21 maja 2019 - materiał archiwalny
21 maja 2019 - materiał archiwalny

Elektromobilność w transporcie publicznym, mobilność pieszych oraz komunikacja z mieszkańcami przy zmianach infrastruktury drogowej – to główne tematy warsztatów wiedeńsko-krakowskich, które odbyły się w Krakowie we wtorek, 21 maja. Wzięli w nich udział goście z Wiednia: Peter Wiesinger i Petra Jens oraz specjaliści z Krakowa reprezentujący KHK SA, MPK SA, Zarząd Dróg Miasta Krakowa oraz Zarząd Transportu Publicznego.

- Wiedeń jest i pozostaje najlepszym miastem do życia na świecie. Austriacka stolica po raz kolejny zawdzięcza swoją czołową pozycję między innymi doskonałej infrastrukturze z dobrze rozwiniętą i niezawodną siecią transportu publicznego. Dlatego właśnie warto spotykać się, wymieniać doświadczenia i uczyć się od siebie nawzajem. Warto zaznaczyć, że współpraca Krakowa z Wiedniem ma wieloletnią tradycję, a jednymi z najważniejszych obszarów współpracy między naszymi miastami jest właśnie gospodarka komunalna i planowanie systemu transportu publicznego – zaznaczył Tadeusz Trzmiel, prezes Krakowskiego Holdingu Komunalnego SA, wieloletni zastępca prezydenta Krakowa i koordynator współpracy między oboma miastami.

Warsztaty otworzyła prelekcja Petera Wiesingera, dyrektora Wydziału Technologii Pojazdów wiedeńskiego przedsiębiorstwa komunikacji Wiener Linien, który opowiedział o wiedeńskich doświadczeniach w funkcjonowaniu autobusów elektrycznych i ich wpływie na redukcję emisji CO2, przedstawił flotę autobusową Wiednia, podział modalny oraz aktualny stan przygotowań do uruchomienia linii autobusów bezzałogowych w wiedeńskiej dzielnicy Seestadt Aspern.

O krakowskich doświadczeniach z eksploatacji elektrycznych autobusów opowiedział Mariusz Szałkowski, wiceprezes MPK SA w Krakowie. – Pierwsze testy autobusów elektrycznych odbyły się w 2012 roku, a w 2013 r. rozpoczęliśmy pierwsze próby eksploatacji autobusów elektrycznych. Ich celem było sprawdzenie między innymi alternatywnego zasilania elektrycznego autobusów miejskich w rzeczywistych warunkach komunikacji miejskiej. 29 kwietnia 2014 r. została uruchomiona w Krakowie pierwsza w Polsce regularna linia komunikacyjna obsługiwana przez autobusy elektryczne, a w tym momencie po naszym mieście jeździ ich już 26.

Z kolei o wdrożeniu w Krakowie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 11 stycznia 2018 roku opowiadał Witold Śmiałek, członek zarządu Krakowskiego Holdingu Komunalnego SA. Spółka, zarządzeniem Prezydenta Miasta Krakowa jest odpowiedzialna za pozyskanie stacji ładowania oraz samochodów elektrycznych na potrzeby Urzędu Miasta, miejskich spółek i jednostek organizacyjnych. Warto zaznaczyć, że ustawa nałożyła na samorządy obowiązek posiadania do 2020 r. minimum 10% samochodów zeroemisyjnych w użytkowanej flocie. Natomiast temat carsharingu elektrycznego w Gminie Miejskiej Kraków zreferował dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej UMK, który opowiedział o porozumieniach Miasta z dwiema komercyjnymi firmami zainteresowanymi uruchomieniem systemu carsharing oraz budową sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych na terenie Krakowa.

W bloku tematycznym o mobilności pieszych oraz komunikacji z mieszkańcami przy okazji zmian w infrastrukturze drogowej, ze strony Krakowa wystąpili Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego oraz Michał Pyclik z Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Omówione zostały narzędzia wykorzystywane w komunikacji z mieszkańcami na przykładzie modernizacji ulic Królewskiej i Krakowskiej, dwóch ważnych ciągów komunikacyjnych miasta, których remont trwa kilkanaście miesięcy. Zaprezentowano także zmiany w przestrzeni Krakowa oparte na projektach organizacji ruchu, których głównym celem była poprawa bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu, ze szczególnym naciskiem na pieszych. Z kolei Petra Jens, pełnomocnik Wiednia ds. komunikacji pieszej i inicjatorka pilotażowego projektu „Schulstrasse” (ulica szkolna), zmieniającego organizację ruchu w pobliżu szkoły podstawowej przy Vereinsgasse w Wiedniu, opowiedziała o etapach wdrożenia projektu i jego efektach. Warto zaznaczyć, że efektem przeprowadzonego testu, była zmiana zachowań rodziców i dzieci uczęszczających do tej szkoły – więcej uczniów pokonywało drogę do szkoły pieszo lub na rowerach.

