18 czerwca 2020 - materiał archiwalny
18 czerwca 2020 - materiał archiwalny

Mieszkańcy Krakowa w tym roku po raz pierwszy od 73 lat nie zobaczą pochodu Lajkonika, jednej z najstarszych krakowskich tradycji o 200-letniej historii. Mamy jednak nadzieję, że brak tego wydarzenia wynagrodzi krakowianom wyjazd tramwaju, który nosi nazwę Lajkonik. To właśnie 18 czerwca, w dniu zaplanowanego tradycyjnego pochodu, na dwóch liniach regularnych zaczną kursować i wozić pasażerów nowoczesne Lajkoniki.

Pierwszy tramwaj o numerze RY825 będzie kursował na linii nr 52, która łączy nowohuckie Osiedle Piastów z pętlą Czerwone Maki P+R. Na tej linii nowy tramwaj zastąpi wysłużony i wysokopodłogowy pociąg złożony z wagonów E1 i C3, który zjedzie do zajezdni. Z kolei drugi Lajkonik o numerze RY826 będzie kursował na linii nr 3 (Nowy Bieżanów P+R – Krowodrza Górka), gdzie zastąpi mniej pojemny tramwaj NGT6 (to odpowiedź na apele mieszkańców Nowego Bieżanowa, którzy prosili o pojemniejsze wagony na tej linii).

Warto podkreślić, że pasażerowie Lajkonika, który będzie kursował na linii nr 52, jako pierwsi w Polsce będą mieli okazję podróżować tramwajem wyposażonym w innowacyjny system, umożliwiający jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej.

Przypomnijmy, że dwa tramwaje, które wyjechały na linie regularne to pierwsze z 50 nowych tramwajów zamówionych przez MPK SA. Trzeci wagon z tej dostawy jest w Krakowie i przechodzi odbiory, a czwarty wagon jest już przygotowywany do transportu do Krakowa. Wszystkie nowe niskopodłogowe tramwaje będą mieć długość 33,4 metra i szerokość 2,4 m. Całkowita pojemność pojazdu to 225 osób, w tym 82 miejsca siedzące. Tramwaje zostaną wyposażone w klimatyzację, monitoring, oświetlenie ledowe wnętrza oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z głosowego zapowiadania przystanków i tablic wyświetlających trasę przejazdu. W każdym z tramwajów zostanie zamontowana specjalna platforma, która ułatwi wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach. Z myślą o użytkownikach smartfonów w pojeździe do dyspozycji będą porty USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych oraz gniazdka elektryczne. W wyposażeniu wagonu nie zabraknie apteczki pierwszej pomocy. Dwa tramwaje z tej dostawy będą jako pierwsze w Krakowie wyposażone w innowacyjny system, umożliwiający jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej (pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu  w przyszłości). To rozwiązanie ma umożliwić jazdę tramwajom na odcinkach niezelektryfikowanych lub w przypadku awarii sieci trakcyjnej. Tramwaje będą przyjazne dla środowiska. Zastosowany w nich system rekuperacji umożliwi wykorzystywanie energii hamowania. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewnią z kolei komfortowe warunki pracy dla motorniczych.

Warto podkreślić, że nowoczesny, spełniający najwyższe międzynarodowe standardy designu tramwaj został opracowany przez Nilsa Krügera, profesora Akademii Sztuki Weissensee w Berlinie. Do projektu malowania tramwaju wykorzystano krakowskie barwy: białą i niebieską, ale bez ułożenia ich na pojeździe w formie pasów. Nowy design nawiązuje do eksploatowanych już w Krakowie tramwajów i wykorzystuje motyw lajkonika, który został wprowadzony we wnętrzach krakowskich pojazdów w 2012 roku.

Przypomnijmy, że firma Stadler wyprodukuje także kolejne niskopodłogowe i nowoczesne tramwaje zamówione przez MPK SA. W kwietniu 2020 roku została podpisana umowa ramowa obejmująca możliwość zamówienia nawet 60 nowych tramwajów oraz umowy realizacyjne na dostawę 35 tramwajów z terminami dostaw zaplanowanymi na lata 2022-2023. W sumie już na pewno do Krakowy  trafi więc co najmniej 85 Lajkoników.

Galeria

Najnowsze

16 kwietnia 2025
Kraków przekaże pięć używanych autobusów do miasta Sumy
W związku z apelem władz ukraińskiego miasta Sumy, położonego tuż przy granicy z Rosją, Kraków zdecydował o przekazaniu temu miastu w ramach pomocy humanitarnej pięciu używanych autobusów. W związku z toczącą się wojną to ukraińskie miasto stawia czoła licznym wyzwaniom w zakresie zabezpieczenia ciągłości funkcjonowania usług komunalnych, w tym także transportowych. Brakuje tam m.in. autobusów.
14 kwietnia 2025
37 nowych autobusów dołączyło do floty MPK w Krakowie
Mieszkańcy Krakowa będą mogli podróżować nowymi autobusami. Do floty krakowskiego przewoźnika dołączyło bowiem 37 nowych pojazdów Solaris Urbino 12 z napędem mild hybrid. Ich przekazanie i prezentacja odbyła się w poniedziałek 14 kwietnia na terenie zajezdni autobusowej w Bieńczycach. W wydarzeniu wziął udział Stanisław Kracik, zastępca Prezydenta Krakowa. Nowoczesne, niskopodłogowe pojazdy o długości 12 metrów zostały wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, ładowarki USB oraz nowoczesne systemy wspierające bezpieczeństwo, w tym system antykolizyjny MobilEye Shield+.
11 kwietnia 2025
Prezydent Krakowa pogratulował motorniczej MPK uratowania życia niemowlęcia
Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski spotkał się dzisiaj (11 kwietnia) z motorniczą krakowskiego przewoźnika, Moniką Mól, aby pogratulować jej znakomitego zachowania. Pani Monika uratowała wczoraj życie niemowlęcia, które przestało oddychać.
10 kwietnia 2025
Wyjątkowy wagon historyczny ND będzie woził mieszkańców na Krakowskiej Linii Muzealnej
Jest zielony i powstał z części zebranych z czterech miast: Krakowa, Poznania, Katowic i Łodzi. Tak więc pomimo tego, że jest z rodziny wagonów typu N, które w przeszłości były w Polsce...
9 kwietnia 2025
Nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego” już dostępny
Nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego” już jest dostępny. W tym numerze sporo miejsca poświęcamy rozpoczęciu obchodów 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. Przypominamy także wyjątkowe rocznice związane z historią naszych tramwajów i autobusów.
9 kwietnia 2025
Nowa strona internetowa MPK w Krakowie z myślą o wszystkich pasażerach
W odpowiedzi na wnioski naszych pasażerów, w tym przede wszystkim osób z niepełnosprawnością wzroku, MPK w Krakowie uruchomiło nową stronę internetową. To co zwraca od razu uwagę to jej zmieniony w porównaniu do poprzedniej wersji strony, nowoczesny i przyjazny wygląd. Jednak najistotniejsze zmiany dotyczą nowych funkcjonalności portalu krakowskiego przewoźnika.