5 czerwca 2019 - materiał archiwalny
5 czerwca 2019 - materiał archiwalny

Jeszcze tylko nieco ponad miesiąc mają producenci na złożenie ofert w przetargu ogłoszonym przez MPK SA, na dostawę kolejnych tramwajów do Krakowa, których może być nawet 60.

W trwającym postępowaniu przetargowym firma Modertrans z Poznania złożyła protest przeciwko, ich zdaniem, zbyt wygórowanym warunkom ograniczającym dostęp do udziału w tym postepowaniu. MPK SA w Krakowie pozostało jednak na stanowisku, że te warunki są adekwatne do standardów jakich oczekują pasażerowie krakowskiej komunikacji.

- Nie zależy nam na zakupie „czegokolwiek”. Nasi pasażerowie oczekują pojazdów na światowym poziomie, zapewniających poprzez odpowiednie rozwiązania konstrukcyjne długotrwałą i niezawodną eksploatację. Stąd nie ma miejsca w tym obszarze na jakikolwiek kompromis – podkreślił Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Krajowa Izba Odwoławcza, do której trafił protest firmy Modertrans, podzieliła stanowisko MPK SA i 4 czerwca w całości oddaliła protest producenta z Poznania.

Przypomnijmy, że zgodnie z podpisanymi w 2018 roku umowami już za pół roku do Krakowa dotrą pierwsze egzemplarze nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów Stadlera. W sumie do końca 2020 roku krakowianie będą mieć do dyspozycji aż 50 tych nowoczesnych wagonów. Oprócz niskiej podłogi wszystkie nowe wagony będą wyposażone w klimatyzację, platformę dla osób poruszających się na wózkach, monitoring, system informacji pasażerskiej i porty USB do ładowania smartfonów. Co więcej w dwóch wagonach będą zamontowane specjalne baterie, które umożliwią przejazd nawet do 3 km bez korzystania z sieci trakcyjnej. Wszystkie pozostałe wagony będą wyposażone w instalacje, która w przyszłości również w nich umożliwi montaż takich baterii.

Najnowsze

8 listopada 2025
Aktualizacja automatów mobilnych i usuwanie nieaktywnych nośników w KMK
Zgodnie z decyzją Zarządu Transportu Publicznego, od 12 listopada wprowadzana będzie aktualizacja oprogramowania we wszystkich mobilnych automatach biletowych – urządzeniach znajdujących się w pojazdach komunikacji miejskiej.
7 listopada 2025
Ruch tramwajowy do pętli Czerwone Maki został przywrócony
Informujemy, że do pętli Czerwone Maki został przywrócony ruch wszystkich linii tramwajowych nr 18, 52 i 77.
7 listopada 2025
„Przystanek Jubileusz” z zabytkowymi autobusami w Hangarze Czyżyny
Mieszkańców Krakowa zapraszamy na wyjątkową wystawę zabytkowych autobusów w Hangarze Czyżyny, przy os. 2 Pułku Lotniczego 26a, przygotowaną przez Muzeum Inżynierii i Techniki wraz z MPK w Krakowie. Pokaz został przygotowany w ramach obchodów jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. Wszyscy zainteresowani już od 7 listopada mogą oglądać zabytkowe pojazdy z kolekcji MPK w Krakowie oraz eksponaty ze zbiorów MIT. To wyjątkowy powrót autobusów do tego miejsca, ponieważ Hangar przez ok. 30 lat pełnił funkcję zajezdni!
5 listopada 2025
Patriotyczny Tramwaj wyjedzie na krakowskie ulice już po raz 37.
Wszystkich mieszkańców Krakowa oraz gości zapraszamy do wspólnego świętowania w Tramwaju Patriotycznym 107. rocznicy odzyskania Niepodległości przez Polskę. Na uczestników zostały przygotowane bezpłatne „Śpiewniki polskich pieśni patriotycznych” z kolorową wkładką poświęconą 150. lat komunikacji miejskiej w Krakowie, biało-czerwone chorągiewki, nalepki i okolicznościowa kartka z zabytkowym autobusem MPK.
3 listopada 2025
Zmiana organizacji ruchu na ul. Dobrego Pasterza od 8 listopada
Od 8 listopada, od wczesnych godzin porannych, wprowadzona zostanie czasowa zmiana organizacji ruchu na ul. Dobrego Pasterza. Przez około miesiąc zamknięty będzie odcinek pomiędzy rondem Barei a skrzyżowaniem przy centrum handlowym Serenada. Ma to związek z kolejnym etapem prac przy budowie linii tramwajowej do Mistrzejowic.
31 października 2025
Na ulicy Jana Brożka zostaną wymienione rozjazdy i zwrotnice
W poniedziałek, 3 listopada na ulicy Jana Brożka rozpoczną się prace związane z wymianą dwóch rozjazdów i zwrotnic. Te elementy torowiska były już w bardzo złym stanie i ich wymiana jest konieczna, aby tramwaje mogły tam bezpiecznie i sprawnie przejeżdżać. Prace prowadzone na ul. J. Brożka są ostatnim elementem projektu realizowanego przez MPK w Krakowie, który jest związany z budową tzw. toru obwodowego na terenie zajezdni tramwajowej Podgórze. Jego powstanie znacznie usprawni przejazdy tramwajów po terenie tej zajezdni – wagony jadąc torem obwodowym nie będą już musiały wyjeżdżać poza bramy zajezdni, na tory w ul. J. Brożka.