10 marca 2021 - materiał archiwalny
10 marca 2021 - materiał archiwalny

Krakowianie mogą już korzystać z dwóch Karsanów, najmniejszych autobusów we flocie MPK SA w Krakowie. 10 marca jeden z nich dołączy do pojazdów wykorzystywanych do obsługi Tele-busa, czyli popularnego autobusu na telefon. Drugi z Karsanów dzień później, 11 marca zacznie przewozić pasażerów na linii nr 176 (Bodzów – Kostrze OSP).

Wysłanie tych niewielkich mini autobusów na te właśnie trasy nie jest przypadkiem. Największą zaletą Karsanów są bowiem niewielkie rozmiary i duża zwrotność. Te cechy znakomicie się sprawdzą na wąskich ulicach, małych skrzyżowaniach i pętlach do zawracania, z którymi muszą sobie radzić kierowcy na linii nr 176. Zwrotność mini autobusu dobrze się też sprawdzi na drogach Płaszowa i Rybitw, gdzie funkcjonuje usługa Tele-busa.

O dużej zwrotności Karsanów świadczy chociażby promień skrętu tych autobusów. Wynosi on zaledwie 6,8 m. W porównaniu do autobusu standardowego o długości 12 metrów jest mniejszy o niemal 2 m.  Poza zaletami Karsanów związanymi ze zwrotnością, pojazdy są także przyjazne dla pasażerów. Posiadają niską podłogę, a dla osób poruszających się na wózkach jest  również specjalnie wydzielone miejsce wewnątrz pojazdów oraz rozkładana platforma przy drzwiach. Pojazdy zostały wyposażone w system informacji pasażerskiej, w klimatyzację oraz porty USB umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych.

Karsany to pojazdy o długości 5,8 m. Jednorazowo może nimi podróżować 21 pasażerów. Z myślą o wygodzie kierowcy w autobusie zostały zaprojektowane przeznaczone wyłącznie dla niego drzwi. Dobrą widoczność prowadzącym zapewnia panoramiczna szyba przednia oraz duże lusterka.

Zakup dwóch mini autobusów to koszt 812.000,00 zł netto.

Galeria

Najnowsze

8 listopada 2025
Aktualizacja automatów mobilnych i usuwanie nieaktywnych nośników w KMK
Zgodnie z decyzją Zarządu Transportu Publicznego, od 12 listopada wprowadzana będzie aktualizacja oprogramowania we wszystkich mobilnych automatach biletowych – urządzeniach znajdujących się w pojazdach komunikacji miejskiej.
7 listopada 2025
Ruch tramwajowy do pętli Czerwone Maki został przywrócony
Informujemy, że do pętli Czerwone Maki został przywrócony ruch wszystkich linii tramwajowych nr 18, 52 i 77.
7 listopada 2025
„Przystanek Jubileusz” z zabytkowymi autobusami w Hangarze Czyżyny
Mieszkańców Krakowa zapraszamy na wyjątkową wystawę zabytkowych autobusów w Hangarze Czyżyny, przy os. 2 Pułku Lotniczego 26a, przygotowaną przez Muzeum Inżynierii i Techniki wraz z MPK w Krakowie. Pokaz został przygotowany w ramach obchodów jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. Wszyscy zainteresowani już od 7 listopada mogą oglądać zabytkowe pojazdy z kolekcji MPK w Krakowie oraz eksponaty ze zbiorów MIT. To wyjątkowy powrót autobusów do tego miejsca, ponieważ Hangar przez ok. 30 lat pełnił funkcję zajezdni!
5 listopada 2025
Patriotyczny Tramwaj wyjedzie na krakowskie ulice już po raz 37.
Wszystkich mieszkańców Krakowa oraz gości zapraszamy do wspólnego świętowania w Tramwaju Patriotycznym 107. rocznicy odzyskania Niepodległości przez Polskę. Na uczestników zostały przygotowane bezpłatne „Śpiewniki polskich pieśni patriotycznych” z kolorową wkładką poświęconą 150. lat komunikacji miejskiej w Krakowie, biało-czerwone chorągiewki, nalepki i okolicznościowa kartka z zabytkowym autobusem MPK.
3 listopada 2025
Zmiana organizacji ruchu na ul. Dobrego Pasterza od 8 listopada
Od 8 listopada, od wczesnych godzin porannych, wprowadzona zostanie czasowa zmiana organizacji ruchu na ul. Dobrego Pasterza. Przez około miesiąc zamknięty będzie odcinek pomiędzy rondem Barei a skrzyżowaniem przy centrum handlowym Serenada. Ma to związek z kolejnym etapem prac przy budowie linii tramwajowej do Mistrzejowic.
31 października 2025
Na ulicy Jana Brożka zostaną wymienione rozjazdy i zwrotnice
W poniedziałek, 3 listopada na ulicy Jana Brożka rozpoczną się prace związane z wymianą dwóch rozjazdów i zwrotnic. Te elementy torowiska były już w bardzo złym stanie i ich wymiana jest konieczna, aby tramwaje mogły tam bezpiecznie i sprawnie przejeżdżać. Prace prowadzone na ul. J. Brożka są ostatnim elementem projektu realizowanego przez MPK w Krakowie, który jest związany z budową tzw. toru obwodowego na terenie zajezdni tramwajowej Podgórze. Jego powstanie znacznie usprawni przejazdy tramwajów po terenie tej zajezdni – wagony jadąc torem obwodowym nie będą już musiały wyjeżdżać poza bramy zajezdni, na tory w ul. J. Brożka.