29 kwietnia 2019 - materiał archiwalny
29 kwietnia 2019 - materiał archiwalny

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie ogłosiło przetarg na zakup do 60 nowych, niskopodłogowych tramwajów. Ich ostateczna liczba będzie zależeć m.in. od wysokości uzyskania dofinansowania z Unii Europejskiej.

Na składanie ofert producenci będą mieć czas do 19 czerwca 2019 roku. Jeżeli wybór dostawcy przebiegnie bez problemów, to dostawy pierwszych dziesięciu nowych tramwajów z tego zamówienia mogłyby się rozpocząć już pod koniec 2021 roku. Ogłoszony przetarg to efekt prowadzonego od kilku miesięcy dialogu technicznego, w którym brało udział kilka firm. Wypracowane w trakcie tego procesu wymagania techniczne dla zamawianych wagonów znalazły się w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (to ten dokument określa podstawowe elementy budowy i produkcji pojazdów).

Zamawiane przez krakowskiego przewoźnika tramwaje będą mieć minimum 6 drzwi i umożliwią jednoczesną podróż co najmniej 220 osób. Dwa wagony będą przystosowane do jazdy bez sieci trakcyjnej, a pozostałe zostaną tak zaprojektowane, aby w przyszłości móc korzystać z tego rozwiązania.  Wszystkie tramwaje będą wyposażone w klimatyzację, automat biletowy z możliwością zapłaty monetami i kartą, system informacji pasażerskiej (głosowe zapowiadanie przystanków i tablice wyświetlające trasę przejazdu), monitoring, porty USB do ładowania smartfonów oraz system liczenia pasażerów. Warto zwrócić uwagę, że w nowych tramwajach zostało zaplanowanych więcej przestrzeni dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach. Nowością będą specjalne oparcia dla osób stojących.

Przypomnijmy, że już w przyszłym roku do Krakowa zostanie dostarczonych 50 nowych, niskopodłogowych tramwajów. Gdy dodamy do tego zamówienie 60 kolejnych tramwajów okaże się, że Kraków w ciągu kilku lat zainwestuje ok. 1 miliard złotych w wymianę taboru tramwajowego. Jednocześnie MPK SA planuje cały czas prowadzić prace modernizacyjne wagonów starszego typu, które polegają na montowaniu elementu niskiej podłogi, klimatyzacji i informacji pasażerskiej.

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.