23 lipca 2020 - materiał archiwalny
23 lipca 2020 - materiał archiwalny

#zwiedzajkrakow W niedzielę, 26 lipca mieszkańcy Krakowa i turyści zwiedzali miasto historycznymi tramwajami z kolekcji MPK SA. Tym razem na Krakowskiej Linii Muzealnej nr 0 z przystanku Dajwór do Cichego Kącika kursowały dwa wagony: warszawski tramwaj K oraz sprowadzony kilkadziesiąt lat temu z Norymbergi tramwaj T4. Odjazdy z przystanku Dajwór zostały zaplanowane na godzinę 10.55, 12.55, 14.55 i 16.55, a z Cichego Kącika o 11.55, 13.55, 15.55 i 17.55.

Stolica Małopolski to jedyne miasto w Polsce, gdzie można się przejechać nie tylko krakowskimi historycznymi tramwajami, ale także pojazdami, które w przeszłości kursowały w innych europejskich miastach. Mieszkańcy mogli się o tym przekonać w 2019 roku, kiedy to na terenie zabytkowej zajezdni tramwajowej przy ul. św. Wawrzyńca  stanęły obok siebie cztery zabytkowe wagony z czterech polskich miast Krakowa, Wrocławia, Gdańska i z Warszawy. Z kolei niemal dokładnie rok temu, 28 lipca 2019 roku, gdy Kraków świętował 40-lecie partnerstwa z Norymbergą, wyjechały z tej samej zajezdni wszystkie posiadane przez MPK SA tramwaje sprowadzone z tego niemieckiego miasta.

Dlatego warto wybrać się w najbliższą niedzielę w podroż zabytkowymi tramwajami. Będzie to bowiem jedna z nielicznych okazji, aby w Krakowie wsiąść do czerwonego warszawskiego tramwaju K.  Początki tego wagonu sięgają 1941 roku. Był częścią dużego zamówienia obejmującego 60 tramwajów, które w 1939 roku złożyła Warszawa. Niestety wybuch II Wojny Światowej sprawił, że nie trafiły one do stolicy Polski, tylko zostały wykupione przez berlińskiego przewoźnika. Tam woziły pasażerów do zakończenia wojny. W końcu jednak w 1945 ocalałe tramwaje udało się sprowadzić do Warszawy, gdzie po modernizacji służyły mieszkańcom do połowy lat siedemdziesiątych XX wieku. Jeden z nich został zakupiony przez krakowskiego przewoźnika w 2017 roku i poddany renowacji. W 2019 roku dołączył do kolekcji krakowskiego przewoźnika. Warto wiedzieć, że konstrukcja i wyposażenie wagonu K była, obok niemieckiego wagonu wojennego KSW, wzorem dla polskich wagonów produkowanych po 1945 roku, w tym dla stolicy Małopolski.

Miłośników zabytkowego taboru na pewno ucieszy także możliwość podróży norymberskim wagonem T4. Pewnie większość osób wie, że trafiły one do Krakowa w latach 80. XX wieku. W Norymberdze prowadzono wtedy intensywne prace przy budowie metra, które sukcesywnie zastępowało tramwaje. Te zaś, zbędne i niewykorzystywane, stały bezczynnie w licznych halach postojowych na terenie miasta. W ramach współpracy wystosowano do MPK w Krakowie propozycję zakupu używanych, ale w pełni sprawnych pojazdów po minimalnych kosztach. Propozycja została przyjęta. Szybko dokonano oględzin i przeglądu wagonów pod kątem możliwości ich użytkowania w Krakowie. Z początkiem września 1989 roku do Krakowa dotarły 24 wagony. Pierwsze składy złożone z wagonów silnikowych T4 i doczepnych B4 zaczęły wozić pasażerów 14 października 1989 roku na linii nr 2. Eksploatację wagonów T4 zakończono w 2002 roku. Warto zaznaczyć, że wagon T4 z nr 220 jako jedyny spośród sprowadzonych z Norymbergi nie wszedł do eksploatacji liniowej. Stało się tak ponieważ nie było do niego przyczepy typu B4, a ówczesny organizator transportu publicznego uznał, że pojemność pojedynczego wagonu jest zbyt mała, aby mógł przewozić pasażerów. Stad też wagon ten nie podlegał w Krakowie żadnym modernizacjom i zmianom. Jest w stanie oryginalnym, dokładnie takim, jak w czasie eksploatacji w Norymberdze.  

Warto zauważyć, że warszawki wagon K i norymberski T4 nigdy nie spotkały się w regularnym ruchu liniowym. W niedzielę będzie więc wyjątkowo okazja, aby zarówno w jednym jak i drugim podróżować na linii nr 0.