Inicjatorem i współorganizatorem warsztatów było Biuro Miasta Wiednia, Eurocomm-PR, spółka miejska Wiedeńskiego Holdingu Komunalnego (Wien Holding), która dba o międzynarodową pozycję Wiednia, Krakowski Holding Komunalny SA w Krakowie, Zarząd Dróg Miasta Krakowa i Zarząd Transportu Publicznego.

Najnowsze

10 września 2025
150 pracowników MPK pobiegnie z okazji 150 lat krakowskiej komunikacji
W niedzielę, 14 września 150 pracowników MPK weźmie udział w wyjątkowym jubileuszowym biegu z okazji 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej. Biegacze wystartują z placu obok Muzeum Inżynierii i Techniki, przy ul. św. Wawrzyńca o godz. 10.00 i będą mieli do pokonania trasę o długości ok. 4 km (pobiegną przez ul. Gazową, Podgórską, kładką Ojca Bernatka, ul. Ludwinowską, ul. Barską, chodnikiem wzdłuż ul. Marii Konopnickiej, ul. Orawską, ul. Rzemieślniczą, wzdłuż Parku Rzecznego Wilga i chodnikiem wzdłuż ul. J. Brożka). Meta to zajezdnia tramwajowa Podgórze przy ul. J. Brożka 3.
8 września 2025
O mukowiscydozie w tramwaju MPK
Co roku, 8 września, obchodzony jest Światowy Dzień Mukowiscydozy. W tym dniu wspólnie z fundacją Matio chcemy zwrócić uwagę na potrzeby osób chorych i ich rodzin, a także budować świadomość społeczną, walczyć ze stereotypami i wspierać działania poprawiające jakość życia chorych.
7 września 2025
Kolejna niedziela z historycznymi tramwajami za nami
W niedzielę 7 września, w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej, zostały uruchomione dwie linie tramwajowe. Tradycyjnie była to linia nr 0 kursująca z ul. św. Wawrzyńca do pętli Salwator. Pojawił się na niej skład złożony z wrocławskiego wagonu silnikowego N, który przebywa w Krakowie w ramach wymiany tramwajów, oraz krakowski wagon doczepny PN2 nr 524. Atrakcji na tej linii nie brakowało. We wrocławskim wagonie podróżowali przedstawiciele ze stolicy Dolnego Śląska, którzy w godz. 10:58-14:45 rozdawali gadżety i pamiątki.
7 września 2025
25 pracowników MPK w Krakowie pobiegło w Poland Business Run
W niedzielę, 7 września pracownicy MPK w Krakowie już po raz piąty wzięli udział w charytatywnej sztafecie biegowej Poland Business Run. W tym wyjątkowym roku dla MPK, w którym świętujemy 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie, w wydarzeniu wzięło udział aż pięć zespołów krakowskiego przewoźnika. Pracownicy MPK chcieli mieć swój wkład we wsparcie Fundacji Poland Business Run, dzięki której dofinansowanie do protez, wózków, rehabilitacji czy pomocy psychologicznej otrzymają m.in. mieszkańcy Małopolski.
5 września 2025
Ruszył kolejny sezon siatkarskiej Ligi MPK
W środę, 3 września został oficjalnie otwarty drugi sezon siatkarskiej Ligi MPK, który potrwa od września 2025 roku do stycznia 2026 roku. Rozgrywki rozpoczął Grzegorz Dyrkacz, wiceprezes zarządu MPK w Krakowie, który powitał zawodników w nowym sezonie, gratulował zaangażowania i ducha sportu oraz życzył wszystkim końcowego sukcesu.
3 września 2025
Kolejne defibrylatory w MPK w Krakowie
MPK w Krakowie zyskało kolejne defibrylatory AED. Urządzenia są już dostępne w trzech nowych lokalizacjach i jeżeli zajdzie taka potrzeba będą mogły być użyte do ratowania życia pracowników MPK oraz mieszkańców. Defibrylatory trafiły do dwóch zajezdni autobusowych MPK - w Bieńczycach i w Płaszowie oraz do zajezdni tramwajowej Podgórze. Sprzęt został sfinansowany ze środków przyznanych z funduszu prewencyjnego PZU oraz środków własnych MPK.