12 grudnia 2018 - materiał archiwalny
12 grudnia 2018 - materiał archiwalny

12 grudnia Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie w obecności Prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego podpisało z firmą Stadler Polska Sp. z o.o. umowę na dostawę 15 nowych, niskopodłogowych tramwajów.

To oznacza, że do końca 2020 roku mieszkańcy Krakowa zyskają, aż 50 nowoczesnych wagonów. Przypomnijmy, że na początku 2018 roku MPK SA zawarło kontrakt na dostawę 35 tramwajów, a podpisana wtedy z producentem umowa ramowa dawała możliwość zamówienia kolejnych 15 takich samych pojazdów. Krakowski przewoźnik z tej możliwości skorzystał.

- Zależy nam, aby w ciągu kilku najbliższych lat  po krakowskich torowiskach kursowały wyłącznie tramwaje z niską podłogą. Na ten cel planujemy wydać nawet 1 miliard złotych. Podpisana umowa na dostawę 15 tramwajów jest pierwszym krokiem do realizacji tego celu – powiedział po podpisaniu umowy Jacek Majchrowski, Prezydent Krakowa.

Nowe niskopodłogowe tramwaje będą mieć długość 33,4 metra. Zostaną wyposażone w klimatyzację, monitoring, oświetlenie ledowe wnętrza oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. W każdym z tramwajów zostanie zamontowana specjalna platforma, która ułatwi wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach. W środku będą także zamontowane automaty biletowe, a z myślą o użytkownikach telefonów i smartfonów na poręczach zostaną zamontowane porty USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych. Każdy wagon będzie wyposażony w tzw. absorbery energii, które będą zdecydowanie minimalizować skutki kolizji z innymi pojazdami. Tramwaje będą przyjazne dla środowiska. Zastosowany w nich system rekuperacji umożliwi wykorzystywanie energii wytwarzanej m.in. przy hamowaniu. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewnią z kolei komfortowe warunki pracy dla motorniczych.

Zakup nowych tramwajów zostanie sfinansowany ze środków pozyskanych z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który m.in. na ten cel udzielił krakowskiemu przewoźnikowi kredytu  na łączną sumę 376 mln zł (ok. 87 mln EUR). MPK SA liczy na to, że uda się pozyskać dofinansowanie ze środków unijnych na realizację tego kontraktu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, jak tylko pojawi się taka możliwość.

- Bardzo nam zależało na podpisaniu umowy na dostawę 15 tramwajów jeszcze w tym roku. Tym bardziej, że wynegocjowaliśmy z producentem taką samą cenę za wagon, jak w przypadku zamówionych przez nas w styczniu 2018 roku 35 tramwajów. Pomimo że od tego czasu minęło prawie 11 miesięcy uzyskaliśmy dokładnie te same warunki finansowe, bez przewidzianej w umowie waloryzacji, a więc za jeden tramwaj zapłacimy 7 270 127 zł netto poinformował Rafał Świerczyński, Prezes Zarządu MPK SA w Krakowie.

- Bardzo się cieszymy, że podpisujemy dziś umowę na kolejne 15 tramwajów. Zamówienie dla Krakowa jest dla nas bardzo ważne. Jesteśmy dumni, że możemy je realizować. Jestem przekonany, że nasze nowoczesne, niskopodłogowe, komfortowe tramwaje będą dobrze służyły mieszkańcom miasta i przewoźnikowi - powiedział Tomasz Prejs, członek zarządu Stadler Polska, przedstawiciel konsorcjum.

Przypomnijmy, że obecnie trwa dialog techniczny w sprawie zamówienia kolejnych nowych niskopodłogowych, przegubowych wagonów tramwajowych. Został ogłoszony 28 września 2018 roku i dotyczy zamówienia niskopodłogowych tramwajów o długości od 30 do 35 metrów, wyposażonych w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, monitoring i system liczenia pasażerów. Te wagony także będą przystosowane do jazdy bez sieci trakcyjnej. Po zakończeniu dialogu technicznego MPK SA w Krakowie już w przyszłym roku planuje ogłosić przetargu na zakup 40 nowoczesnych wagonów z opcją zamówienia kolejnych 20.

Jeżeli uda się w pełni zrealizować te plany to krakowianie w przeciągu kilku najbliższych lat otrzymają 110 nowych tramwajów.

Galeria

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.