12 września 2019 - materiał archiwalny
12 września 2019 - materiał archiwalny

Krakowski przewoźnik ogłosił przetarg, dzięki któremu do Krakowa ma zostać dostarczonych 50 nowych przegubowych autobusów elektrycznych o długości 18 m. Realizacja tego kontraktu rozpocznie się jak tylko MPK SA w Krakowie otrzyma dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Jeżeli opracowany przez MPK SA w Krakowie wniosek aplikacyjny uzyska na tyle wysoką ocenę, aby znaleźć się na liście projektów zakwalifikowanych do dofinansowania, to wszystkie autobusy zostaną dostarczone do Krakowa do końca 2020 roku.

Nowe autobusy elektryczne będą wyposażone w klimatyzację, monitoring, system informacji pasażerskiej oraz platformy ułatwiające wsiadanie i wysiadanie osobom poruszającym się na wózkach. Będą wykorzystywane na czterech liniach 144, 173,179 i częściowo 503 kursujących przez Aleje Trzech Wieszczów, a wiec w rejonie miasta, gdzie odnotowywane są największe przekroczenia norm zanieczyszczenia powietrza.

Zakup 50 bezemisyjnych autobusów sprawi, że po krakowskich ulicach będzie kursować w sumie 76 tego typu pojazdów. To oznacza, że już w przyszłym roku elektryczne autobusy mogą stanowić prawie 14 proc. całego taboru MPK.

Przypomnijmy, że wniosek o dofinasowanie zakupu 50 autobusów elektrycznych MPK złożyło, 30 stycznia 2019 roku. Bierze on udział w naborze do konkursu nr POIiŚ.6.1/1/18, ogłoszonym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Kraków jest pierwszym miastem w Polsce, w którym została uruchomiona regularna linia obsługiwana autobusami elektrycznymi. Stolica Małopolski to pierwsze miasto w Polsce, które wprowadziło całkowity zakaz palenia węglem i drewnem. To bardzo ważne bo miasta, które realizują wieloletnią i systemową politykę mającą na celu ograniczenie zanieczyszczenia środowiska i walkę ze smogiem mogą otrzymać dodatkowe punkty w konkursie.

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.