18 lipca 2020 - materiał archiwalny
18 lipca 2020 - materiał archiwalny

#zwiedzajkrakow W niedzielę, 19 lipca na Krakowskiej Linii Muzealnej pojawiły się najstarsze zachowane w Krakowie wagony 105N z 1975 roku. Do tej pory te wagony można było zobaczyć tylko jako pojazdy techniczne. Od 2013 roku były wysyłane na krakowskie tory, aby zabezpieczać sieć trakcyjną przed skutkami marznącego deszczu. W niedzielę każdy mógł poczuć się jak pasażer z lat 70-tych ubiegłego wieku. Tramwaje kursowały w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej na linii nr 15 z Cichego Kącika do Pleszowa.

Wagon 105N (obecny numer RT002) z fabrycznym numerem 31 jest pierwszym wagonem 105 jaki został zakupiony do Krakowa w marcu 1975 roku, a wagon (z RT001) numerem z numerem fabrycznym 36 jest szóstym z pierwszej dostawy. Każdy z nich poddano gruntownej naprawie. W jej wyniku w obu pojazdach przywrócono pierwotny wygląd i wyposażenie zgodne z pierwszym okresem eksploatacji w Krakowie.

Poza zabytkowymi wagonami 105N na linii nr 15 kursował także tramwaj N z przyczepą ND oraz tramwaj z Norymbergi T4 z przyczepą B4. Ten ostatni skład nie pojawił się na tej linii przypadkowo. W przeszłości to właśnie te sprowadzone z Norymbergi tramwaje najczęściej kursowały na linii nr 15 (dowodem jest zdjęcie, które publikujemy w galerii zdjęć).  

Tradycyjnie tego dnia zabytkowe tramwaje kursowały też na linii nr 0 z przystanku Dajwór do Cichego Kącika. Do dyspozycji pasażerów wyjechał bardzo ciekawy skład złożony z trzech wagonów: N oraz dwóch przyczep: PN2 oraz PN3. Bardzo podobne pociągi kursowały w latach 50-tych XX wieku, tyle tylko że przyczepy ciągnął wagon SN2. Takie składy woziły pasażerów m.in. do Bronowic, co potwierdzają pocztówki pochodzące z tamtego okresu.

W niedzielę, 19 lipca na ulice wyjechały również zabytkowe autobusy. Kursowały na specjalnej  linii nr 439 z przystanku Cracovia Stadion do Alei Przyjaźni. Mieszkańcy i turyści mogli podróżować czerwonym Ikarusem 280, Scanią 113ALB, przegubowym „Ogórkiem” oraz autobusem MAN SG242.

W trakcie obsługi linii z powodów technicznych skład N-ek na linii nr 15 został zastąpiony przez skład 102N, a autobus MAN na linii nr 439 zastąpił Jelcz M120.

Relacja z wyjazdu zabytkowych tramwajów na linię nr 15 jest dostępna na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=2v4Q4dShegQ&feature=emb_title

W zabytkowych tramwajach obowiązuje aktualna taryfa biletowa (w tym roku nie będzie możliwość zakupu biletu u osób z obsługi linii). Pasażerowie mają obowiązek posiadania maseczek. Podobnie jak w innych pojazdach także na Krakowskiej Linii Muzealnej jest limit osób, które jednocześnie mogą podróżować (obecnie wynosi on 50 proc. wszystkich dostępnych miejsc). Dokładna informacja o liczbie osób, które będą mogły jednocześnie podróżować jest umieszczona przy drzwiach wewnątrz pojazdów. Zabytkowe tramwaje są także dezynfekowane, w tym szczególnie te elementy, których dotykają pasażerowie.


Krakowska Linia Muzealna jest częścią kampanii informacyjno-społecznej „Bądź turystą w swoim mieście – zwiedzaj Kraków”, która trwa już od 30 maja. W ramach działań realizowanych w czasie akcji Miasto Kraków i Krakowskie Biuro Festiwalowego zapraszają do ponownego odkrywania piękna naszego miasta oraz spacerowania śladem tematycznych tras, które można znaleźć na stronie Krakow.Travel. Linia będzie zatrzymywać się w pobliżu muzeów, które są partnerami kampanii i specjalnie na ten cel przygotowały specjalne oferty dla krakowianek i krakowian. Szczegóły na temat kampanii można znaleźć na stronie
www.badzturysta.pl. Zachęcamy także do zamieszczania w mediach społecznościowych zdjęć oraz materiałów video z podróży zabytkowymi tramwajami oraz dodawania hashtagów #badzturysta, #zwiedzajkrakow oraz #badzturystawswoimmiescie, a także oznaczania profili MPK S.A. w Krakowie i kampanii (Facebook: Bądź turystą w swoim mieście – zwiedzaj Kraków; Instagram: @BadzTurysta).

Galeria

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.