6 kwietnia 2020 - materiał archiwalny
6 kwietnia 2020 - materiał archiwalny

W poniedziałek, 6 kwietnia MPK SA w Krakowie w trosce o bezpieczeństwo pasażerów i prowadzących rozpoczęło testy dezynfekcji tramwajów i autobusów z wykorzystaniem lamp ultrafioletowych. Takiemu procesowi zostało poddanych kilka różnych typów tramwajów i autobusów.

MPK SA już od kilku tygodni każdego dnia dezynfekuje przy pomocy specjalnych środków wszystkie tramwaje i autobusy, a przede wszystkim te elementy, których dotykają pasażerowie (przyciski, poręcze, uchwyty, kasowniki i automaty biletowe). Teraz  krakowski przewoźnik zdecydował o wykorzystaniu kolejnej metody dezynfekcji, której dostawcą jest firma „EKO-TECHNIKA Jędrzej Zawadzki".

Wykorzystuje ona w swoich sterylizatorach „UVC PERUN” te same promienniki, które są już stosowane m.in. w szpitalach oraz gabinetach zabiegowych i mają potwierdzoną skuteczność w niszczeniu bakterii i wirusów. Lampy UV o długości fal 254 nm są mocowane do specjalnych konstrukcji. Cztery takie zestawy z ośmioma lampami UV zostały wstawione m.in. do wagonu NGT6 na zajezdni tramwajowej Podgórze. Wagon był dezynfekowany w dwóch etapach ze względu na swoją długość 26 metrów. Najpierw lampy zostały ustawione w przedniej części tramwaju, w tym także w rejonie kabiny prowadzącego. Po włączeniu lamp proces dezynfekcji trwał 7 minut. Następnie te same czynności zostały powtórzone w drugiej części pojazdu. Podczas tej dezynfekcji wagon musiał został ustawiony w wydzielonej części hali, tak aby nikt nie miał do niego dostępu. Podczas działania promienników żadna osoba nie mogła przebywać w pobliżu tramwaju, aby nie być narażoną na szkodliwe działanie fal ultrafioletowych (m.in. na skórę i oczy).

Galeria

Najnowsze

8 listopada 2025
Aktualizacja automatów mobilnych i usuwanie nieaktywnych nośników w KMK
Zgodnie z decyzją Zarządu Transportu Publicznego, od 12 listopada wprowadzana będzie aktualizacja oprogramowania we wszystkich mobilnych automatach biletowych – urządzeniach znajdujących się w pojazdach komunikacji miejskiej.
7 listopada 2025
Ruch tramwajowy do pętli Czerwone Maki został przywrócony
Informujemy, że do pętli Czerwone Maki został przywrócony ruch wszystkich linii tramwajowych nr 18, 52 i 77.
7 listopada 2025
„Przystanek Jubileusz” z zabytkowymi autobusami w Hangarze Czyżyny
Mieszkańców Krakowa zapraszamy na wyjątkową wystawę zabytkowych autobusów w Hangarze Czyżyny, przy os. 2 Pułku Lotniczego 26a, przygotowaną przez Muzeum Inżynierii i Techniki wraz z MPK w Krakowie. Pokaz został przygotowany w ramach obchodów jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. Wszyscy zainteresowani już od 7 listopada mogą oglądać zabytkowe pojazdy z kolekcji MPK w Krakowie oraz eksponaty ze zbiorów MIT. To wyjątkowy powrót autobusów do tego miejsca, ponieważ Hangar przez ok. 30 lat pełnił funkcję zajezdni!
5 listopada 2025
Patriotyczny Tramwaj wyjedzie na krakowskie ulice już po raz 37.
Wszystkich mieszkańców Krakowa oraz gości zapraszamy do wspólnego świętowania w Tramwaju Patriotycznym 107. rocznicy odzyskania Niepodległości przez Polskę. Na uczestników zostały przygotowane bezpłatne „Śpiewniki polskich pieśni patriotycznych” z kolorową wkładką poświęconą 150. lat komunikacji miejskiej w Krakowie, biało-czerwone chorągiewki, nalepki i okolicznościowa kartka z zabytkowym autobusem MPK.
3 listopada 2025
Zmiana organizacji ruchu na ul. Dobrego Pasterza od 8 listopada
Od 8 listopada, od wczesnych godzin porannych, wprowadzona zostanie czasowa zmiana organizacji ruchu na ul. Dobrego Pasterza. Przez około miesiąc zamknięty będzie odcinek pomiędzy rondem Barei a skrzyżowaniem przy centrum handlowym Serenada. Ma to związek z kolejnym etapem prac przy budowie linii tramwajowej do Mistrzejowic.
31 października 2025
Na ulicy Jana Brożka zostaną wymienione rozjazdy i zwrotnice
W poniedziałek, 3 listopada na ulicy Jana Brożka rozpoczną się prace związane z wymianą dwóch rozjazdów i zwrotnic. Te elementy torowiska były już w bardzo złym stanie i ich wymiana jest konieczna, aby tramwaje mogły tam bezpiecznie i sprawnie przejeżdżać. Prace prowadzone na ul. J. Brożka są ostatnim elementem projektu realizowanego przez MPK w Krakowie, który jest związany z budową tzw. toru obwodowego na terenie zajezdni tramwajowej Podgórze. Jego powstanie znacznie usprawni przejazdy tramwajów po terenie tej zajezdni – wagony jadąc torem obwodowym nie będą już musiały wyjeżdżać poza bramy zajezdni, na tory w ul. J. Brożka.