8 maja 2019 - materiał archiwalny
8 maja 2019 - materiał archiwalny

Sporym sukcesem zakończyła się we wtorek 7 maja licytacja, w której krakowski przewoźnik wystawił do sprzedaży cztery ostatnie wycofane z ruchu autobusy przegubowe marki Jelcz oraz dwa autobusy przegubowe Solaris U18.

Sporym sukcesem zakończyła się we wtorek 7 maja licytacja, w której krakowski przewoźnik wystawił do sprzedaży cztery ostatnie wycofane z ruchu autobusy przegubowe marki Jelcz oraz dwa autobusy przegubowe Solaris U18.

Były to autobusy wyprodukowane w latach 2006-2007. Każdy z nich po krakowskich ulicach przejechał ponad 600 tys. km. Pojazdy bardzo szybko zyskały nowego właściciela, który już wcześniej kupował sprzedawane przez MPK SA autobusy. To potwierdza, że właściciele firm przewozowych z Polski mają bardzo dobre doświadczenia z poprzednich licytacji organizowanych przez MPK SA w Krakowie. Autobusy krakowskiego przewoźnika wystawione na licytację bez problemu znajdują nabywców ze względu na ich wzorowy stan techniczny. Taka opinia panuje wśród nabywców nie tylko w Polsce ale i w niektórych krajach Europy. Okazuje się bowiem, że spora część ze sprzedanych autobusów w poprzednich licytacjach jeździ już za granicami naszego kraju m.in. w największym przedsiębiorstwie przewozowym w Rumunii.

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku Kraków po bardzo intensywnych zakupach wycofał z ruchu jednorazowo ponad 100 autobusów, których silniki nie spełniały co najmniej europejskiej normy Euro 5.  W jednej z takich licytacji nowych właścicieli znalazło 57 wycofanych z krakowskich ulic autobusów.

Warto podkreślić, że sprzedaż autobusów to efekt bardzo intensywnych zakupów nowych pojazdów. Dzięki temu już od października 2018 roku w Krakowie pasażerowie podróżują autobusami wyposażonymi wyłącznie w silniki spełanijące co najmniej normę Euro 5, wyposażonymi w klimatyzację, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej i automaty biletowe. Tylko w ubiegłym roku na krakowskie ulice wyjechało 150 nowych autobusów. Zastąpiły one pojazdy starszego typu, które zostały przeznaczone do sprzedaży.

W tym roku MPK SA kontynuuje plany odnowy taboru zarówno autobusowego jak i tramwajowego. Na początku 2019 roku do Centrum Unijnych Projektów Transportowych w ramach konkursu został wysłany wniosek o dofinansowanie zakupu 50 nowych elektrycznych autobusów przegubowych. Z kolei pod koniec kwietnia MPK SA ogłosiło przetarg na zakup do 60 nowych, niskopodłogowych tramwajów.

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.