16 lipca 2019 - materiał archiwalny
16 lipca 2019 - materiał archiwalny

Separatory, oddzielające miejsca parkingowe od torów tramwajowych na całej ul. Długiej, Strefa Ograniczonego Ruchu na ul. Franciszkańskiej (od skrzyżowania przy Filharmonii) oraz brak możliwości przejazdu samochodów ul. Dominikańską w godzinach szczytu – to główne założenia zmian przygotowanych przez Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu i Zarząd Transportu Publicznego, które usprawnią kursowanie tramwajów w ścisłym centrum Krakowa.

– Na ul. Długiej wprowadzimy separatory oddzielające wszystkie miejsca parkingowe od torów tramwajowych. Dotychczasowe, pilotażowe rozwiązanie na odcinku ulicy sprawdziło się, dlatego zastosujemy je w ciągu całej ulicy – zaznacza Łukasz Gryga – dyrektor Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu.

Kierowcy od lat parkują na ul. Długiej, zbyt często blokując ruch tramwajowy. Separatory w bardziej wyrazisty sposób oddzielają miejsce do parkowania od toru przejazdu tramwajów.

– Poszerzona zostanie Strefa Ograniczonego Ruchu o odcinek między przystankiem na pl. Wszystkich Świętych a Filharmonią. Dodatkowo, od poniedziałku do piątku, od godz. 7.00 do 18.00, na ul. Dominikańskiej – między ul. Poselską a Stolarską uniemożliwiony zostanie tranzyt wszystkich samochodów. Wszystko po to, by tramwaje mogły kursować bez większych przeszkód – mówi Łukasz Gryga.

Do Strefy Ograniczonego Ruchu (na ul. Franciszkańską) będą mogły wjechać pojazdy z uprawnieniami, służby, zaopatrzenie oraz mieszkańcy dojeżdżający do posesji i rowerzyści.

Na ul. Dominikańską – o poniedziałku do piątku, w godz. 7.00 do 18.00 – wjadą pojazdy komunikacji zbiorowej, służby i rowerzyści. W weekendy przejazd ulicą będzie udostępniony na takich samych zasadach jak do tej pory. 

Dodatkowo, wjazd do parkingu na posesji oo. Franciszkanów będzie możliwy wyłącznie od strony ul. Poselskiej.

Nowe zasady ruchu na ul. Franciszkańskiej i Dominikańskiej zostaną wprowadzone na początku sierpnia. Na ul. Długiej separatory będą montowane w ciągu najbliższych 3-4 dni. Gumowe oddzielacze w ciągu kilku najbliższych dni pojawią się w kilkudziesięciu miejscach w zatokach parkingowych, graniczących z torowiskiem. Separatory zostaną uzupełnione w miejscach, gdzie nie zostały zamontowane podczas pilotażu programu mającego na celu uwolnienie torowisk tramwajowych od "zatrzymań". Koszt realizacji zadania to ok. 70 tys. zł.

Oprócz gumowych ograniczników wyczuwalnych przez parkujących kierowców pod kołami, na jezdni malowane są rzucające się w oczy biało-czerwone pasy. Tylko w ubiegłym roku źle zaparkowane samochody na ul. Długiej zablokowały przejazd tramwajów ponad sto trzydzieści razy. Łączny czas przymusowego postoju przekroczył czterdzieści godzin. Separatory mają w znaczący sposób obniżyć te niechlubne dla kierowców statystyki.

Biuro Prasowe UMK

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.