4 lipca 2020 - materiał archiwalny
4 lipca 2020 - materiał archiwalny

Od 10 lipca w mobilnych automatach biletowych wyposażonych w opcję zapłaty zarówno kartą jak i gotówką rozpocznie się proces wycofywania możliwości płacenia gotówką.

Decyzja o stopniowym wycofywaniu z krakowskich pojazdów automatów z opcją płatności gotówką jest zbieżna z wprowadzaniem takich rozwiązań w innych dużych polskich miastach. Co warto podkreślić, w dobie pandemii koronawirusa jest rozwiązaniem, które ogranicza kontakt pasażerów z monetami. Wprowadzenie tylko płatności bezgotówkowych w automatach mobilnych jest także efektem różnego rodzaju problemów związanych z obsługą tego typu urządzeń. Szczeliny na monety bardzo często były blokowane przez wkładanie w nie m.in. zwiniętych starych biletów, różnego rodzaju przedmiotów, np. patyczków do lodów lub metalowych elementów. Automaty z gotówką były także dewastowane w celu kradzieży znajdujących się w środku monet. Postawienie wyłącznie na bezgotówkowe operacje w automatach  sprawi więc, że nie tylko skróci się czas potrzebny na wykonanie operacji zakupu biletu, ale także zdecydowanie zmniejszy się liczba przypadków niedostępności automatów z powodu różnego rodzaju dewastacji.

Możliwość zapłaty gotówką zostanie wycofana do 31 lipca z wszystkich automatów zamontowanych w tramwajach i autobusach, które do tej pory obsługiwały obydwie formy płatności. Dotyczy to 431 urządzeń. W pozostałych 608 automatach mobilnych, które umożliwiają zakup biletu wyłącznie za gotówkę, nadal będzie można płacić monetami. Te urządzenia będą sukcesywnie wymieniane na te z opcją płatności wyłącznie bezgotówkowej. Aby ułatwić pasażerom oczekującym na przystanku zorientowanie się, jaka płatność będzie dostępna w danym pojeździe, na zewnątrz każdego tramwaju i autobusu zostanie umieszczona odpowiednia informacja.

W automatach stacjonarnych Krakowskiej Karty Miejskiej nadal za bilet będzie można zapłacić zarówno kartą jak i gotówką. Nadal także będą dla pasażerów dostępne aplikacje umożliwiające zakup biletów w smartfonie. Krakowski przewoźnik pracuje także nad wprowadzeniem w przyszłości możliwości zapłaty za bilet w automatach z wykorzystaniem systemu BLIK.

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.