19 grudnia 2018 - materiał archiwalny
19 grudnia 2018 - materiał archiwalny

Data prezentacji odrestaurowanego historycznego wagonu T4 o numerze 127 nie jest przypadkowa. Tramwaj o tym właśnie numerze był ostatnim wagonem serii i został wycofany dokładnie 16 lat temu – 31 grudnia 2002 roku.

Wagon służył mieszkańcom 7 lat, od lutego 1995 roku do grudnia 2002. Po wycofaniu z ruchu zdecydowano o zachowaniu pojazdu jako historyczny. Jednak dopiero w 2018 roku pojawiła się możliwość przeprowadzenia prac remontowych. W Stacji Obsługi i Remontów pracownicy MPK SA w  Krakowie wykonali naprawę blacharską i odnowili wnętrze tramwaju przywracając mu pełną sprawność techniczną. Mieszkańcy na pewno już w 2019 roku zobaczą wyremontowany wagon T4 na ulicach miasta w składzie z wagonem doczepnym 527, z którym kursował w przeszłości po krakowskich torach, a który został odnowiony latem 2018 roku.

Przypomnijmy, że wagony typu T4 (silnikowe) i B4 (doczepne) były pierwszymi wagonami w Polsce zakupionymi z kraju Europy Zachodniej.  Zostały sprowadzone od zaprzyjaźnionego z Krakowem miasta w Niemczech, Norymbergi. Pierwsze z nich wprowadzono do ruchu w Krakowie w październiku 1989 roku. Choć pojazdy wyprodukowane przez zakłady MAN  pochodziły z lat 1958-60 były zdecydowanie lepsze od eksploatowanych wówczas wagonów typu 102N i 105N. Cicha jazda, zamykane automatycznie drzwi, dobrze ogrzewane zimą i dobrze przewietrzane latem wnętrze dziś jest standardem ale w momencie wprowadzania wagonów do ruchu były dla krakowian nowością. Łącznie do Krakowa sprowadzono 32 wagony typu T4, które eksploatowano do 2002 roku.

Prezentacja wagonu T4 była połączona z rozpoczęciem kursowania wyjątkowego składu zabytkowych wagonów technicznych ze zbiorów Muzeum Inżynierii Miejskiej. Jest to lokomotywa tramwajowa z lat 20 XX w. z dołączonym wagonem technicznym, tzw. lorą, do której wstawiono choinki oraz przygotowano napis z życzeniami dla mieszkańców Krakowa wesołych Świąt Bożego Narodzenia i szczęśliwego Nowego 2019 roku. Kursy tego nietypowego składu wagonów z życzeniami zostały zaplanowane w centrum miasta w okresie 19-24 grudnia oraz 27-30 grudnia w godzinach 11.00 – 18.00.

Warto przypomnieć, że ten nietypowy wagon powstał we Wrocławiu. Po wycofaniu z eksploatacji w latach 70. XX wieku został przekazany w latach 80. do Krakowa. Remont wagonów trwał od czerwca do grudnia 2016 roku i został przeprowadzony na zlecenie Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie przez pracowników MPK SA w Krakowie.

Najnowsze

25 lipca 2025
Tunel KST znów otwarty. Tramwaje wracają pod Dworzec Główny
W poniedziałek, 28 lipca wraca ruch tramwajowy w tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju pod Dworcem Głównym. Przez miesiąc – od 28 czerwca – tunel był zamknięty z powodu zaplanowanych prac związanych z wymianą elementów systemu przeciwpożarowego.
24 lipca 2025
Wagon SN1 z 1922 roku przewiezie pasażerów na KLM
W najbliższą niedzielę, 27 lipca na Krakowskiej Linii Muzealnej na linię 0 wyjedzie ponad stuletni wagon odbudowany przez pracowników MPK w Krakowie. Chodzi oczywiście o tramwaj SN1 o numerze 59 z 1922 roku, zaprezentowany w tym roku w ramach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie.
24 lipca 2025
Blisko 152 miliony złotych na rozwój transportu publicznego
Kraków sięga po środki na rozwój zrównoważonego transportu. Dzięki finansowaniu z Funduszy Europejskich remontu doczeka się układ torowiska na ul. Starowiślnej, ul. Straszewskiego i ul. Karmelickiej. Miasto zyskało też finansowanie na rozwój inteligentnych systemów transportowych, czyli m.in. ekranów z informacją pasażerską czy systemów kontrolnych w strefach ograniczonego ruchu. Za te projekty odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.