Można z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że już dzisiaj z niecałych 340 tys. MWh energii elektrycznej zużywanej rocznie przez podmioty gminne aż 30 proc. jest produkowana w miejskich instalacjach, które nie zużywają paliw kopalnych. W tej kwestii przodują spółki komunalne, gdzie wytwarzana zielona energia to prawie połowa całkowitej produkcji.

Najnowsze

18 maja 2025
Dwie drużyny MPK zagrały w 11. Turnieju o Puchar Prezydenta Miasta Krakowa
Zwycięzcą 11. Piłkarskiego Turnieju o Puchar Prezydenta Miasta Krakowa została drużyna złożona z pracowników Wodociągów. Zespół zasłużenie zdobył pierwsze miejsce pokonując w finale drużynę Rajska Szkoła 2:1. Puchar wręczył zwycięzcom Łukasz Sęk, wiceprezydent Krakowa. Sukces Wodociągów warto docenić, bo ten zespół wystąpił w każdej edycji turnieju, wielokrotnie był w finale, ale dopiero teraz udało im się zdobyć pierwsze miejsce.
15 maja 2025
Kraków dysponuje już 137 stacjami do ładowania autobusów elektrycznych
Autobusy elektryczne w Krakowie zyskały kolejne stacje do ładowania baterii. Zakończył się już pierwszy etap prac na terenie Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka, gdzie powstało 35 stanowisk wolnego ładowania elektryków przez pantograf. To oznacza, że ta zajezdnia dysponuje już 117 takimi stanowiskami. A to nie wszystko, bo w kolejnym, drugim etapie powstanie na terenie tej zajezdni kolejnych 25 stanowisk ładowania.
14 maja 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjadą w Noc Muzeów
W nocy piątku na sobotę, z 16 na 17 maja, odbędzie się kolejna edycja Nocy Muzeów. W związku z tym zostaną wprowadzone wzmocnienia nocnych linii autobusowych i tramwajowych nr 62, 64, 69 i 604. Uruchomione zostaną także linie okolicznościowe nr 60 i 600, które będą obsługiwane taborem zabytkowym.
13 maja 2025
MPK w Krakowie wyróżnione Dyplomem Honorowym Nagrody im. Józefa Dietla
Decyzją Kapituły Nagrody im. Józefa Dietla Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie zostało wyróżnione Dyplomem Honorowym Nagrody tegorocznej edycji w kategorii firma. To duże wyróżnienie dla krakowskiego przewoźnika. Nagroda im. Józefa Dietla jest przyznawana od 2008 r. Jej celem jest uhonorowanie osób i instytucji działających na rzecz dobra wspólnego, miasta Krakowa i Małopolski oraz osób wyróżniających się postawami patriotycznymi i obywatelskimi. Dla organizacji pozarządowej, firmy, instytucji państwowej lub samorządowej dedykowano Dyplom Honorowy Nagrody. I taki właśnie dyplom w tegorocznej edycji został przyznany właśnie MPK w Krakowie.
12 maja 2025
Kraków pozyskuje dodatkowe ponad 223 mln zł z KPO
Do Krakowa trafią kolejne miliony z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. W sumie będzie to dodatkowe ponad 223 mln zł dofinansowania do 32 tramwajów Lajkonik dostarczonych do stolicy Małopolski w 2023 roku. Wszystko dzięki temu, że Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało o zwiększeniu wartości przyznanego już wsparcia dla realizowanego przez MPK w Krakowie przedsięwzięcia pod nazwą „Zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego w celu usprawnienia i poprawy jakości komunikacji zbiorowej w Krakowie – część IV i V” (komponent „E Zielona, inteligentna mobilność” – Inwestycja: E1.2.1 Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach).
8 maja 2025
Autobusy MPK dotarły do miasta Sumy
W poniedziałek 28 kwietnia pięć autobusów MPK w Krakowie wyjechało z zajezdni Wola Duchacka i pojechało do granicy polsko-ukraińskiej. Do granicy były prowadzone przez kierowców MPK SA w Krakowie. Tam zostały przekazane kierowcom z Ukrainy, którzy sami poprowadzili je do swojego miasta.