Przypominamy, że w zabytkowych tramwajach pasażerowie mają obowiązek posiadania maseczek. Podobnie jak w innych pojazdach także na Krakowskiej Linii Muzealnej jest limit osób, które jednocześnie mogą podróżować (obecnie wynosi on 50 proc. wszystkich dostępnych miejsc). Dokładna informacja o liczbie osób, które będą mogły jednocześnie podróżować jest umieszczona przy drzwiach wewnątrz pojazdów. Zabytkowe tramwaje są także dezynfekowane, w tym szczególnie te elementy, których dotykają pasażerowie.

Szczegółowy rozkład jazdy linii nr 0 jest dostępny na stronie internetowej www.mpk.krakow.pl.

Krakowska Linia Muzealna jest częścią kampanii informacyjno-społecznej „Bądź turystą w swoim mieście – zwiedzaj Kraków”, która trwa już od 30 maja. W ramach działań realizowanych w czasie akcji Miasto Kraków i Krakowskie Biuro Festiwalowego zapraszają do ponownego odkrywania piękna naszego miasta oraz spacerowania śladem tematycznych tras, które można znaleźć na stronie Krakow.Travel. Linia będzie zatrzymywać się w pobliżu muzeów, które są partnerami kampanii i specjalnie na ten cel przygotowały specjalne oferty dla krakowianek i krakowian. Szczegóły na temat kampanii można znaleźć na stronie www.badzturysta.pl. Zachęcamy także do zamieszczania w mediach społecznościowych zdjęć oraz materiałów video z podróży zabytkowymi tramwajami oraz dodawania hashtagów #badzturysta, #zwiedzajkrakow oraz #badzturystawswoimmiescie, a także oznaczania profili MPK S.A. w Krakowie i kampanii (Facebook: Bądź turystą w swoim mieście – zwiedzaj Kraków; Instagram: @BadzTurysta).

Galeria

Najnowsze

16 kwietnia 2025
Kraków przekaże pięć używanych autobusów do miasta Sumy
W związku z apelem władz ukraińskiego miasta Sumy, położonego tuż przy granicy z Rosją, Kraków zdecydował o przekazaniu temu miastu w ramach pomocy humanitarnej pięciu używanych autobusów. W związku z toczącą się wojną to ukraińskie miasto stawia czoła licznym wyzwaniom w zakresie zabezpieczenia ciągłości funkcjonowania usług komunalnych, w tym także transportowych. Brakuje tam m.in. autobusów.
14 kwietnia 2025
37 nowych autobusów dołączyło do floty MPK w Krakowie
Mieszkańcy Krakowa będą mogli podróżować nowymi autobusami. Do floty krakowskiego przewoźnika dołączyło bowiem 37 nowych pojazdów Solaris Urbino 12 z napędem mild hybrid. Ich przekazanie i prezentacja odbyła się w poniedziałek 14 kwietnia na terenie zajezdni autobusowej w Bieńczycach. W wydarzeniu wziął udział Stanisław Kracik, zastępca Prezydenta Krakowa. Nowoczesne, niskopodłogowe pojazdy o długości 12 metrów zostały wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, ładowarki USB oraz nowoczesne systemy wspierające bezpieczeństwo, w tym system antykolizyjny MobilEye Shield+.
11 kwietnia 2025
Prezydent Krakowa pogratulował motorniczej MPK uratowania życia niemowlęcia
Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski spotkał się dzisiaj (11 kwietnia) z motorniczą krakowskiego przewoźnika, Moniką Mól, aby pogratulować jej znakomitego zachowania. Pani Monika uratowała wczoraj życie niemowlęcia, które przestało oddychać.
10 kwietnia 2025
Wyjątkowy wagon historyczny ND będzie woził mieszkańców na Krakowskiej Linii Muzealnej
Jest zielony i powstał z części zebranych z czterech miast: Krakowa, Poznania, Katowic i Łodzi. Tak więc pomimo tego, że jest z rodziny wagonów typu N, które w przeszłości były w Polsce...
9 kwietnia 2025
Nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego” już dostępny
Nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego” już jest dostępny. W tym numerze sporo miejsca poświęcamy rozpoczęciu obchodów 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. Przypominamy także wyjątkowe rocznice związane z historią naszych tramwajów i autobusów.
9 kwietnia 2025
Nowa strona internetowa MPK w Krakowie z myślą o wszystkich pasażerach
W odpowiedzi na wnioski naszych pasażerów, w tym przede wszystkim osób z niepełnosprawnością wzroku, MPK w Krakowie uruchomiło nową stronę internetową. To co zwraca od razu uwagę to jej zmieniony w porównaniu do poprzedniej wersji strony, nowoczesny i przyjazny wygląd. Jednak najistotniejsze zmiany dotyczą nowych funkcjonalności portalu krakowskiego przewoźnika.