25 maja 2020 - materiał archiwalny
25 maja 2020 - materiał archiwalny

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie podpisało umowę na zakup 50 Solarisów Urbino 18 electric. Dokument został podpisany 25 maja poprzez złożenie podpisów elektronicznych. Nowe elektrobusy zasilą tabor krakowskiego przewoźnika i dołączą do 28 autobusów elektrycznych Solarisa, które już służą mieszkańcom miasta.

Zamówienie, które zostało podpisane w dniu 25 maja, obejmuje dostawy 50 przegubowych autobusów elektrycznych, jak i 50 sztuk urządzeń ładujących za pośrednictwem złącza plug-in, dedykowanych do każdego autobusu. Pojazdy zostaną dostarczone do Krakowa w przeciągu roku od momentu podpisania umowy. Wartość kontraktu wynosi 165 435 000 zł brutto.

Elektrobusy, które Solaris dostarczy do Krakowa, będą napędzane za pomocą osi ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi. Autobusy przegubowe zostaną konstrukcyjnie przygotowane do ładowania na dwa sposoby: poprzez 4-polowy pantograf dachowy umieszczony nad pierwszą osią pojazdu lub za pomocą złącza typu plug-in. Magazynami energii będą natomiast baterie Solaris High Energy+.

Elektryczne przegubowce będą mogły zaoferować jednorazowo podróż dla 141 pasażerów, z czego 43 osoby będą mogły skorzystać z miejsc siedzących. Najnowsze autobusy dla Krakowa będą wyposażone w monitoring, system informacji pasażerskiej, klimatyzację, ładowarki USB oraz elektryczny system ogrzewania. Osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich będą mogły skorzystać z platformy ułatwiającej wsiadanie oraz wysiadanie z autobusu. Rampa zostanie zamontowana przy drugich drzwiach.

- Kraków zajął piąte miejsce w konkursie o tytuł „Zielonej stolicy Europy 2022”. Jednym z elementów, które były w tym konkursie brane pod uwagę to ekologiczny transport i jego znaczenie dla środowiska. Nowe autobusy będą wykorzystywane na czterech liniach kursujących przez Aleje Trzech Wieszczów, a więc w rejonie miasta, gdzie odnotowywane są największe przekroczenia norm zanieczyszczenia powietrza. To zamówienie jest o tyle istotne, że nie możemy już liczyć na autobusy elektryczne z programu prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, bo został on w tym roku zamknięty. A był to program, w którym jako miasto byliśmy skłonni zakupić nawet 161 pojazdów – powiedział prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Zakup 50 przegubowych autobusów elektrycznych dla Krakowa znalazł się na liście projektów wybranych do dofinansowania ze środków unijnych.

- Na zakup tych pojazdów przyznano nam ok. 110 mln zł dotacji. Jest to więc dla nas szansa, aby angażując stosunkowo nieduże środki własne pozyskać bezemisyjne autobusy dla mieszkańców Krakowa. To kolejna nasza inwestycja, która w znacznym stopniu jest współfinasowana ze środków zewnętrznych. Do tej pory udało nam się pozyskać z unijnych funduszy 1 051 000 000 zł, co pozwoliło m.in. na wycofanie z krakowskich ulic wszystkich autobusów nie spełniających najwyższych europejskich norm określających poziom emisji spalin. Przypomnę, że od października 2018 roku mieszkańcy Krakowa podróżują wyłącznie autobusami spełanijącymi co najmniej normę Euro 5 – powiedział Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

To już kolejne autobusy elektryczne firmy Solaris, które wybrał krakowski przewoźnik. Mieszkańcy Krakowa mogą na co dzień korzystać z 28 elektrobusów tej samej marki.

– Decyzję o zakupie kolejnych 50 autobusów elektrycznych marki Solaris, odbieramy jako wyraz pozytywnych doświadczeń z eksploatacji pojazdów elektrycznych Solaris, wynikających nie tylko z wysokiej jakości samych autobusów, ale także z profesjonalnie przygotowanej obsługi serwisowej. Jesteśmy dumni, że mamy realny wpływ na poprawę jakości powietrza w Krakowie – mówi Petros Spinaris, Wiceprezes Zarządu Solaris Bus & Coach, odpowiedzialny za obszar Sprzedaży, Marketingu i Customer Service.

Galeria

Najnowsze

24 lipca 2025
Wagon SN1 z 1922 roku przewiezie pasażerów na KLM
W najbliższą niedzielę, 27 lipca na Krakowskiej Linii Muzealnej na linię 0 wyjedzie ponad stuletni wagon odbudowany przez pracowników MPK w Krakowie. Chodzi oczywiście o tramwaj SN1 o numerze 59 z 1922 roku, zaprezentowany w tym roku w ramach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie.
24 lipca 2025
Blisko 152 miliony złotych na rozwój transportu publicznego
Kraków sięga po środki na rozwój zrównoważonego transportu. Dzięki finansowaniu z Funduszy Europejskich remontu doczeka się układ torowiska na ul. Starowiślnej, ul. Straszewskiego i ul. Karmelickiej. Miasto zyskało też finansowanie na rozwój inteligentnych systemów transportowych, czyli m.in. ekranów z informacją pasażerską czy systemów kontrolnych w strefach ograniczonego ruchu. Za te projekty odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.