18 marca 2021 - materiał archiwalny
18 marca 2021 - materiał archiwalny

Solaris Bus & Coach rozpoczął realizację podpisanej w maju poprzedniego roku umowy na dostawę 50 autobusów Urbino 18 electric dla Krakowa. Producent dostarczył pierwsze sztuki „przegubowych elektryków”, które wyjadą na linię nr 179.

W oficjalnym przekazaniu autobusów 18 marca 2021 roku udział wzięli Prezydent Miasta Krakowa, Jacek Majchrowski, przedstawiciele MPK SA w Krakowie oraz reprezentanci firmy Solaris. Nowe elektrobusy zasiliły dotychczasowy tabor 394 Solarisów, w tym 28 autobusów elektrycznych, z których część zadebiutowała na ulicach miasta już w 2016 roku. 

- Od wielu lat inwestujemy w bezemisyjne autobusy. To przecież właśnie Kraków był pierwszym polskim miastem, w którym w 2014 roku została uruchomiona regularna linia obsługiwana autobusami elektrycznymi. Kraków był także pierwszym dużym miastem, w którym zostały wycofane wszystkie autobusy z silnikami poniżej normy Euro5. Po zakończeniu dostaw 50 autobusów Solarisa mieszkańcy już w połowie tego roku będą mieć do dyspozycji w sumie prawie 80 bezemisyjnych pojazdów – powiedział Jacek Majchrowski, Prezydent Krakowa.  

- Na pewno będziemy kontynuować zamówienia przyjaznych dla środowiska autobusów. Na początku tego roku złożyliśmy wniosek do programu Zielony Transport Publiczny o dofinansowanie zakupu kolejnych 40 przegubowych autobusów elektrycznych. Jeżeli nasz wniosek zostanie pozytywnie oceniony to już wkrótce bezemisyjne pojazdy będą stanowić ok. 20 proc. naszej floty – zaznaczył Rafał Świerczyński, Prezes Zarządu MPK SA w Krakowie.  

Wraz z zamówionymi pojazdami, producent dostarczył miejskiemu przewoźnikowi 50 sztuk urządzeń ładujących za pośrednictwem złącza plug-in. Każdy autobus został także konstrukcyjnie przygotowany do wolnego ładowania poprzez pantografy. Sposób wolnego ładowania za pomocą pantografów jest nowatorskim rozwiązaniem i ma na celu jak najlepsze wykorzystanie terenu zajezdni. Autobusy mogą również być ładowane w formie tzw. szybkiego ładowania za pomocą pantografów i tego typu ładowarki już funkcjonują na terenie zajezdni Wola Duchacka i Podgórze oraz w rejonie pętli autobusowych: przy ulicy Pawiej, na pętli Dworzec Główny Wschód, os. Podwawelskim, Białym Prądniku i Nowym Bieżanowie.  

- Konsekwencja Krakowa w rozwijaniu zeroemisyjnego transportu jest imponująca. Cieszymy się, że Solaris może być częścią tego procesu, który ma tak ogromne znaczenie dla wszystkich mieszkańców, nie tylko samych pasażerów. Wierzymy, że nowoczesna komunikacja powinna być cicha, czysta i bezpieczna. Nowodostarczone elektryczne modele Urbino spełniają wszystkie te kryteria – mówił Mateusz Figaszewski, Dyrektor Rozwoju Elektromobilności Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. 

Magazynami energii w nowych autobusach są baterie Solaris High Energy o łącznej pojemności ponad  300 kWh. Zamówiony przez krakowskiego przewoźnika model pomieści 141 pasażerów, z czego 43 osoby będą mogły skorzystać z miejsc siedzących. Dodatkowe wyposażenie obejmuje pełny monitoring, rozbudowany system informacji pasażerskiej, klimatyzację, ładowarki USB oraz udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością.

10 nowych autobusów 18 marca zostało skierowanych na linię nr 179 (Osiedle Kurdwanów – Dworzec Główny Zachód). 50 nowych bezemisyjnych autobusów będzie kursować przez Aleje Trzech Wieszczów, a więc w tym rejonie miasta, gdzie zdarzają się największe przekroczenia dopuszczalnych norm zanieczyszczenia powietrza. Na zakup pojazdów MPK SA w Krakowie uzyskało ok. 110 mln zł dotacji ze środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Galeria

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.