2 marca 2020 - materiał archiwalny
2 marca 2020 - materiał archiwalny

Dostawcą kolejnych nowych, niskopodłogowych tramwajów do Krakowa będzie konsorcjum firm Stadler Polska Sp. z o.o. i Stadler Środa Sp. z o.o.

Oferta tej firmy, która wpłynęła do MPK SA 17 września 2019 roku, przeszła pozytywną ocenę. W sumie zamówienie dotyczy przygotowania do 60 nowych wagonów, ale w pierwszym etapie realizowany będzie zakup 10 pojazdów. Ostateczna wielkość zamówienia będzie zależeć m.in. od wysokości uzyskania dofinansowania z Unii Europejskiej. Zanim jednak z producentem zostanie podpisana umowa oferta Stadlera zostanie przesłana do Urzędu Zamówień Publicznych do tzw. kontroli uprzedniej.

Dostawy pierwszych 10 nowych tramwajów z tego zamówienia będą mogły się rozpocząć już na początku 2022 roku. Koszt dostawy jednego nowego tramwaju wraz z materiałami eksploatacyjnymi został przez dostawcę wyceniony na 8 371 600 zł netto.

Co będzie wyróżniać nowe zamawiane przez krakowskiego przewoźnika tramwaje? Warto zwrócić uwagę, na to że w nowych tramwajach będzie więcej przestrzeni z niską podłogą oraz dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach. Nowością będą specjalne oparcia zamontowane dla osób stojących.  

Tramwaje będą mieć minimum 6 drzwi i umożliwią jednoczesną podróż co najmniej 220 osób. Dwa wagony będą przystosowane do jazdy bez sieci trakcyjnej, a pozostałe zostaną tak zaprojektowane, aby w przyszłości móc korzystać z tego rozwiązania.  Wszystkie tramwaje będą wyposażone w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej (głosowe zapowiadanie przystanków i tablice wyświetlające trasę przejazdu), monitoring, porty USB do ładowania smartfonów oraz system liczenia pasażerów.

Przypomnijmy, że trwa już realizacja kontraktu na dostawę 50 nowych, niskopodłogowych tramwajów. Wszystkie trafią do Krakowa do końca 2020 roku.

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.