26 maja 2020 - materiał archiwalny
26 maja 2020 - materiał archiwalny

W przetargu ogłoszonym przez MPK SA w Krakowie na dostawę pięciu małych autobusów zwycięży dwie firmy. Trzy autobusy typu midi dostarczy Autosan. Producent wycenił to zamówienie na  2.874.000,00 zł netto. Autobusy Autosana są wyposażone w silniki spełniające najwyższą europejską normę Euro 6 i będą mieć długość 8,5 m. W środku łącznie będą dostępne 63 miejsca dla pasażerów, w tym minimum 15 miejsc siedzących.

Z kolei autobusy typu mini dostarczy firma MMI Sp. z o. o, która za dwa pojazdy Karsan zaproponowała cenę 812.000,00 zł netto. Dwa autobusy mini mogą mieć długość ok. 6 m. W środku ma być miejsce dla 21 pasażerów, w tym minimum 8 miejsc siedzących. Największa zaleta tych małych autobusów to łatwość prowadzenia. Wąskie uliczki, ciasne skrzyżowania czy cofanie to coś w czym Karsan bardzo dobrze się sprawdza.

Każdy z pięciu autobusów będzie niskopodłogowy, wyposażony w klimatyzację oraz porty USB umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych. Wewnątrz autobusów będą także zamontowane poduszki naścienne umożliwiające oparcie osób stojących. Podłoga w autobusach ma być pokryta gładką wykładziną z materiału antypoślizgowego. W komorze silnika będzie zamontowany automatyczny system gaśniczy.

Dla osób poruszających się na wózkach będzie specjalnie wydzielone miejsce wewnątrz pojazdów oraz rozkładana platforma przy drzwiach. Dla wszystkich osób z ograniczoną mobilnością przy drugich drzwiach zostanie także zamontowany specjalny przycisk. Jego wciśnięcie będzie dezaktywować funkcję automatycznego zamykania drzwi. Będzie mógł to zrobić dopiero kierowca po upewnieniu się, że pasażer bezpiecznie wsiadł do autobusu.

Dostawcy nowych autobusów będą mieć 7 miesięcy od dnia podpisania umowy na realizację zamówienia.

Zakup tych małych autobusów wynika z potrzeby świadczenia usługi przewozowej na trasach, gdzie nie są w stanie kursować autobusy o standardowych wymiarach.

Galeria

Najnowsze

24 lipca 2025
Wagon SN1 z 1922 roku przewiezie pasażerów na KLM
W najbliższą niedzielę, 27 lipca na Krakowskiej Linii Muzealnej na linię 0 wyjedzie ponad stuletni wagon odbudowany przez pracowników MPK w Krakowie. Chodzi oczywiście o tramwaj SN1 o numerze 59 z 1922 roku, zaprezentowany w tym roku w ramach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie.
24 lipca 2025
Blisko 152 miliony złotych na rozwój transportu publicznego
Kraków sięga po środki na rozwój zrównoważonego transportu. Dzięki finansowaniu z Funduszy Europejskich remontu doczeka się układ torowiska na ul. Starowiślnej, ul. Straszewskiego i ul. Karmelickiej. Miasto zyskało też finansowanie na rozwój inteligentnych systemów transportowych, czyli m.in. ekranów z informacją pasażerską czy systemów kontrolnych w strefach ograniczonego ruchu. Za te projekty odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.