16 lipca 2019 - materiał archiwalny
16 lipca 2019 - materiał archiwalny

Separatory, oddzielające miejsca parkingowe od torów tramwajowych na całej ul. Długiej, Strefa Ograniczonego Ruchu na ul. Franciszkańskiej (od skrzyżowania przy Filharmonii) oraz brak możliwości przejazdu samochodów ul. Dominikańską w godzinach szczytu – to główne założenia zmian przygotowanych przez Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu i Zarząd Transportu Publicznego, które usprawnią kursowanie tramwajów w ścisłym centrum Krakowa.

– Na ul. Długiej wprowadzimy separatory oddzielające wszystkie miejsca parkingowe od torów tramwajowych. Dotychczasowe, pilotażowe rozwiązanie na odcinku ulicy sprawdziło się, dlatego zastosujemy je w ciągu całej ulicy – zaznacza Łukasz Gryga – dyrektor Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu.

Kierowcy od lat parkują na ul. Długiej, zbyt często blokując ruch tramwajowy. Separatory w bardziej wyrazisty sposób oddzielają miejsce do parkowania od toru przejazdu tramwajów.

– Poszerzona zostanie Strefa Ograniczonego Ruchu o odcinek między przystankiem na pl. Wszystkich Świętych a Filharmonią. Dodatkowo, od poniedziałku do piątku, od godz. 7.00 do 18.00, na ul. Dominikańskiej – między ul. Poselską a Stolarską uniemożliwiony zostanie tranzyt wszystkich samochodów. Wszystko po to, by tramwaje mogły kursować bez większych przeszkód – mówi Łukasz Gryga.

Do Strefy Ograniczonego Ruchu (na ul. Franciszkańską) będą mogły wjechać pojazdy z uprawnieniami, służby, zaopatrzenie oraz mieszkańcy dojeżdżający do posesji i rowerzyści.

Na ul. Dominikańską – o poniedziałku do piątku, w godz. 7.00 do 18.00 – wjadą pojazdy komunikacji zbiorowej, służby i rowerzyści. W weekendy przejazd ulicą będzie udostępniony na takich samych zasadach jak do tej pory. 

Dodatkowo, wjazd do parkingu na posesji oo. Franciszkanów będzie możliwy wyłącznie od strony ul. Poselskiej.

Nowe zasady ruchu na ul. Franciszkańskiej i Dominikańskiej zostaną wprowadzone na początku sierpnia. Na ul. Długiej separatory będą montowane w ciągu najbliższych 3-4 dni. Gumowe oddzielacze w ciągu kilku najbliższych dni pojawią się w kilkudziesięciu miejscach w zatokach parkingowych, graniczących z torowiskiem. Separatory zostaną uzupełnione w miejscach, gdzie nie zostały zamontowane podczas pilotażu programu mającego na celu uwolnienie torowisk tramwajowych od "zatrzymań". Koszt realizacji zadania to ok. 70 tys. zł.

Oprócz gumowych ograniczników wyczuwalnych przez parkujących kierowców pod kołami, na jezdni malowane są rzucające się w oczy biało-czerwone pasy. Tylko w ubiegłym roku źle zaparkowane samochody na ul. Długiej zablokowały przejazd tramwajów ponad sto trzydzieści razy. Łączny czas przymusowego postoju przekroczył czterdzieści godzin. Separatory mają w znaczący sposób obniżyć te niechlubne dla kierowców statystyki.

Biuro Prasowe UMK

Najnowsze

10 września 2025
150 pracowników MPK pobiegnie z okazji 150 lat krakowskiej komunikacji
W niedzielę, 14 września 150 pracowników MPK weźmie udział w wyjątkowym jubileuszowym biegu z okazji 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej. Biegacze wystartują z placu obok Muzeum Inżynierii i Techniki, przy ul. św. Wawrzyńca o godz. 10.00 i będą mieli do pokonania trasę o długości ok. 4 km (pobiegną przez ul. Gazową, Podgórską, kładką Ojca Bernatka, ul. Ludwinowską, ul. Barską, chodnikiem wzdłuż ul. Marii Konopnickiej, ul. Orawską, ul. Rzemieślniczą, wzdłuż Parku Rzecznego Wilga i chodnikiem wzdłuż ul. J. Brożka). Meta to zajezdnia tramwajowa Podgórze przy ul. J. Brożka 3.
8 września 2025
O mukowiscydozie w tramwaju MPK
Co roku, 8 września, obchodzony jest Światowy Dzień Mukowiscydozy. W tym dniu wspólnie z fundacją Matio chcemy zwrócić uwagę na potrzeby osób chorych i ich rodzin, a także budować świadomość społeczną, walczyć ze stereotypami i wspierać działania poprawiające jakość życia chorych.
7 września 2025
Kolejna niedziela z historycznymi tramwajami za nami
W niedzielę 7 września, w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej, zostały uruchomione dwie linie tramwajowe. Tradycyjnie była to linia nr 0 kursująca z ul. św. Wawrzyńca do pętli Salwator. Pojawił się na niej skład złożony z wrocławskiego wagonu silnikowego N, który przebywa w Krakowie w ramach wymiany tramwajów, oraz krakowski wagon doczepny PN2 nr 524. Atrakcji na tej linii nie brakowało. We wrocławskim wagonie podróżowali przedstawiciele ze stolicy Dolnego Śląska, którzy w godz. 10:58-14:45 rozdawali gadżety i pamiątki.
7 września 2025
25 pracowników MPK w Krakowie pobiegło w Poland Business Run
W niedzielę, 7 września pracownicy MPK w Krakowie już po raz piąty wzięli udział w charytatywnej sztafecie biegowej Poland Business Run. W tym wyjątkowym roku dla MPK, w którym świętujemy 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie, w wydarzeniu wzięło udział aż pięć zespołów krakowskiego przewoźnika. Pracownicy MPK chcieli mieć swój wkład we wsparcie Fundacji Poland Business Run, dzięki której dofinansowanie do protez, wózków, rehabilitacji czy pomocy psychologicznej otrzymają m.in. mieszkańcy Małopolski.
5 września 2025
Ruszył kolejny sezon siatkarskiej Ligi MPK
W środę, 3 września został oficjalnie otwarty drugi sezon siatkarskiej Ligi MPK, który potrwa od września 2025 roku do stycznia 2026 roku. Rozgrywki rozpoczął Grzegorz Dyrkacz, wiceprezes zarządu MPK w Krakowie, który powitał zawodników w nowym sezonie, gratulował zaangażowania i ducha sportu oraz życzył wszystkim końcowego sukcesu.
3 września 2025
Kolejne defibrylatory w MPK w Krakowie
MPK w Krakowie zyskało kolejne defibrylatory AED. Urządzenia są już dostępne w trzech nowych lokalizacjach i jeżeli zajdzie taka potrzeba będą mogły być użyte do ratowania życia pracowników MPK oraz mieszkańców. Defibrylatory trafiły do dwóch zajezdni autobusowych MPK - w Bieńczycach i w Płaszowie oraz do zajezdni tramwajowej Podgórze. Sprzęt został sfinansowany ze środków przyznanych z funduszu prewencyjnego PZU oraz środków własnych MPK.