2 marca 2020 - materiał archiwalny
2 marca 2020 - materiał archiwalny

Dostawcą kolejnych nowych, niskopodłogowych tramwajów do Krakowa będzie konsorcjum firm Stadler Polska Sp. z o.o. i Stadler Środa Sp. z o.o.

Oferta tej firmy, która wpłynęła do MPK SA 17 września 2019 roku, przeszła pozytywną ocenę. W sumie zamówienie dotyczy przygotowania do 60 nowych wagonów, ale w pierwszym etapie realizowany będzie zakup 10 pojazdów. Ostateczna wielkość zamówienia będzie zależeć m.in. od wysokości uzyskania dofinansowania z Unii Europejskiej. Zanim jednak z producentem zostanie podpisana umowa oferta Stadlera zostanie przesłana do Urzędu Zamówień Publicznych do tzw. kontroli uprzedniej.

Dostawy pierwszych 10 nowych tramwajów z tego zamówienia będą mogły się rozpocząć już na początku 2022 roku. Koszt dostawy jednego nowego tramwaju wraz z materiałami eksploatacyjnymi został przez dostawcę wyceniony na 8 371 600 zł netto.

Co będzie wyróżniać nowe zamawiane przez krakowskiego przewoźnika tramwaje? Warto zwrócić uwagę, na to że w nowych tramwajach będzie więcej przestrzeni z niską podłogą oraz dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach. Nowością będą specjalne oparcia zamontowane dla osób stojących.  

Tramwaje będą mieć minimum 6 drzwi i umożliwią jednoczesną podróż co najmniej 220 osób. Dwa wagony będą przystosowane do jazdy bez sieci trakcyjnej, a pozostałe zostaną tak zaprojektowane, aby w przyszłości móc korzystać z tego rozwiązania.  Wszystkie tramwaje będą wyposażone w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej (głosowe zapowiadanie przystanków i tablice wyświetlające trasę przejazdu), monitoring, porty USB do ładowania smartfonów oraz system liczenia pasażerów.

Przypomnijmy, że trwa już realizacja kontraktu na dostawę 50 nowych, niskopodłogowych tramwajów. Wszystkie trafią do Krakowa do końca 2020 roku.

Najnowsze

8 listopada 2025
Aktualizacja automatów mobilnych i usuwanie nieaktywnych nośników w KMK
Zgodnie z decyzją Zarządu Transportu Publicznego, od 12 listopada wprowadzana będzie aktualizacja oprogramowania we wszystkich mobilnych automatach biletowych – urządzeniach znajdujących się w pojazdach komunikacji miejskiej.
7 listopada 2025
Ruch tramwajowy do pętli Czerwone Maki został przywrócony
Informujemy, że do pętli Czerwone Maki został przywrócony ruch wszystkich linii tramwajowych nr 18, 52 i 77.
7 listopada 2025
„Przystanek Jubileusz” z zabytkowymi autobusami w Hangarze Czyżyny
Mieszkańców Krakowa zapraszamy na wyjątkową wystawę zabytkowych autobusów w Hangarze Czyżyny, przy os. 2 Pułku Lotniczego 26a, przygotowaną przez Muzeum Inżynierii i Techniki wraz z MPK w Krakowie. Pokaz został przygotowany w ramach obchodów jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. Wszyscy zainteresowani już od 7 listopada mogą oglądać zabytkowe pojazdy z kolekcji MPK w Krakowie oraz eksponaty ze zbiorów MIT. To wyjątkowy powrót autobusów do tego miejsca, ponieważ Hangar przez ok. 30 lat pełnił funkcję zajezdni!
5 listopada 2025
Patriotyczny Tramwaj wyjedzie na krakowskie ulice już po raz 37.
Wszystkich mieszkańców Krakowa oraz gości zapraszamy do wspólnego świętowania w Tramwaju Patriotycznym 107. rocznicy odzyskania Niepodległości przez Polskę. Na uczestników zostały przygotowane bezpłatne „Śpiewniki polskich pieśni patriotycznych” z kolorową wkładką poświęconą 150. lat komunikacji miejskiej w Krakowie, biało-czerwone chorągiewki, nalepki i okolicznościowa kartka z zabytkowym autobusem MPK.
3 listopada 2025
Zmiana organizacji ruchu na ul. Dobrego Pasterza od 8 listopada
Od 8 listopada, od wczesnych godzin porannych, wprowadzona zostanie czasowa zmiana organizacji ruchu na ul. Dobrego Pasterza. Przez około miesiąc zamknięty będzie odcinek pomiędzy rondem Barei a skrzyżowaniem przy centrum handlowym Serenada. Ma to związek z kolejnym etapem prac przy budowie linii tramwajowej do Mistrzejowic.
31 października 2025
Na ulicy Jana Brożka zostaną wymienione rozjazdy i zwrotnice
W poniedziałek, 3 listopada na ulicy Jana Brożka rozpoczną się prace związane z wymianą dwóch rozjazdów i zwrotnic. Te elementy torowiska były już w bardzo złym stanie i ich wymiana jest konieczna, aby tramwaje mogły tam bezpiecznie i sprawnie przejeżdżać. Prace prowadzone na ul. J. Brożka są ostatnim elementem projektu realizowanego przez MPK w Krakowie, który jest związany z budową tzw. toru obwodowego na terenie zajezdni tramwajowej Podgórze. Jego powstanie znacznie usprawni przejazdy tramwajów po terenie tej zajezdni – wagony jadąc torem obwodowym nie będą już musiały wyjeżdżać poza bramy zajezdni, na tory w ul. J. Brożka.