20 września 2020 - materiał archiwalny
20 września 2020 - materiał archiwalny

#zwiedzajkrakow Zakończył się tegoroczny sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. W niedzielę, 20 września po raz ostatni w tym roku zostały uruchomione specjalne linie obsługiwane taborem zabytkowym. Na krakowskie ulice wyjechały zabytkowe tramwaje, które kursowały na linii nr 0 i 15, a także historyczne autobusy, które woziły pasażerów na linii nr 303.

Oprócz zabytkowych tramwajów i autobusów dla miłośników historii krakowskiej komunikacji MPK SA przygotowało także niespodziankę. W niedzielę, 20 września na ul. św. Wawrzyńca można było zobaczyć zabytkowy radiowóz, który służył inspektorom ruchu MPK do 1997 roku. Jest to samochód FSO 1500 (dawny Fiat 125p) pochodzący z 1988 roku. Pierwotnie został on zakupiony przez MPK w celu przewożenia pasażerów jako taksówka (taka usługa była przez MPK świadczona w Krakowie od 1956 roku do lat 90-tych XX wieku). W 1995 roku samochód został przekazany do Głównej Dyspozytorni Ruchu, gdzie służył inspektorom ruchu do nadzoru i  kierowania ruchem tramwajów i autobusów w sytuacjach awaryjnych. Pojazd otrzymał wtedy nowe malowanie biało-niebiesko-granatowe oraz wyposażono go w instalację nagłośnienia i radiotelefon. Jako radiowóz pojazd służył do 1997 roku, a następnie został przekazany do Składnicy Taboru Zabytkowego (obecnie Muzeum Inżynierii Miejskiej), gdzie oczekiwał na renowację. Udało się ją przeprowadzić w 2020 roku. W niedzielę, po niemal 20 latach przerwy zabytkowy radiowóz znów nadzorował przejazd tramwajów i autobusów. Najpierw pojechał razem z zabytkowymi tramwajami na linii nr 0, a następnie był prezentowany na ul. Sławkowskiej (gdzie w przeszłości wiele razy pełnił służbę) oraz na pętli Azory obok zabytkowych autobusów kursujących na linii nr 303.

Warto podkreślić, że obecnie MPK SA dysponuje ośmioma nowoczesnymi radiowozami, z których siedem jest hybrydowych, a jeden elektryczny. Dodatkowo inspektorzy ruchu poruszają się także skuterem.

W niedzielę zabytkowe pojazdy wyjechały po raz ostatni w tym roku. Na linii tramwajowej nr 0 pojawił się wrocławski wagon Linke-Hofmann z przyczepą PN2 oraz wagon z Norymbergi GT6. Na linii nr 15 kursowały: dwuwagonowy skład 105N oraz wagony 102Na i 102N. Z kolei na linię nr 303 wyjechał Ikarus 260, Jelcz Mex, Ikarus 280 oraz Jelcz AP021.

Trasy linii obsługiwanych historycznymi pojazdami były następujące:

Linia tramwajowa nr 0:

Trasa: „Dajwór” – ul. św. Wawrzyńca, ul. Na Zjeździe, ul. Limanowskiego, ul. Krakowska, ul. św. Gertrudy, pl. Dominikański, ul. Franciszkańska, ul. Piłsudskiego, al. 3 Maja – „Cichy Kącik”. Powrót: „Cichy Kącik” – al. 3 Maja, ul. Piłsudskiego, ul. Podwale, ul. Basztowa, ul. Westerplatte, ul. Starowiślna – „Dajwór”.

Linia tramwajowa nr 15:

Trasa: „Pleszów” – ul. Igołomska, ul. Ujastek Mogilski, al. Solidarności, al. Jana Pawła II, al. Pokoju, al. Powstania Warszawskiego, ul. Lubicz, ul. Basztowa, ul. Dunajewskiego, ul. Podwale, ul. Piłsudskiego, al. 3 Maja – „Cichy Kącik”. Linia będzie kursować w godzinach ok. 11.00-17.30 z częstotliwością co 60 minut.

Linia autobusowa przyspieszone nr 303:

Trasa: „Azory” – ul. Weissa, ul. Radzikowskiego, ul. Wrocławska, al. Kijowska, ul. Czarnowiejska, al. Mickiewicza, ul. Piłsudskiego, ul. Straszewskiego, ul. Podzamcze, ul. Stradomska, ul. Dietla, ul. Konopnickiej, ul. Kamieńskiego, ul. Wielicka, ul. Kostaneckiego, ul. Jakubowskiego – „Miejskie Centrum Opieki”.


Krakowska Linia Muzealna była częścią kampanii informacyjno-społecznej „Bądź turystą w swoim mieście – zwiedzaj Kraków”, która trwa już od 30 maja. W ramach działań realizowanych w czasie akcji Miasto Kraków i Krakowskie Biuro Festiwalowego zapraszają do ponownego odkrywania piękna naszego miasta oraz spacerowania śladem tematycznych tras, które można znaleźć na stronie Krakow.Travel. Szczegóły na temat kampanii można znaleźć na stronie www.badzturysta.pl. Kursy zabytkowych tramwajów i autobusów zaplanowane na niedzielę, 20 września były także elementem Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu. 

Galeria

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.