5 sierpnia 2019 - materiał archiwalny
5 sierpnia 2019 - materiał archiwalny

Przez niemal cały sierpień MPK SA w Krakowie będzie testować autobus hybrydowy Mercedes-Benz Citaro G, wyprodukowany w 2019 roku. Dzisiaj 5 sierpnia 2019 roku wyjechał po raz pierwszy na linię nr 129.

Jak informuje producent, podstawowa zasada działania nowego modelu Citaro hybrid jest bardzo prosta. Bardzo solidnie skonstruowany elektryczny silnik tarczowy zintegrowany jest pomiędzy silnikiem spalinowym, a automatyczną skrzynią biegów. W trakcie wyhamowywania autobusu pełni on funkcję generatora, przetwarzając energię pochodzącą z hamowania silnikiem w prąd – podczas hamowania i po zwolnieniu pedału gazu. Wytworzony prąd zostaje zmagazynowany w postaci energii elektrycznej. Bez technologii hybrydowej energia pozyskiwana w fazie rekuperacji byłaby tracona, zaś nowy Citaro hybrid wykorzystuje ją, przy okazji oszczędzając. Gdy tylko autobus rusza z miejsca, silnik elektryczny wspomaga silnik diesla dodatkowym momentem obrotowym. Dzięki temu silnikowi spalinowemu wystarczy wytworzenie mniejszej mocy, by ruszyć z miejsca, oszczędzając tym samym na paliwie.

Dzięki wysokiej gęstości mocy innowacyjne superkondensatory magazynują energię elektryczną dla silnika elektrycznego, wyróżniając się przy tym bardzo niewielkimi rozmiarami i wysokim bezpieczeństwem działania. Zaprojektowane są na ciągłe i szybkie przełączanie pomiędzy trybem ładowania i rozładowywania w typowym cyklu autobusu miejskiego, cechując się wysoką żywotnością.

Kolejnym czynnikiem przyczyniającym się do zwiększenia sprawności w nowym Citaro hybrid jest także montowany seryjnie nowy elektrohydrauliczny układ kierowniczy. System pracuje w sposób zoptymalizowany pod kątem zapotrzebowania, przyczyniając się istotnie do obniżenia zużycia paliwa w ruchu miejskim.

Nowy Citaro hybrid oferuje swoim pasażerom pełnię komfortu, jest bowiem wyposaozny m.in. w wydajną klimatyzację. Także w nowym Citaro hybrid bezpieczeństwo jest standardem. Pierwszym elementem jest nadwozie, które chroni pasażerów w razie uderzenia bocznego. W przypadku najechania na przeszkodę lub poprzedzający pojazd wzmocniona część frontowa minimalizuje skutki wypadku i chroni kierowcę.

Większe bezpieczeństwo dzięki zoptymalizowanej widoczności kierowcy zapewnia również opcjonalne wyposażenie w trwałe reflektory LED. Pozwalają one uzyskać wyjątkowo dobre oświetlenie jezdni dzięki precyzyjnej regulacji stożka światła. Barwa emitowanego światła odpowiada mniej więcej barwie światła dziennego, dzięki czemu oczy kierowcy nie męczą się tak szybko.

W autobusie może podróżować jednocześnie 41 pasażerów na miejscach siedzących: i 94 na miejscach stojących.

Przypomnimy, że MPK pierwszy autobus hybrydowy kupiło po raz pierwszy w 2014 roku. Obecnie krakowski przewoźnik wykorzystuje 34 pojazdy z tym napędem.

Galeria

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.