23 lipca 2020 - materiał archiwalny
23 lipca 2020 - materiał archiwalny

#zwiedzajkrakow W niedzielę, 26 lipca mieszkańcy Krakowa i turyści zwiedzali miasto historycznymi tramwajami z kolekcji MPK SA. Tym razem na Krakowskiej Linii Muzealnej nr 0 z przystanku Dajwór do Cichego Kącika kursowały dwa wagony: warszawski tramwaj K oraz sprowadzony kilkadziesiąt lat temu z Norymbergi tramwaj T4. Odjazdy z przystanku Dajwór zostały zaplanowane na godzinę 10.55, 12.55, 14.55 i 16.55, a z Cichego Kącika o 11.55, 13.55, 15.55 i 17.55.

Stolica Małopolski to jedyne miasto w Polsce, gdzie można się przejechać nie tylko krakowskimi historycznymi tramwajami, ale także pojazdami, które w przeszłości kursowały w innych europejskich miastach. Mieszkańcy mogli się o tym przekonać w 2019 roku, kiedy to na terenie zabytkowej zajezdni tramwajowej przy ul. św. Wawrzyńca  stanęły obok siebie cztery zabytkowe wagony z czterech polskich miast Krakowa, Wrocławia, Gdańska i z Warszawy. Z kolei niemal dokładnie rok temu, 28 lipca 2019 roku, gdy Kraków świętował 40-lecie partnerstwa z Norymbergą, wyjechały z tej samej zajezdni wszystkie posiadane przez MPK SA tramwaje sprowadzone z tego niemieckiego miasta.

Dlatego warto wybrać się w najbliższą niedzielę w podroż zabytkowymi tramwajami. Będzie to bowiem jedna z nielicznych okazji, aby w Krakowie wsiąść do czerwonego warszawskiego tramwaju K.  Początki tego wagonu sięgają 1941 roku. Był częścią dużego zamówienia obejmującego 60 tramwajów, które w 1939 roku złożyła Warszawa. Niestety wybuch II Wojny Światowej sprawił, że nie trafiły one do stolicy Polski, tylko zostały wykupione przez berlińskiego przewoźnika. Tam woziły pasażerów do zakończenia wojny. W końcu jednak w 1945 ocalałe tramwaje udało się sprowadzić do Warszawy, gdzie po modernizacji służyły mieszkańcom do połowy lat siedemdziesiątych XX wieku. Jeden z nich został zakupiony przez krakowskiego przewoźnika w 2017 roku i poddany renowacji. W 2019 roku dołączył do kolekcji krakowskiego przewoźnika. Warto wiedzieć, że konstrukcja i wyposażenie wagonu K była, obok niemieckiego wagonu wojennego KSW, wzorem dla polskich wagonów produkowanych po 1945 roku, w tym dla stolicy Małopolski.

Miłośników zabytkowego taboru na pewno ucieszy także możliwość podróży norymberskim wagonem T4. Pewnie większość osób wie, że trafiły one do Krakowa w latach 80. XX wieku. W Norymberdze prowadzono wtedy intensywne prace przy budowie metra, które sukcesywnie zastępowało tramwaje. Te zaś, zbędne i niewykorzystywane, stały bezczynnie w licznych halach postojowych na terenie miasta. W ramach współpracy wystosowano do MPK w Krakowie propozycję zakupu używanych, ale w pełni sprawnych pojazdów po minimalnych kosztach. Propozycja została przyjęta. Szybko dokonano oględzin i przeglądu wagonów pod kątem możliwości ich użytkowania w Krakowie. Z początkiem września 1989 roku do Krakowa dotarły 24 wagony. Pierwsze składy złożone z wagonów silnikowych T4 i doczepnych B4 zaczęły wozić pasażerów 14 października 1989 roku na linii nr 2. Eksploatację wagonów T4 zakończono w 2002 roku. Warto zaznaczyć, że wagon T4 z nr 220 jako jedyny spośród sprowadzonych z Norymbergi nie wszedł do eksploatacji liniowej. Stało się tak ponieważ nie było do niego przyczepy typu B4, a ówczesny organizator transportu publicznego uznał, że pojemność pojedynczego wagonu jest zbyt mała, aby mógł przewozić pasażerów. Stad też wagon ten nie podlegał w Krakowie żadnym modernizacjom i zmianom. Jest w stanie oryginalnym, dokładnie takim, jak w czasie eksploatacji w Norymberdze.  

Warto zauważyć, że warszawki wagon K i norymberski T4 nigdy nie spotkały się w regularnym ruchu liniowym. W niedzielę będzie więc wyjątkowo okazja, aby zarówno w jednym jak i drugim podróżować na linii nr 0.

Przypominamy, że w zabytkowych tramwajach pasażerowie mają obowiązek posiadania maseczek. Podobnie jak w innych pojazdach także na Krakowskiej Linii Muzealnej jest limit osób, które jednocześnie mogą podróżować (obecnie wynosi on 50 proc. wszystkich dostępnych miejsc). Dokładna informacja o liczbie osób, które będą mogły jednocześnie podróżować jest umieszczona przy drzwiach wewnątrz pojazdów. Zabytkowe tramwaje są także dezynfekowane, w tym szczególnie te elementy, których dotykają pasażerowie.

Szczegółowy rozkład jazdy linii nr 0 jest dostępny na stronie internetowej www.mpk.krakow.pl.

Krakowska Linia Muzealna jest częścią kampanii informacyjno-społecznej „Bądź turystą w swoim mieście – zwiedzaj Kraków”, która trwa już od 30 maja. W ramach działań realizowanych w czasie akcji Miasto Kraków i Krakowskie Biuro Festiwalowego zapraszają do ponownego odkrywania piękna naszego miasta oraz spacerowania śladem tematycznych tras, które można znaleźć na stronie Krakow.Travel. Linia będzie zatrzymywać się w pobliżu muzeów, które są partnerami kampanii i specjalnie na ten cel przygotowały specjalne oferty dla krakowianek i krakowian. Szczegóły na temat kampanii można znaleźć na stronie www.badzturysta.pl. Zachęcamy także do zamieszczania w mediach społecznościowych zdjęć oraz materiałów video z podróży zabytkowymi tramwajami oraz dodawania hashtagów #badzturysta, #zwiedzajkrakow oraz #badzturystawswoimmiescie, a także oznaczania profili MPK S.A. w Krakowie i kampanii (Facebook: Bądź turystą w swoim mieście – zwiedzaj Kraków; Instagram: @BadzTurysta).

Galeria

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.