13 listopada 2020 - materiał archiwalny
13 listopada 2020 - materiał archiwalny

Od soboty, 14 listopada do czwartku 26 listopada pasażerowie korzystający z Tele-busa, czyli autobusu na telefon, którzy zamówią przejazd mogą zostać obsłużeni autobusem elektrycznym. Wszystko dzięki temu, że MPK SA w Krakowie zdecydowało się na dwutygodniowe testy bezemisyjnego autobusu Automet MiniCity Electric.

Pojazd ma 8 m długości i może przewozić 22 pasażerów w tym 13 na miejscach siedzących (obecnie z powodu pandemii SARS CoV-2 liczba osób podróżujących jest ograniczona do 30 proc. wszystkich dostępnych miejsc). Jednostką napędową tego autobusu jest silnik elektryczny o mocy 80 kW i baterie litowo-jonowe o pojemności 78 kWh, co zgodnie z informacjami producenta, pozwoli na przejazd do 170 km na jednym ładowaniu.

Autobus posiada platformę wjazdową dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Jest także wyposażony w klimatyzację.

MPK SA w Krakowie ma obecnie 28 autobusów elektrycznych (z testowanym pojazdem Automet MiniCity Electric będzie ich 29). W przyszłym roku ta liczba zdecydowanie się zwiększy. Do Krakowa zostanie bowiem dostarczonych 50 elektrycznych autobusów przegubowych, które zostały zakupione w ramach projektu unijnego.

Przypomnijmy, że tele-bus funkcjonuje w Krakowie od 2007 roku w rejonie Płaszowa i Rybitw. Autobusy kursujące w ramach tej usługi nie mają stałej trasy. Mieszkańcy tego rejonu Krakowa sami decydują o tym gdzie się zaczyna i kończy przejazd. W ciągu 13 lat Tele-bus rozszerzał swoje granice cztery razy. Ofertą Tele-busa zostały objęte przede wszystkim szkoły. Po zakończeniu budowy nowej linii tramwajowej do Małego Płaszowa, Tele-bus stał się także wygodnym środkiem podróży do tramwaju.

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.