11 września 2020 - materiał archiwalny
11 września 2020 - materiał archiwalny

W niedzielę, 13 września mieszkańcy Krakowa i turyści mieli okazję przejechać się wagonami N oraz 4ND i ND. Taki skład wagonów nie był przypadkiem. Został celowo tak zaplanowany, aby jednocześnie pokazać pasażerom wszystkie odmiany wagonów N i ich pochodnych jakie były dostarczone do Krakowa.

To właśnie te wagony były w przeszłości podstawowym środkiem transportu  mieszkańców budowanej Nowej Huty i pracowników Kombinatu. Wagony typu N jako pierwsze zaczęły kursować po nowohuckich torach. Jeden z tych tramwajów, wagon doczepny o numerze 502 pochodzący z 1950 roku został wyremontowany przez krakowskiego przewoźnika zaledwie rok temu – w 2019 roku.  Przypomnijmy, że w 1950 roku dostarczono do Krakowa dziewięć wagonów typu ND z Sanoka i były to zarazem ostatnie dla Krakowa wagony tramwajowe z tej fabryki, w której kupowano tramwaje przez pięćdziesiąt lat. Kolejne wagony ND dostarczane przez fabrykę w Chorzowie różniły się już od tych wyprodukowanych w Sanoku m.in. sposobem otwierania okien. Na przełomie lat 60. i 70. sanockie wagony poddano modernizacjom, w czasie których pojazdy unifikowano i wyposażano w takie same rozwiązania: podwójne drzwi, jeden kierunek ruchu, duże otwierane okna, łożyska toczne zestawów kołowych. Remont przyczepy ND nr 502 przywrócił jej pierwotne cechy zarówno nadwozia jak i podwozia. Wagony doczepne 4ND są rozwojową wersją tych wagonów. W Krakowie jest zachowany tylko jeden wagon z tej serii.

Wagony silnikowe typu N, które zostały wyprodukowane w Chorzowie, były eksploatowane w Krakowie w latach 1949-1988. Ten, który wyjechał w niedzielę został wyremontowany już w 1992 i posiada oryginalne wyposażenie z początku okresu produkcji.

13 września zabytkowe tramwaje kursowały z przystanku Dajwór do Cichego Kącika.


Przypominamy, że pasażerowie Krakowskiej Linii Muzealnej mają obowiązek posiadania maseczek. Podobnie jak w innych pojazdach także na Krakowskiej Linii Muzealnej jest limit osób, które jednocześnie mogą podróżować (obecnie wynosi on 50 proc. wszystkich dostępnych miejsc). Zabytkowe tramwaje są dezynfekowane, w tym szczególnie te elementy, których dotykają pasażerowie. Szczegółowy rozkład jazdy linii nr 0 jest dostępny na stronie internetowej www.mpk.krakow.pl.

Krakowska Linia Muzealna jest częścią kampanii informacyjno-społecznej „Bądź turystą w swoim mieście – zwiedzaj Kraków”, która trwa już od 30 maja. W ramach działań realizowanych w czasie akcji Miasto Kraków i Krakowskie Biuro Festiwalowego zapraszają do ponownego odkrywania piękna naszego miasta oraz spacerowania śladem tematycznych tras, które można znaleźć na stronie Krakow.Travel. Linia będzie zatrzymywać się w pobliżu muzeów, które są partnerami kampanii i specjalnie na ten cel przygotowały specjalne oferty dla krakowianek i krakowian. Szczegóły na temat kampanii można znaleźć na stronie www.badzturysta.pl. Zachęcamy także do zamieszczania w mediach społecznościowych zdjęć oraz materiałów video z podróży zabytkowymi tramwajami oraz dodawania hashtagów #badzturysta, #zwiedzajkrakow oraz #badzturystawswoimmiescie, a także oznaczania profili MPK S.A. w Krakowie i kampanii (Facebook: Bądź turystą w swoim mieście – zwiedzaj Kraków; Instagram: @BadzTurysta).

fot. Piotr Recław

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.